Vad har ni gjort med er aussie idag?
Vad har ni gjort med er aussie idag? :)
Jag har en valp på lite drygt 9 veckor så vi har varit ute i trädgården tillsammans och bara undersökt saker och busat 👍
Slappat, i princip. Vi går upp i skogen senare, kanske spårar, vi tar nog mest dagen som den kommer.
-
Tagit det lugnt, gett dom mat. Och även tränat med dammsugaren (gillar den inte) :) Senare blir det spår, rally och ringträning.
Var ute och la ett spår till Zuki i förmiddags så, sen åkte jag hem och hämtade henne och tog och promenerade dit och gick spåret. Det gick sådär idag dock, hon var väldigt ofokuserad och det var mycket som hände runt omkring (bland annat blev vi uttittade av ett gäng, säkert 15 st, minishettisar som stod i en hage bredvid och följde med oss längs hela ena sträckan), men vi fixade hela spåret tillslut ändå. Efter det gick vi och hälsade på hästarna (som var skitläskiga! Hon fick värsta ragg först och skällde på dom, men sen när matte satte sig vid dom och klappade dom och berättade för henne hur fina dom var och hon tillslut kom fram och hälsade på dom, så var det helt okej).
Sen åkte vi hem och vilade lite :) Och nu gör vi inget särskilt, blir en kvällspromenix senare bara.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag och Vix har myst, busat och bara tagit det lugnt efter några fartfyllda dagar. Tränat på hantering osv.
Har tränat lydelse på klubben några timmar på kvällen, annars bara slappat.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vi har tagit en slappardag, sen nu på kvällen har vi kastat boll och tränat inkallning :)
Jag och Fidel tränade lydnad. Vi är båda i högsta grad nybörjare, men nu börjar vi få till en riktigt snygg fotposition. Apporten har vi börjat jobba på också.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Tänkte att vi lika gärna kan fortsätta med detta varje dag, få lite tränings inspiration :)
Idag ska båda få ett 300-400m spår med vinkel, rallylydnad där vi ska repetera inför tävlingarna. Diablo ska få göra några nyb. skyltar och Nox ska slipa på sina forts.skyltar. Utöver detta ska hundarna bli borstade, klorna klippta och Nox ska även bli badad (få bort all päls inför Tvååker).
Vi har klippt klorna, och sen har hon busat med min mammas hund och min systers sambos hund :) Sen har vi inte gjort så mycket mer än så länge.
Vi vaknade, sen åkte Fidel ut i skärgården med min mamma, då både jag och sambon jobbar jättelänge imorgon och fredag. Så här sitter jag, uttråkad och hundlös. Ska nog passa på att fixa lite hemma, möblera om och sätta upp nya tavlor nu när jag ändå är ensam.
#9 - Precis min tanke med tråden också, så fortsätt för all del! Glömde skriva det i #0 bara
Vi har inte gjort så mycket, lite övningar bara, och träna på att gå slalom mellan benen vilket börjar funka ordentligt nu, wiho! Imorrn åker vi in till göteborg och miljötränar då han tappar all fokus och vägrar ta kontakt med mig i stadsmiljö.
-
Hundarna har haft slappardag, de har legat och tittat på när vi rivit ur golv, spikat, bänt, dammsugit och levt rövare. Mest har de sovit, även valpen. Valpen har fått halsband på sig för första gången och spårade nyss upp en mus så lite äventyr har det blivit för hennes del.
Senare åkte vi in till Malmö och träffade en kompis till mig och sen åkte vi runt till någon djurbutik och köpte massa gott till Zuki ;) Så det fick bli lite miljöträning idag!
Vi har bara tagit det lugnt idag, vilket det blev igår också även om vi hade massa planer pga sjukdom. Men dom har allt fått leka av sig lite ute :)
Jag har kortat ner avstånden mellan slalompinnarna då jag hade väääldigt stort avstånd så han skulle fatta vart han skulle gå igenom och kört några gånger, annars inte så mycket, blev inte att åka in till göteborg pga. att jag var för trött och det regnade och va bläigt så (:
-
Jag har jobbat så lillan och jag cyklade till jobb kl 6 imorse och jobbade sen från 6.30-12.30. Jobbar på hundpensionat så dom första timmarna fick hon sitta i en box och träna lite på att vara själv där, och idag kunde hon till och med lägga sig ner och slappa av lte grann! (till skillnad från första gången när hon satt och ylade och blev så stressad att hon blev alldeles lös i magen och bajsade ner hela sig och var helt galen, megaframsteg! *stolt matte*) Sen fick hon komma ut i rastgård en stund medan jag badade ett par hundar och fixade lite inne i hundstallet, och sen cyklade vi hem för att ha lite paus :).
