Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 11740 ggr
Jetaime
2

Husky eller blandras..eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zuki växte så gott som upp i Arken Zoo-butiken som jag brukade jobba i, från att hon var 10 veckor så var hon med mig på jobb.

Nästan ingen kunde vilken ras hon var, många gissade på siberian husky (hhmm) Men min gissning är att hennes ögonfärg gjorde att det såg lite annorlunda ut, och många känner till huskyn.

En del gissade på border collie, men det är väl lite mer förståligt.

Sen frågade dom flesta "Vad är det en blandning mellan?" Och när man sa att det var en renrasig hund och förklarade att det var en australian shepherd, så sa det dom ändå inte så mycket!

Vad har ni fått höra att era hundar är för ras eller liknar? ;)

Bjuder på en liten bild på Zuki och hennes (fd) arbetskamrater (Lapska vallhundarna Bizon och Aiiku)

[Tilde!]
0

En man kom fram och hälsade på vår hund en gång och sa: "Det är en Australisk Bordercollie du har. Han kommer från Australien" Nej, sa jag han är inte Australiensk. Jo, sa han. Och han envisades sig i att min hund inte kom från Sverige, men det gör han. Hmm, tycker jag vet bäst vad min hund är och uppfödaren sa ingenting om Australien när vi frågade!

Jetaime
0

#1 Och aussien kommer ju ursprungligen från usa också ;)

BettySue
0

Bernen Sennen och border colliehane (Lyra är en tik) är de vanligaste vi får höra :) i vår agilityklubb tror de flesta hon är bordercollie hane innan jag säger annat :P

LinDajSon
0

Jin är en huskyblandis pga de blå ögonen. En gång fick jag höra att han var en fin kelpie (??). Fast de som känner till rasen ser direkt vad han är. Athos är en flatte, flatte/bc eller ren bc. Eller aussie om ha fluffar upp sig. Feng är en bc. Eller pitbull. Eller karelare. Eller bara nån märklig blandis. Aldrig aussie och det är rekord för till och med Athos var det folk som tog för aussie när han var i samma ålder.

Jetaime
0

#3 Är det en väldigt grov tik eller? :)

#4 HAHa! Pitbull?!

Sugar Mist
0

Opsis har blivit tagen för BC(VIlket är väldigt förståerligt då han är svartvit med kort päls) och varg…

Även BC/Golden och lite annat smått och gått..

*stop it i'm not a Border Collie :(*

-

Jetaime
0

Vi hade "Vettris" över på Arken Zoo när jag jobbade där, det var ett tag sen nu, men veterinären där skulle vara en otroligt duktig veterinär som var speciallierad på hundar och katter osv.

Hur som helst frågade han var Zuki var för en "blanning"? Så sa jag att det inte alls var en blandning utan en renrasig australian shepherd och helt plötsligt så kunde han allt om rasen och sa att jag inte borde skaffat en sån som min första hund (det är min första egna hund, men långt ifrån första hund) och att dom är väldigt aggressiva och har mentalitetsproblem och att jag inte alls kom till att kunna hantera "en sån" hund när den blev äldre.

Snacka om förutfattade meningar! ;)

Sugar Mist
0

#7 *ASG* Fick flera emot mig på HiF när jag nämnde att jag var intresserad av en Aussie men det kunde inte blivit bättre :p

-

Jetaime
0

#8 Blev så bra som det bara kunde här också! :)

Anibaz
0

Border Collie är klassikern! Men har även hört berner sennen/labbe, flat-mix, 'vad är det för blandning?'.

mingman
1

Border collie, såklart. Men jag har också fått Springer Spaniel, Pumi och idag fick jag veta att han var väldigt lik den lappska vallhunden. 

En av de värsta var ändå då jag satt med Fidel och en kompis aussie utanför en butik, och så kom en kvinna förbi.

