Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 369 ggr
Jetaime
0

Åka buss/tåg.

Hur är era hundar när det gäller att åka med kollektivtrafiken?
Uppför dom sig? Blir dom stressade?

När började ni åka buss eller tåg med er hund?

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zuki började åka buss redan vid 10 veckor, nästan precis när jag fått hem henne, då det var enda sättet att ta sig till jobb :). Det var aldrig några problem med henne, hon sov nästan alltid bara på bussen. Visst ibland kunde hon vara lite gnällig och jobbigt… men det var oftast bara ett kort tag, sen sov hon. (Det jobbigaste var alla människor som skulle peta på henne när hon sov!)

Nu älskar hon att åka både buss och tåg, och blir sådär överdrivet glad om någon ska prata med henne (vilket iofs är lite jobbigt..). Men hon går glatt på bussen och kollar på alla människor, går upp och lägger sig på någon plats och sen ligger hon oftast bara där och kollar på människor ;)

Jag kommer dock ihåg en gång i början när vi åkte buss, då fick hon ligga i sätet brevid mig på en filt, eller i mitt knä.. och när vi skulle hem från jobb en dag så hann hon inte kissa av sig ordentligt innan, och det är ju inte så att bussen väntar heller.. och Zuki hade svårt att kissa utanför vår trädgård i början… Så var hon jättebökig, och gnällig och höll på. Sen blev det varmt i mitt knä, och sen somnade lillan 😃

Jetaime
0

Igår tex. var det fullt på bussen, det stod folk i hela gången och ända framme vid föraren, men Zuki bara gillade läget, la sig ner och chillade, och sov nästan hela vägen hem. Man blir lite stolt som matte :')

Jetaime
0

I början hade jag alltid en filt till henne att ligga på för att hon skulle veta att hon skulle ligga ner och känna lite extra trygghet (vi hade iofs alltid en filt med när vi var någon annanstans också, vilket funkade superbra, så hon hade sitt liksom).

[johannabus]
0

Sixten och jag började åka buss/tåg när han var ca 12 veckor ungefär. Anledningen att vi inte gjorde det innan var att då behövde jag inte. Men nu är buss och tåg en del av vår vardag. Han är nu 19 veckor lite drygt. Han har inga problem att åka buss eller tåg, han brukar oftast också sova gott. Han är inte alltid jättesugen på att gå in i bussen men väl inne är det inga problem :)

Sugar Mist
0

Opsis har bott mittinne i stan och anyagligen åkt mycket kollektivt men när jag åkt med honom har han gillat läget och lagt sig ner, vilket är skönt.

-

Jetaime
0

#4 Det var en del av min och Zukis vardag redan från början, och hon ville inte heller gå på bussen först, så det var tur att hon var så pass liten att man kunde lyfta in henne, haha.. Nu hoppar hon alltid glatt på bussen ;D

[johannabus]
0

Haha okej, ja här lyfts det också just nu :) Vi får se när han hoppar på själv ^^

BettySue
0

Lyra blev introducerad till tåg när jag hämtade henne. Dvs, först flyg ner från norra sverige, sen övernattning i stockholm, och sen tåg ner till danmark. Grymma valpen klarade allt galant, och kissade inte ens på tågresan som tog 6 timmar (hon fick möjlighet för det)! Hon sov mest i mitt knä och fick hälsa på människor. Gissa om hon tog mig med storm med en sådan attityd redan som 8 veckors valp! Efter det har det blivit många tågresor, så nu går hon in och lägger sig och sover på en gång. En fröjd att ha med överallt!

reverse
0

Loke åkte kollektivt första gången vid 10 veckors ålder. Eftersom vi bott i Stockholm har det varit tvunget att åka buss/pendeltåg/tunnelbana. Han gillar läget och lägger sig oftast under ett säte om det går.

//Lina

[Ebfotograf]
0

Nox åkte tåg första gången vid 10v, sedan har han åkt buss, pendel och tåg väldigt ofta :) Har blivit svårare med tiden med alla hormoner. Men han landar nog snart också!

Diablo åkte buss först vid 2-3 års ålder, har åkt buss, pendel, tåg och båt- Han är jätte lugn, älskar dock människor för mycket ;)