Under eftermiddagen fick hon sen träna på att vara helt själv hemma då det var alldeles för varmt för att cykla under eftermiddagen och sen är det kortare pass på eftermiddagen. Går också superbra nu, att vara själv. Fy tusan som vi har jobbat på det, gaaalet!
När jag kom hem efter jobb tog jag med mig Zuki och familjens hund och gick en liten runda så dom fick busa av sig lite ;).
Vallat hos ny instruktör! Nu blir det filmmys!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Idag kom Fidel hem igen!
Han var trött (jag måste snacka med min mor om det där med överaktivering, men när han är där bara någon/några dagar är det inget han dör av). Så först fick han sova, sen gick vi en sväng med hans låååånga lina.
Jag inser att jag måste förbättra min inkallning. Bli tydligare, och inte hålla på och använda massa olika kommandon "Fidel, kom, ja kom då, kom igen, nu går vi, hitåt, hit, kom hit, häråt" etc. Jag behöver sålla ut ETT kommando som betyder -till min sida- och ett typ - rör dig åt mitt håll -. Inte femton stycken som betyder olika varje gång.
Vi körde lite parkour också, han fick hoppa upp på stubbar och stenar och träna balans och platsliggning. Sedan blev det middag, en lammnacke att tugga på och nu ska han sova (förhoppningsvis läääänge imorgon bitti).
Jobbat och sovit är vad vi har hunnit med idag! Nu ska vi strax ut på en liten kvälls promenad :)
Jag har åkt in till akuten med Nox, det var jätte roligt. Eller inte.. Nu hoppas jag på att man kan hitta ögonsalvan på något apotek imorgon.
Men utöver det dålgia så fick Nox även busat av sig lite i början på dagen.
Diablo fick precis ett pytte litet Rallypass för han var riktigt sur att han inte fick gjort något idag.
Idag for vi in till stan för att väga åbäket, 7 månader, 19.7 kg.
Med hem kom också ett kilo frysta kycklinghalsar och en flytväst. Båda sakerna var faktiskt sånt som behövdes, tro det eller ej.
Sedan har vi tränat lite inomhus (snorvarmt ute, varken jag eller valpen ville gå ut). Äntligen börjar han fatta klossen. Nu går han självmant upp på kloss och tar ett par steg med baktassarna.
Sedan åt vi middag hos min far, och Fidel var lite för vaktig på alla grannar, men han lyssnade helt ok när jag sa till honom.
I går var det vallning och mingel för alla tre så i dag är det vilodag men planen är att åka och bada senare. Valpen har inte gjort det förut så det blir spännande. Mamma gillar inte att bada men pappa älskar det så vi får se vilka gener som slår igenom där.. ;)
Vilodag till fullo! Diablo fick följa med till bilverkstaden när bilen skulle städas. Nox har bara fått busa av sig och även tränat lite med apporten.
Jobbat! :) Sen har min mamma passat Zuki ett par timmar under eftermiddagen medan jag jobbade eftermiddagspasset :).
Och sen har vi tränat lite trix och trams nu på kvällen tillsammans med labben :)
Lite småtrix och lite agility, bus med andra vovven och tränat på att vara försiktig med mössen, inte äta upp de så att säga, kräver stooooor koncentration!
-
Vi tränade lite apport och tog det lugnt efter att Opsis började må illa, vi får hoppas han blir bättre till kennelträffen.
-
Idag har det regnat som bara den!
Så morgonpromenaden ställde jag mig under ett träd och lät valpen underhålla sig själv. Funkade bra, faktiskt.
Sedan gick vi en lång löspromenad där jag belönade all spontan kontakt och all närhet.
Nu blir det middag och vila.
