Kontaktfält - Inlärningsmetod
Ni som tränar agility, vad har ni tänkt på att använda för inlärningsmetod? Vad ska ni ha för KF?
Jag har äntligen bestämt mitt att använda mig utav 2x2 på Nox då han är alldeles för snabb för att någon ska hinna med ;)
Jag har också tänkt ha 2+2, precis börjat skicka henne till en tasstarget.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Den bittra verkligeheten är att ska man slåss med eliten i klass 3 så är en springande variant typ RC ett måste. om man är i large.
Men 2 av och 2 på är ju en trygg och väl beprövad modell som man kommer långt med=)
Jag kör runnig fast med matta för att göra det tydligare för min matta. men detta är ett arbete som kommer ta år. men vi e på god väg iaf=)
#2 Ja det brukar ju vara det tyvärr, men har man en allt för snabb hund utöver banan så kanske man har en chans ;)
Eller så kan man ju lösa det genom att använda 2on2of med instant release, vilket de flesta i toppen använder till tävling, då RC ändå är väldigt osäker (och tar lååång tid att träna in så att den är säker nog) :)
Det är min tanke, men vill endå har den där lilla säkerheten med startkommandot :) RC valde jag bort för han är redan för snabb för att jag (& andra) ska hinna med, annars skulle det vara ett självklart val!
RC är fantastiskt, även hos snabba hundar, men då måste du träna riktigt hårt på distansdirigering, utöver själva RC, så att du kan styra hunden oavsätt var du är. Och sen måste du lägga ner extremt mycket tid på att få ett säkert RC. Vilket nästan betyder att du ska ha hindrena hemma, för att hinna träna allt. (När hunden inte är så långsam att den naturligt går ner för fälterna ;) )
Någon som är helt fantastisk på RC är Silvia Trkman. Hennes hundar är sjukt snabba, och man kan se hur bra de jobbat på att hundarna ska kunna jobba självständigt. Hon springer oftast bara vidare oavsätt vilka hinder hunden är på, och springer verkligen kortast möjliga avstånd, och hundarna håller ändå sin bana. Otroligt vacker!
Här är några video på henne:
http://www.youtube.com/watch?v=5Cy3fbWmerY
http://www.youtube.com/watch?v=tRMDMPNu5KI
(Det är svårt att sluta youtuba henne när man väl börjat, det är så snyyyggt!!!!)
Jo det vet jag men samtidigt vill jag nog inte ha det endå, distanshandling kan han redan riktigt bra vi utvecklar det så långt det går. Använder ju det hela tiden på banan, springer så lite som möjligt ;)
Vill kunna ha den säkerheten att bromsa hunden om något skulle hända, därför vill jag ha 2+2 :) Han ska inte alltid behöva stanna helt och hållet utan ibland bara bromsa in, beror på hur det känns på tävling ;) Inget sitter i sten på tävling enligt mig ;)
Silva Trkman är jätte bra! Hennes inlärningsmetod använde jag mig utav lite med min andra hund.