Vilka tricks..
Vad kan era aussies för trix? :)
Ni får gärna ta med kommandon som ni använder i vardagsträningen också om ni vill!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tar med allting ;) finns säkert mer! Nox: Hit Sitt Ligg Stå Rulla runt Buga Åttan (under träning) Tass, höger-vänster High Five Backa Sträck (sitter fint, och sträcker sig) Ställ (utställning) Snurra Tryck (targetplatta) Spinn Framför Höger (sida) Mellan (benen) Sitt fint Tunnel Igenom (däcket) Balans Klättra (a:et) Gungan Släpp Hopp Säcken Fot Gå upp/ner Rutan Kona Namn på leksaker Stilla Stanna Varsågod Diablo: Kom/hit Sitt Ligg Stå Tryck (targetplatta) Loss Ställ (utställning) Sida (höger) Rulla runt Over (rulla vänster) Snurra Spinn Buga Balansera och fång godis på nosen Qbu (buga, tassarna i kors) Slalom (mellan benen) Åttan Sebra (gå på bakbenen) Sitt fint Mellan (benen) Titt-ut Apport (apporterar allting) Backa Hopp Balansen Igenom Tunnel Klättra Gungan Fot Framför Gå upp/ner Tass (hö-vä) High Five Dö (ligger på rygg) Kan namnen på leksakerna Puss Stilla Stanna Varsågod Kryss (tassarna i kors) Kryp
Sitt, ligg, stå. Stanna, vänta, hit osv.
Tass, gimmifive, höger (lyfter på höger framtass), vänster (lyfter på vänster framtass).
Sidan, rulla runt, kryp.
Snurra, snurra på andra hållet.
Hoppa upp (på något), hopp-upp (i famnen). Kika (hoppa upp med framtassarna på något och kika över kanten/min arm/fönsterbräda osv). Hoppa upp och sätta sig på saker. Hoppa upp i min famn efter att ha hoppat upp på något.
Sitt vackert.
Genom (slalom mellan benen). Fånga godis på från nosen (dock misslyckas hon nästan alltid, haha!)
Putta fart på gunga, sätta fart på karusell på lekplats osv.
Hämta leksak. Tex om jag säger "Hämta grodan Zuki" så ska hon hämta rätt leksak.
Kommer inte på nått mer just nu :)
Jax kan lite med sina 5 månader :)
Sitt
Ligg
Vänta
Varsågod
Loss/tack
Sök
Snurra
Dutta med nosen på handen
Puss
Hit
Stå (utställning)
Håll (greppa föremål)
Vardagliga kommandon; Sitt Håll tyst Gå och lägg dig Hit Kom igeeen Lägg av Loss Tack Låt bli Hoppa upp Gå ner Försiktigt Stopp Stanna Tricks: Ligg Sitt fint Kram Puss Viska high five Tass, h och v Stå Stå fint Baktassar Spinn Snurr Åttan Slalom Upp me tassen(Tre ben) Skämms du? Hämta *leksaksnamn* Hopp-upp Håll Backa Hoppfram(Hoppa på bakbenen) Yla m.m. Sedannhar vi en jäkla massa andra kommandon och ljud för agility som jag inte ens tänker försöka skriva xD
-
Vad mycket era kan även de små! =) Min lilla tjej på 8,5 månad kan :
Hit, ligg, sitt , tass (lärde sig igår) Stanna =)
Har inte känt någon brådska att lära in kommandon trix då vi har en lättlärd ras utan fokuserar på vardagen och lek =)
Vix är snart 6 månader och jag har precis som #5 fokuserat på vardagen. Dvs mycket miljöträning och passivitet. Men han kan sitt, ligg, tass, hopp-upp och stanna+varsågod. Kommer oftast på inkallning också, men inte 100 än. Påbörjade lite klossträning nyligen som han snappade upp snabbt.
Athos har/har haft runt 50-60 tricks och variationer. Jin kanske hälften? Orkar inte sätta mig och räkna upp dem haha… vi har sällan kommandon utan en rörelse eller gest från mig triggar tricks och beteenden. Oftast. De roligaste kan jag dra: gäspa, bita i svansen, krama annan hund eller katt, hoppa rakt upp, nysa, bita mjukt runt arm eller tumme, skuttslå med frambenen, springa rakt bort, hoppa och bita efter låtsasflugor. Feng snart 5 månader kan "ligg" och "kom", rulla runt och vacker tass kan hon också.
Jag håller just nu på att lära Zuki att buga, och dansa (stå på två ben och snurra runt) :)