Lite agility fick det bli!
har jobbat hela dagen så idag jar vi inte gjort mycket! och lär nog gå ut på en liten kvälls promenad senare :)
Vi har inte gjort något särskillt idag, lite senare blir det att dra upp i skogen och träna balans, agility och uppletande av saker :)
-
Idag inledde jag min nya morgonrutin. Förut gick jag upp, gav valpen mat och gick till jobbet. Sambon fick ta morgonpromenaden senare.
Från och med idag är det uppgång 20 minuter tidigare, gå tio-femton med Fidel, sedan hem, frukost till oss båda och lite tidsfördriv vid datorn innan jobbet. Det funkade super, och då jag äter frukost lägger sig Fidel bredvid i soffan för att somna om.
Idag har vi inte gjort något. Vi tränade agility igår och han var sååå snabb! Vi körde med jättelåga hinder så han hade möjlighet att springa på, och det lyckades han med! Kenzo var så snabb så jag knappt hann med. ❤️
Ag har vi varit på sambons morföräldrars landställe, långt ute i skogen. Fidel fick vara lös hela eftermiddagen och for runt som en oljad blixt. Mycket roligt att se!
Nu på förmiddagen fick det bli en fortsättningsbana som avslut på någon månads rallyträning! Nu blir det paus, snart blir det Agilityträning för Nox medan Diablo får gå runt med sina viktmanchetter! :)
Jag jobbade på förmiddagen 6.30-11.30 så först fick Zuki vara med mig där, och när vi kom hem åkte vi ner till falsterbo för att kika runt en sväng på falsterbo horse show (tog säkert en timme att komma dit i en megavarm buss! ivanliga fall tar det kanske 20 min..) och när jag kliver av bussen inser jag att jag glömde min biljett hemma, så det var bara att åka hem och hämta och göra om samma procedur en gång till, men vi kom dit tillslut ;) Så det blev framförallt koppelträning och miljöträning för lillan. Sen åkte vi hem och nu är vi helt döda båda två.
Idag har varit en vilodag för Loke efter gårdagen, då vi gick runt på söder i Stockholm i några timmar för att reka porträttfotoplatser. Sedan vidare ut till en "hundlekplats" i Nacka för att träffa en annan aussie att leka med, avslutningsvis ett kort viltspår och under tiden det fick ligga blev det ytterligare en timmes promenad tillsammans med aussie-kompisen. Så idag hade han inget emot att bara ligga och vräka sig i bädden. 😉
//Lina
Idag blir det absolut ingenting. Nada. Förutom några rastningar.
Igår åkte vi 4 timmar till Söderköping, resan startade 4:30.
Väl i Söderköping virrade vi runt till Söderköpings BK för att delta i kennel/valpträffen, och där körde vi lite övningar för en instruktör som hjälpte mig med Opsis hundproblem och tillslut, efter någon halvtimma där la han sig avslappnat på gräset c 2 m ifrån hundar.
Lite senare testade vi på vippen, och det gick bra, sedan slalom, det gick ännu bättre, sedan körde vi en hel bana några gånger, lite mer övningar inför instruktören, lite mer passiv träning bland hundar och lite trickträning.
Fick många trevliga kommentarer av uppfödaren, att han har fått bra muskler och ett fint hull, och att hon var glad att han hamnat hos mig.
Hemresan avgick 20:30, och hem kom vi inte förrens 00:00, och själv har jag sovit hela vägen i bilen tills för 40 minuter sedan, Opsis har bara varit ute i trädgården lite snabbt och gjort sina behov, vi går väl ut i skogen snart och bara lullar runt i kanske 20 minuter och går hem, han själv orkar knappt röra sig så :)
-
idag har jag och vackra tränat lite agility! tyckte hon var jätte kul hon är så jäkla snabb! bi träffade även en liten shelote hane där uppe som hon lekte lite med :) en lång promenad har vi hunnit med med! nu blir det bara vila och mys framför en go film :)
Pälsvård på båda, agility med Nox och Diablo har fått gå runt med sina viktmanchetter och rusat runt på agilityplanen ;) Helt galen!
Vi har fått en bonusaussie!
Ska hjälpa en vän att passa hennes hane ett tag, då hon har lite personliga saker att reda ut. Det är riktigt kul med två hundar, om än att min Fidel ännu inte fattat att alla tider inte är lektider.
Så idag har vi gått kortare promenader tillsammans, tagit en sväng i rastgården och ätit middag bara.
Nu, äntligen, sover båda hundarna, på varsin sida av en barngrind.
