Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1418 ggr
Jetaime
0

Fästingar!

Hade ni mycket fästingar på era hundar i år? Kanske till och med fortfarande får plocka?

Vad använde ni för festingmedel, om ni använde något? Var ni ute mycket i högt gräs/skog osv?

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till Zuki använde jag petwise fästinghalsband - vilket jag var supernöjd med! Tycker det fungerade jättebra på min hund. Ett par gånger när jag tog av det för att det regnade så fick hon någon fästing, men plockade kanske 3-4st som satt sig. Och vi var då dagligen ute i högt gräs, och ute på fält när vi spårade osv. Ända nackdelen var att det slet så mycket på pälsen.

BettySue
0

Lyra har fått en eller två den här säsongen tror jag. Vi bor precis vid skogen, och går i högt gräs varje dag. Hon äter standard b-vitamin, funkar otroligt bra. Och extra plus att det även är bra för pälsen :) vill ogärna använda gifter.

[Ebfotograf]
0

Mina har fått ett antal stycken, men inte jätte mycket. Minnet är lite vagt ;) Nox har fått mer än Diablo. Jag använder inte något gift, men överlägger det tills nästa år.. #2 B-vitamin, funkar det? Skulle vara något för oss!

Jetaime
0

#2 Därför jag valde örthalsbandet till Zuki :)

Jag hade även fixodida på slutet när halsbandet gick sönder (Zuki lyckades få in det i munnen och fick inte av det.. så det gick sönder tyvärr.. ) Funkade också väldigt bra tyckte jag. Lite dyrt kanske, men jobbade i djurbutik då och fick det betydligt billigare.

BettySue
0

B-vitamin funkar verkligen, inget hokuspokus :) det är b-viamin i människors hår som gör att fästingar ogärna vill sätta sig där. I de perioder jag glömt ge lyra bvitamin får hon fästingar, annars ingen eller högst 2 per säsong, detsamma med mina kompisars hundar. Riktigt effektivt. Väntar fortfarande på att någon hund ska motbevisa mig :D jag köper från animail, en stor behållare, jag tror det heter standardt päls b-vita. Finns en + också, men den är inte nödvändig :) lyra har fått det under 2 somrar nu. Man ska dock inte glömma att set ska trappas uop under en 4veckorsperiod, så idealt ör att börja lite innan fästingperioden börjar :) Det som skiljer sig från gifterna är dock att om hunden väl får en envis fästing som biter sig fast, så dör fästingen inte av att bita hunden. Men eftersom det är så sällan de får några alls så hittar man dem och kan ta bort dem snabbt.

ChristineF
0

Tycker september varit allra värst, i somras hade hon en som satt fast och i september 4 stycken. Kanske inte låter mycket, men tidigare år har hon haft 1 per säsong.
Jag ger B-vitamin (Bio-b från granngården), har bärstenshalsband och duschar henne med Espree citrusil schampo.
Vi bor nära skärgård och är mycket ute i naturen.

Jetaime
0

#6 Zuki har inte alls haft några fästingar nu i september, och då har hon varken haft örthalsbandet eller fått fixodidan.

Sugar Mist
0

Opsis har fått ett antal fästingar, men absolut inte många. Han har använt fästinghalsband, kommer inte ihåg vad det heter, men något på S tror jag ^^

-

mingman
0

#8, Scalibor kanske?

På Filel körde vi Ticclip samt extra b-vitamin. Jag får plocka ett par om dagen när vi är ute på landet, men här i "stan" får han väldigt sällan.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
0

#9 Scalibor ja!

-

MikkansBuse
0

Jax har haft ett par stycken nu i sommar. Plockade faktiskt två st häromdagen. Använder ett smycke som fästs på halsbandet som är en ren naturprodukt på biogas. Har funkar i perioder. Badar han vill jag ta av det även om det står att det tål. Nackdelen är att det tar drygt 5 dagar innan det börjar verka igen om man har haft av halsbandet en längre stund.
Vi bor på landet och är ganska mycket i skogen. Värst är det hemma hos min mamma som ändå bor i mer tätbebyggelse. Där får han alltid en fästing.

Nästa år ska jag prova något annat, är inte så jättenöjd med smycket.