Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettutställning-och-övriga-sporter
Läst 3565 ggr
Jetaime
0

Inför utställning.

Är det någon här inne som håller på med utställning? Jag har ställt min lilla plutt ett par gånger, men domarna gillar inte riktigt den typen av aussie ;) Så vi gör det mest för skoj skull och för att vi tycker att det är roligt. (Zukis favoritmoment är att hoppa upp på domaren när dom ska känna på henne och kolla tänder.. ibland blir hon bara sååå glad ju!…)

Men till frågan… Hur brukar ni förbereda era hundar inför en utställning? Tänker både utseendemässigt och kanske övar för att få till ett fint ställande :)

MelliPirelli
0

Jag badar och fönar henne, sen blir hon även trimmad på öronen, på tassarna, under tassarna, på fanorna och hasorna och ibland även lite på svansen. :)

Har shejpat in ett "stå" och även gjort henne van att jag flyttar på tassarna. Så jag kan numera flytta på dom och lika gärna ställa upp henne som en schäfer och hon accepterar det. ;)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Ebfotograf]
0

Jag badar och fönar mina hundar 1v till några dagar innan så pälsen lägger sig riktigt. Nox ser ut som en galning när han är fönad ;)

Klipper alltid öron, tassar (även under), svans, mage (topparna om det behövs), hasorna och byxorna! :) Borstar tänderna också!

Shejpade in ställ på båda min, Nox är väldigt stilla och kan det perfekt då det var det första jag började med honom som valp (väldigt bra träning). Diablo kan ställa sig men är inte lika stilla ;) tränar ställandet och trav med början flera veckor innan varje utställning.

Nu ställer jag inte ut ofta längre sedan Tvååker då han blev akutsjuk, nästa år blir det någon gång (off och inoff) om han ser och uppför sig bra. Det ska vara roligt!

LinDajSon
0

Just klippandet diskuteras mycket i en grupp med utställningsfantaster på Facebook (jag vet inte riktigt vad jag gör där), den allmänna uppfattningen även bland (de framför allt amerikanska) domarna verkar vara att de tycker att folk ska sluta klippa hundarna, "sculpting" kallas det tydligen eftersom det är så vanligt förekommande och folk stör sig på det. Aussien är ju -faktiskt- ingen trimras… de ska visas naturligt. Rena fräscha, genomborstade, tasshåret tillklippt… och det räcker, typ. :)

Jetaime
0

Min lilla plutt har inte så mycket päls (framförallt inte nu efter fällning haha!) Men jag brukar bara borsta igenom och se till att hon är ren och fin, sen är vi klara! :)

Och lite ställande tränar vi också ibland, hon får dock för sig att hon ska göra MER än att BARA stå ibland så det kommer upp lite tassar osv, haha!