"Nej men titta, Australian Shepherd …" och så tittar hon på Fidel "OCH EN BORDER COLLIE". Jag är van att folk inte känner till min ras, och att de frågar stup i kvarten om svansen, men att känna igen och sedan ändå klassa Fidel som border, det är tokigt.

Min Fidel är den bruna pumin till vänster på bilden.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

BettySue
0

Jetaim: nej, hon är en mellantik i både höjd och benstomme, men aussie är ju ofta en del bredare än border (eller iaf en annan upobyggnad som får de att se lite bredare ut) :) det är nog speciellt huvudet som lurar folk till att tro att det är en hane. Inte för att det är grövre än bordertikars, men för att det har en annan form, som får det att se lite "grövre" ut. Inte så långt nos t ex :) Skickar med en bild på Lyra, hade ingen man kan se kroppen ordentligt på dock, på mobilen.

BettySue
0

Förresten, det som vetten sa ang agressiva aussies och mentalproblem, kan jag förstå varför han sa. Han hat nog bara glömt att följa med i utvecklingen av rasen i sverige de senaste 20 åren ;) de första som kom hut hade verkligen problem. Aggressiva, skygga, skarpa och otroligt svåra. Riktigt många fick avlivas. Så snacka om att man har jobbat på att rätta till på det, och fått in bättre individer :)

Jetaime
0

#11 Ah… Springer spaniel har jag också fått höra att Zuki var! ;)

[johannabus]
2

Min lille pojke är en liten nätt valp på 4 månader och det är många som frågar vad det är för blandras, sen har många frågat om det är en Border Collie. Någon har även trott det är en Collie…

Tina
0

Om Tåss är renrasig är han oftast BC eller collie. Annars är han blandras och då ofta huskyblandning pga ögonen. Det är inte ovanligt att jag hör tissel och tassel bland folk när vi går på stan som spekulerar om vad han kan vara. 😉 Folk som kommit fram till oss på klubben har oftast koll på att han är aussie.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

MikkansBuse
0

Haha, så dåliga folk är ibland ;)

Här har det varit liknande raser som era. Framförallt Husky… Men eftersom han är blue merle tror jag folk blir lite förstummade av vad de är för ras egentligen. Så många har faktiskt frågat vad han är :) Och vissa har kommit fram, "de här är en Australian shepherd!"

MelliPirelli
0

Border collie, collie, "ingen riktig collie", blandras och ett par få aussie :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

#16 Folk brukar prata/viska men tillräckligt högt för att man ska höra det, och disskutera vilken ras Zuki är, men istället för att fråga så drar dom en egen slutsats.. haha

vallhund
0

Jag har träffat ganska många bruksavlade Aussies som inte går att skilja från BCs enbart på utseendet, bl a förra sajtvärdens hund.

Om man besöker stora hundutställningar som stora Sthlm så är det näst intill omöjligt att skilja på pälsmonstren av båda raser som visas där.

Min senaste BC där slog hans NZ arv igenom helt, både till utseende o sätt att valla, när folk frågade vad han var för ras o jag svarade BC så frågade många "Jaha, blandad med vilken slags stövare?" Tom en del erfaret BC folk undrade vad det var för blandning.

Lite bilder:

http://vallhundar.ifokus.se/albums/51ef3835ce12c44f0400022c-fahunden

Nuvarande hund förutsätter de flesta är en blandis, bild i min info, porträtt:

http://vallhundar.ifokus.se/users/4d71226ab9cb4620e90338df-vallhund

Övriga bilder:

http://vallhundar.ifokus.se/albums/51ef37c88e0e7467de000461-leon

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jetaime
0

Min hund är av bruksvarianten och kan vara rätt svår att skilja från en BC, särskilt nu när hon är så urfälld… :) Dom som känner till rasen ser dock att det är en aussie.

LIMOUSIN
0

Tollare får jag alltid höra att min är! men är inte så konstigt då hon har nästan samma färg som en :) Även hört BC ingen som har gissat på Aussie haha :)

vallhund
0

#21 Det hade jag oxå tippat på utifrån bilden. Kanske pga fanan på svansen?

