Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1380 ggr
Jetaime
0

Helgen 13-15/9!

Fredag igen! Än så länge har jag och Zuki varit på promenad och fixat till kaninerna. Sen behöver jag nog åka in till stan och kolla upp min relativt nypiercade näsa, då jag helt inte vill ha en ful-extravårta… hm. Och dessutom gör det rätt ont för tillfället! ;) Så tänkte lämna Zuki hemma hos min mamma som spenderar dagen med att rensa ogräs och fixa i trädgården!

Sen ska vi träna igenom momenten inför tävlingen (Lk1) och ikväll får jag snällt ta och äta middag med min familj och "fira" min födelsedag för att ingen kunde imorgon kväll.

På Lördag står det utställning på schemat. Sofiero, där även lydnadstävlingen kommer att vara på söndagen! Och när vi kommer hem ska jag och Zuki hem till dom som har Enya (en aussie som jag ska hjälp till att rasta ett par gånger i veckan) :)

Jaa… jag kommer iallafall ha rätt fullt upp i helgen!

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft ett till lyckat hundmöte och det går framåååååt, jäklar vad glad jag är. Vi har badat, kastat pinne, tränat freestyle och apporterat i vattnet idag. Även tränat på att stå fint. Vill till Sandsjöbacka i helgen men vet inte om min kompis vill med och i värsta fall får jag övertala mamma. Vill dit innan allt blir för kallt men så är det dehär med att ha vänner som aldrig kan göra saker med en. Vad kul med lydnadstävlingen! :)

-

Jetaime
0

#1 Härligt med framsteg :)

Ja, det ska bli kul :) Kommer dock var rätt nervös, men ska göra mitt bästa! ;)

EmmaVipEssi
0

Här är helgen full av tävlingar… på lördag går vi ut lydnadsklass 1.. och på söndag debuterar vi i fortsättningsklassen i rallylydnad.. Å Essi som ska tävla är ja, allt annat än lugn, harmonisk å sansad just nu.. snarare hoppig, studsig å övertaggad… hmm.. ja vi får se hur de går..

Jetaime
0

#3 Lycka till :D

BettySue
0

Hur har det gått? Vi har debuterat i lydnadsklass 3 idag i danmark, och ja, det är nog inte lätt att få det gå värre xD lyra löper, och i danmark får man tävla ändå, men ska vänta tils alla klasser är klara. Så vi fick vänta i ca 4,5 timmar i gassande sol, nästan vindstilla. Det var ingen jättebra kombination, så Lyra ar trött och opepp när set var vår tur, och gjorde fel hon aldrig gjort förr. Måååånga nollor och en 9a och några andra som jag inte minns ;) vi fick iag bra på helhetsintrycket för dommaren tyckte vi sammarbetade bra, och ar vi va positiva och göada trots en dålig dag. Så härifrån kan det bara gå uppåt :D jag är glad iaf, det var riktigt galna fel så det var ganska roligt att titta på ;) och det är alltid lugnande att det inte är träningen som gått fel. vi hoppas det gått bättre för er!

emin
0

Jag och Vix har varit på date med Sandra och hennes aussie. Kameran hängde med:

(Senare kommer mina bästa vän och hennes valp hit också-trevligt!)

Jetaime
0

#6 Sån buuuuse! :)

Jetaime
1

#5 Haha, ajdå! Vi får hoppas det går bättre nästa gång :)

För oss på utställningen gick det heller inget vidare. Kopierar det jag skrev på FB precis :)

"Zuki fick inte mer än ett "sufficient" igen. Dock mycket positiva kommentarer om riktigt bra temperament och trevlig hund (vilket han sa meeer än EN gång, haha!), så jag är rätt nöjd ändå! Och sen efteråt när jag och Zuki gick runt och kollade lite kommer det fram några som suttit och kollat vid Aussie-ringen, som menar på att jag BORDE faktiskt DNA-testa min hund för att se så det inte är någon annan ras i henne (tex. border collie). För att hon inte såg ut som dom andra, och att man faktiskt SKA får det man BETALAR för. (Bara för att lillan inte utseendemässigt duger till utställning så betyder det inte att jag inte fått vad jag betalat för - världens mest underbar hund på alla sätt och vis, mattes älskling som älskar allt och alla och ALLTID är glad. Konstigt att man ens får för sig att säga nått sånt..)."

