Koppelgående
Har många gånger fått höra "det är omöjligt att lära en aussie gå i koppel". Så jag tänkte fråga; hur går era hundar i koppel om de själva får bestämma? Hur har ni gjort med koppelträningen? Använder ni halsband eller sele?
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Nox drar när han vill, Diablo kan få dampryck ibland. Men han är mer lugn nu för tiden. Dom bestämmer själv om dom vill dra eller ej. Nox är i värsta åldern så är det något gott så SKA man fram. Jag har försökt att lära mina hundar att gå bra i koppel, men nja. Det går ju inte alls ;) Använder MR sele till Nox, han ska få en annan då den är lite stor. Gärna hurtta Y-sele men ingen storlek passar honom.. Diablo använder halsband, men ska få en Hurtta Y-sele! Har ROK straps koppel till båda.
Ursäkta menWHAAAAAT??? Vem sjutton säger det?? Och varför skulle det inte gå hahahaha, oj oj. Jag har hört det om. Flesta raser, men den här tar priset xD Lyra drog när hon var liten, men vi körde stannauppträning, och då försvann det tillslut. Hon drar ibland när vi går med vissa andra hundar, eller om hon är JÄÄTTTEhype, men annars går hon fint. Gärna framför mig, men i slakt koppel :)
Det måste vara en ganska dålig ursäkt..om man kan lära aussies att gå på frambenen, så ska de nog kunna lära sig att gå i koppel också ;)
Opsis drar som en tok, håller på att lära honom sluta men nja… det går inte så jättebra xD
-
#2 Efter 4 års försök med Diablo och 1 år med Nox, så skiter man i det ;) Funkar säkert för de flesta! Har nog provat allt som finns, sedan dom var valpar ;) Säkert urdum ursäkt, men för oss funkar det inte! En vacker dag kanske Nox slutar, alla hormoner och all energi staplas lager på lager nu. Ibland så går han bra, tills han får ryck ;) Dom taggar igång varandra, även om Diablo inte drar längre.
#5 men nu är ju Diablo till på köpet en halv slädhund och det är en annan sak! ;) och Lyra slutade runt 1-1,5 år så än finns det hopp för Nox :)
Vissa drar, andra inte. Min äldsta drar om han kan men går mest lös så jag lider inte av det. Tror det handlar mycket om gångart i hans fall, hans fysik gör det svårt att gå sakta och han gör det ALDRIG frivilligt utomhus (skrittar) mer än någon meter. Däremot har han en fantastisk trav, vägvinnande och vacker. Min mellersta drar inte och har aldrig gjort (ser han någon han älskar kan han förstås dra lite för att komma fram… men aldrig "promenad-dra", skulle aldrig hända) men även han går alltid lös. Han skrittar gärna, både i arbete och på promenad. Jättenöjd med att gå nära. Lillan drar inte heller, och går även hon gärna nära. Alla hundar behöver inte tränas till att gå fint. Vissa gör det naturligt, andra inte, så att man har en hund som drar behöver inte betyda att man inte kan 'träna hund'. Dragandet är bland det svåraste att arbeta med. :)
Loke drar inte, men jag satte igång med den träningen från dag 1 jag fick hem honom typ, så han vet liksom inget annat… Jag har ganska liberala koppelregler ändå, han får göra vad han vill bara han inte drar, så han brukar gå precis så långt ut kopplet når utan att bli sträckt. 😃
//Lina
#6 Känns som om Nox har mer slädhund i sig hahah ;)
Jag har tränat och tränat och tränat med Zuki på att gå fint i kopplet. Jag vet precis alla trick och knep för att få en hund att gå fint i koppel. Men ändå om jag inte har full fokus på Zuki och ger henne en uppgift så, inte direkt drar, men går med kopplet sträckt. Och eftersom jag inte orkar med detta så släpper jag hundskrället istället, haha. Då går hon mycket bättre och lyssnar på mig..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Vad skönt, då är jag inte ensam om att min jycke drar x)
Han är visserligen bara snart 6 månader och har dragit som en tok… Har inte varit så noga redan från början dock, men nu efter en månads stannauppträning har han lugnat sig lite. Men går vi med någon hund eller någon går före drar han mer. Då äre selen som åker på.