Jag jobbade igår förmiddag så då var hon med mig på jobbet. Och lite senare på eftermiddagen/kvällen så åkte vi in till Malmö för att hälsa på en kompis, där vi sen även sov över :)
Och idag har vi bara hunnit med att ta bussen hem från Malmö, vila lite och busa i trädgården änsålänge.
Idag har jag jobbat. Hundarna var hemma med sambon, och låg och sov. Passande, eftersom de levde rövare inatt, och väckte mig en gång i timmen sedan kl 03.
Efter jobbet blev det en promenad, och jag skar upp och frös in kött i lämpliga bitar till deras mat. Nu ska de få en varsin egen promenad, medans den andra äter. Ska kanske köra lite lydnad med valpen, han behöver lite egen tid.
#37 - Härlig bild!
Lilla puppan har fått 12-veckorsvaccinationen. Rekommenderar alla att ta sig tid vid veterinärbesök med valpar så att det blir en trevlig upplevelse. Blir så mycket lättare för framtida besök. :)
Vi åkte ut till havet och gick i kanske 1½ timma utan att hitta en strand så vi åkte hem igen.
Hemma har vi tränat på att vara tysta och testat på rapport
-
Idag testade vi att lägga ett kort viltspår i hettan (28°) och torkan, på ett område bestående av sten (ofta med vitmossa, dock snustorr). Gassande sol direkt på stenområdet. Bara gjort i mer tacksam vegetation förut, men det gick väldigt bra. 2 timmars liggtid.
Vi badade även under tiden spåret fick ligga. 😃
//Lina
Fick bli en fortsättningsbana (rallylydnad) i ordentlig störning för båda hundarna i detta äckliga väder :)
Idag har vi en "tråk-dag" för att han inte ska göra något aktivt varje dag. Enbart kloklippning, klippning mellan tassarna, lite borstning av pälsen och en mun-titt. Ställde även upp honom en snabbis för att se lite hur jag kan flytta hans ben. Det är snart dags för första inoff utställningen den sista augusti! Ska bli spännande!
Vi har också haft tråkdag, vi har befäst slalom mellan benen så gott som helt, och vi har börjat med "åttan"
-
Blev visst lite till! Vi gick till en paddock och körde lite uppletning av en leksak och lite bus, testade att gräva ner leksaken så han fick jobba lite mer, har en trött och nöjd hund nu också!
-
Vi har haft en väldigt chill dag idag faktiskt. I förmiddags åkte vi in till Malmö för att lämna av min vän som varit och hälsat på några dagar, så vi var inne i malmö någon timme sen innan han tog tåget upp till Gbg igen. Sen har vi faktiskt inte gjort så mycket mer.. har varit alldeles för varmt för någon aktivitet, men det blir en promenad senare i kväll iaf :)
Vi tog oss en tur och testade att cyckla, sammanlagt cycklade vi kanske 1½ km och gick restrerande för att värma upp, sedan har vi tränat lite trick.
-
Idag får det nog bli ett klickerpass var och även lite agility för Nox del. Har börjat skolan så har inte jätte mycket tid, men självklart måste dom få sin del också! :)
I förmiddags åkte Zuki och jag in till Malmö för att träffa ett par före detta arbetskamrater på Malmöfestivalen :) Miljöträning för lillan, sen efter det har vi inte gjort något särskilt, blir en liten kvällspromenad senare!
Vi steg upp rätt tidigt då vi sov över hos en kompis i Malmö så vi åkte hem när han skulle till jobb, så det blir lite stadspromenad sådär halv sju på morgonen och sen busstur och cykeltur, sen fortsatte vi sova ett par timmar när vi kom hem! Både lillan och jag tyckte det var en bra idé. Sen har det inte hänt så mycket utöver det vanliga, ikväll tänkte vi träna lite på lydnadsmomenten till LK1, då jag anmält oss till tävling i september! Nervöööst!
#61 Skönt med sovmorgon! Hade också den turen med Zuki även som valp att jag kunde sova länge om jag ville det :)
Hoppas det går bra på kursen!
#62 Men visst är det! Skönt när de kan slappna av så :)
Jora, kursen kommer gå strålande (har det gått de senaste två ggr iaf). Min lilla skrutt sköter sig perfekt för att vara 19 veckor! Men det har väl sin gång ;)