BettySue
0

Jadå, jag är ganska säker på att det går bättre nästa gång. Hon hade bara tillfällig minnesförlust och träningsstrejk ;) Haha du kunde bett dem att youtuba dna test på hundar, och hitta den där videon på renrasiga pitbullen som blir dnatestad. Det visar sig att den ska vara typ 50% bordercollie XD så de där dnatesterna ör inte mycket att lita på… Men vad ohyffsat ändå att säga något sånt tycker jag, det är en arbetsras, och därför varierar hundarna väldigt mycket i utseende. Utöver det så föredrar jag ändå tävlingar som lydnad och agility. Där kan man verkligen visa vilken hund man har :)

Jetaime
0

#9 Det är väl egentligen inte det som är grajen hur pass säkert det är eller inte är, att man ens slänger ur sig något sånt liksom.. Sen finns det ju hundar inom alla raser som avviker mer eller mindre från rasstandarn, men dom ÄR fortfarande renrasiga.

Jo, jag är nog också ner för tävlingar på det viset, för då är det inte bara åsikter och vad folk tycker och tänker utan då handlar det mer om hunden och en själv. Finns mer att påverka där också. Inom utställningen, hur fint Zuki än visar upp sig så får hon inte bredare benstomme eller mer päls, haha! Men lydnaden (och dom andra sporterna) handlar det så mycket om samarbete. :)

BettySue
0

Nej, det var mera menat som ett "inyourface detkommerändåinteattfunka era okunniga männsikor" till dem som sa det där ;) Ja sammarbete och träning, det är det som ser snyggt ut! Sen kan pälsen vara hur lång eller kort som helst ;)

Jetaime
0

#11 Exakt 😃

EmmaVipEssi
0

Med feber i kroppen och världens förkylning så gjorde vi ändå en bra tävling.. 10 på platsliggningen och 9 på tandvisningen (hon reste sig och inte hoppa och puss som hon brukar så stor seger bara där)

Sedan på linförheten fick vi en 8,5p.. hon tappade fokus i slutet i en helt om halt så där tappade vi poäng och vid en annan sväng tppa hon också lite fokus… men fick kommentaren "snygg språngmarch" och det är INTE dåligt med tanke på att för en månad sen hoppade hon och kampade i kopplet å var allmänt busig..

Läggande, nollade vi då hon inte la sig, något hon alltid brukar göra.. jag kommenderade å hon stannade snabbt så efter två meter la jag ett till "ligg" kommando varav hon lade sig.. men efter det vart hon lite osäker och det speglade sig i resten av tävlingen..

Inkallningen fick vi en 7:a, pga avdrag då hon vart osäker i början och jag fick lägga på två kommandon.. Sen ett litet slarvigt avslut, dock mindre hopp och studs än vi brukar..

Ställande fick vi en 8:a, hon tog några steg.. men där har vi precis börjat jobba av dubbelkomandorna..

Aportering, 8p.. dubbelkomando och tveksamt gripande.. men tävlingsledare sa "håll fram föremål" istället för "kommendera" så jag vart tveksam om hur apporteringen var nu för tiden..  Men ändå där en stor seger då hon för 1månad sedan inte grep den alls, hon hade ett superfint gripande när hon väl tog den.. :)

Hopp över hinder 7p, även där dubbelkommando i starten och slarvigt avslut.. men hon hoppar bara lite i avsluten nu jämfört med tidigare.. :)

Helheltsintrycket 9p, med kommentarerna trevligt ekipage, och något okoncentrerad hund ibland

Så vi slutade på 152p och ett 2:a pris denna gång.. men med tanken på förutsättningarna att jag knappt fick mig upp ur sängen i morse så tycker jag vi gjorde en bra tävling.. :) duktig Essi som tyckte matte lät lite konstigt och inte konstigt med det jag har nog aldrig tränat henne när jag varit förkyld tidigare..

Jetaime
0

#13 Nu läste jag bara första delen! Men du som har en hund som brukar hoppa och vilja pussas på tandvisningen… vad är det bästa att göra OM hon skulle hoppa… för att rädda situationen på bästa vis?

Ska debba med min tjej imorgon, och hon blir så löjligt glad när någon ska kolla på hennes tänder..

EmmaVipEssi
0

Just där och då brukar jag skratta till lite, lyfta ner henne å be om ursäkt.. men inte så mycket mer än det.. då jag absolut inte vill att det ska bli en obehaglig tillfälle som kan straffa sig i framtiden..

Däremot har vi tränat vid sidan av att om hon hoppar och pussar får personen backa å jag sätter om henne, å så gör vi så om och om igen tills hon håller sig lugn..

Jetaime
0

Haha joo… så brukar vi också göra när vi tränar!