McKenzi
0

Emil är tydligen en tollare. Det är det allra vanligaste jag fått höra genom åren.

Quiros är oftast antingen en tollare, lapphund eller blandras :)

EmmaVipEssi
0

Min Essi (efter Dalorogårdens Olivia och Thornapples Mercury All Jacked Up) är ofta tagen för en bc… men även när hon var valp tagen för berner senner… Eller blandning med bc och nått mer är väl de folk brukar säga..

EmmaVipEssi
1

Min Vip har nog tagit priset.. som valp fick jag frågan om han var en schnauzer…. Men annars står collie, sheltie, bc, bc-mix, face rase, huskey, å gatukorsning på listan…

Jetaime
0

#23 Här är en bild precis i början av fällningen.. :) Men hon är väldigt liten och nätt i vilket fall som helst!

vallhund
0

Inte speciellt vanligt med rödvita tollare. BCs kan ju se ut lite hur som helst: http://www.colliecorner.com/ OBS ej bara renrasiga/reggade hundar på sidan.

Hos BCs varierar ju storleken enormt, allt från typ drygt 50 i manken o 13 kg till 68 på 28 kg i sin glans dagar (av mina hundar).

#26 Utseendet kan vara förvirrande, de där små blå/svartbrokiga sakerna beskrivs ju face raserna som ibland. För något år sedan var det en reklamfilm om tapeter (Rusta?) med en utseendemässigt lika hund, kunde inte avgöra om det var en Aussie eller en Berger, det var en Aussie fick jag veta av en som visste vilken hund det var.
När jag forskade i min nya ras bakgrund så hittade jag teorier om att det blå/svarta sparäckligheten hos Aussies kom från Bergers FR.

[Ebfotograf]
0

Nox har blivit kallad BC, Collie, Blandras, Husky och vissa har faktiskt prickat rätt på Aussie ;)

Diablo är en björn, collie, BC, Aussie, Husky, Finsk Lapphund, Samojed och blandras ;)

reverse
0

Bc har jag hört också förstås, även huskyblandning. Ibland hör man folk tala "bakom en" när man är ute och går och då säger de saker i stil med "vilken rolig blandras".

Den konstigaste jag hört var "åh, vilken fin schäfer" när Loke var valp…….

"Ja, så är det alltid, när man tror att det är en snygg bc så är det en aussie" är en fin kommentar jag fick för några månader sedan, hahaha. 😛

Många gissar helt rätt utan att ens behöva fundera också. 😉 Senast idag när en kund följde med in på trimmet och Loke tittade upp från sin box. "Oj, vilken fin aussie", sade hon direkt.

//Lina

Michaela-N
0

#25 Åh har du en efter Jack? Han är så himla fin tycker jag! Typ snyggaste utställningsaussien ❤️ Har för mig att Kenzo också är släkt med honom, på en väldigt avlägsen väg… Jack är typ Kenzos mormors systerson eller nåt sånt ^^

Första gången jag hade Kenzo kom en gammal gubbe fram till mig och frågade "Vad är det där för blandning?" "En australian shepherd", svarade jag. "Aldrig, ingen renrasig i alla fall. Han är alldeles för grov för det."

Ja, han må vara vansinnigt stor och lite klumpig, men han är världens finaste, och renrasig är han faktiskt också ❤️

Anibaz
0

#31 Om det är Solo du menar så är han inte efter utställningslinjer utan snarare bruks/vall.

Jetaime
0

Räv har jag fått höra om Zuki också. hihi.

LinDajSon
0

#32 Nu hänger jag inte med… Hon refererade till inlägg #25 och hunden Thornapple Mercury All Jacked Up. Vem är Solo?

Anibaz
0

#34 Oj my bad! Blev lite förvirrad där, ber om ursäkt!

LinDajSon
0

#35 Haha det är lätt att bli förvirrad :)