BettySue
0

Jag tror vi borde kunna se Jetaime på sofieros streaming idag förresten :) Det är iaf lydnad som visas idag från kl 10. 

http://new.livestream.com/dog-sports/sofiero2013

BettySue
0

Grattis till genomförandet!! Hur känns det? :)

Sugar Mist
0

Opsis och jag har vandrat idag i Sandsjöbackas naturreservat, badat i en damm och fjantat runt. Hans öron har börjat knasa sig och ställer sig upp ibland, vilket serjäkligt roligt ut.

-

[Ebfotograf]
0

Planerar agilitydebuten, velar fram och tillbaka mellan November och våren 2014 ;) Ska se om vi åker och går en skogspromenad senare idag, det behövs! Annars så står agility och lydnad på schemat! :)

Sugar Mist
0

#20 Det kan inte vara så att du funderar på den tävlingen i kungsbacka i novmber? Har planer på att debutera i den också men osäker på om jag hinner med det.

-

Jetaime
0

#17 HAha det behöööver vi inte kolla på ;) Har sett det nu också i efterhand! Såg lika hemskt ut som det kändes!

Lillan hade näsan i marken eller huvet vänt ut från planen helatiden, och det var heeelt omöjligt att få kontakt med henne!

Meeen för att se det från den positiva sidan så fick vi en 10:a på tandvisningen och en 9:a på platsläggandet!

[Ebfotograf]
0

Det blir Varberg den 16 November, men funderar på Novemberrusket också :)

BettySue
0

#22 varför gick det så? Det var massa hundar som var väldigt fokuserade på annat, var det massa störningar? (Svårt att höra och se från datorn). Men ni har debuterat iaf, från nu blir det bara enklare, det är viktigt att inte ge upp!! :D vi har alla dåliga dagar (som jag och lyra igår)

Jetaime
0

#24 Det var hur mycket folk som helst och hundar! Jättestor utställning ju :) Tom 3:an och elit-hunden reagerade en del.

Men nu kan det iallafall bara gå bättre! En del moment gick iaf bra :)

BettySue
0

Ja men ibland bruksr de vara smarta och lägga lydnaden lite avskillt från extrema störningar. Synd att det inte gick den här gången. När ska ni tävla nästa gång tro? :) Haha så tänker jag också med våran 3a, nu kan det bara gå bättre :D

Jetaime
0

Zuki och jag är precis hemkomna nu!

Lydnadstvälingen gick ändå  relativt fort och som jag skrev innan gick det inte överdrivet bra, lillan var helt ofokuserad och kollade tex. inte på mig en enda gång under linförigheten och var riktigt seg för allt annat var så intressant ju!

Hur som helst, vi se fram emot nästa tävling! :) Så har vi lite att träna på till dess!

Sen tog vi cykeln och cyklade bort och träffade Enya och hennes matte för att prata lite om ev passning/rastning och så. Sen tog vi en långpromis i skogen och på stranden! Supermysigt :) Så som det ser ut nu kommer Enya att vara hos mig ett par dagar i veckan, ev om dom har kort dag och jag ska iväg så åker jag dit och tar ut henne!

Här kommer iaf ett par rätt kassa mobilbilder på dom små monsterna!

Jetaime
0

Dragonora´s Wild Child "Enya" :)

Jetaime
0

Hihi, fula<3

Jetaime
0

:)

Jetaime
0

Och så denna med!

Jetaime
0

Här kommer några bilder från utställningen också.. dock mobilbilder det med.

Har väntar vi på Jessica som gick på toa.
Min lilla Zuki och Jessicas Nelson :)

Jetaime
0

Lillan!

Jetaime
0

Och Nelson :) (även han är från Dragonoras, dock minns jag inte hans namn nått långt knstigt texas-tema-aktigt-namn, haha!)

Anibaz
0

Jetaime, har du någon video från debuten? 🙂

Jetaime
0

#35 ligger på internet! Länken som BettySue la upp :)

Anibaz
0

#36 Sparas videos där? Det stod att det var slut, haha.

Jetaime
0

Han som filmade sa att dom låg där "för alltid" iaf. Hm.. men testa gå in på sidan och sök på "sofiero" så kanske den kommer upp.. Jag kunde iaf se den innan.

[Ebfotograf]
0

Dragonora Whambam Thank U Mam :)

Anibaz
0

#36 Såg nu, gud så söt hon är! Trist med mindre lyckad debut, men hon är ung än och med den störning skulle många hundar balla ur lite och inte kunna hålla koncentrationen uppe. Håller på samla mod till mig och debutera jag med med mina halv-pensionärer, haha!

Jetaime
0

#39 Haha! Exakt ;)

#40 Jo precis, och dessutom är det löp på gång.. :)