"... men det blev en aussie"
Vilka andra raser funderade du på när du skulle köpa hund?
Varför blev det just en aussie till slut?
😂
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag har planerat hundköp sålänge jag kan minnas, men inte fått skaffa någon för jag bor hemma (men av någon mystisk anledning bor det ändå en liten hund här hemma som jag är ägare till…måste ha en jäkla bra övertalningsförmåga, haha!).
Innan jag visste att aussien fanns så funderade jag på en sheltie, men var liksom inte helt och hållet "Det här är min ras", sen när jag upptäckte aussien och började läsa på och träffade aussies, så kände jag direkt att "det här är min typ av hund!"
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
En gång i tiden ville jag ha en whippet. 🤔
Innan jag visste att aussien fanns var det mycket Amstaff, Boxer, Grand danois för mig just för att det tilltalade mig i utseendet. Whippet var jag mycket inne på just för hur dom var i sättet.
Men kom på mig själv att dom raserna inte speglade mig alls bra. Vallhund, långhårig och mycket vilja är min passion! Mycket är från min mammas Shelties som tilltalat mig massor :)
Basenji som sedan ändrade sig till greyhound och lite mellanlandningar på settrar och lte annat blandat. Sen tog mitt intresse (och därmed krav på hunden) en totalomvridning och så hittade jag det perfekta psyket i aussien :)
Vi tittade på norsk lundehund, kooikerhondje, svensk lapphund samt aussie. De två första för att jag gillar lite egna hundar, som inte är så lätta och inställsamma. Lapphunden kändes bara lagom, men jag ville ju ha lite mer än jagom.
Så det blev en aussie. Lundehunden framförallt står dock fortfarande högt på listan, och det är inte helt osannolikt att det blir en sån nästa gång.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag var totalt insnöad på en samojed tidigare, en hund som behöver mycket fysiskt träning och som dessutom är oerhört vacker. Ville även prova att dra. :) Men insåg att jag inte ville ha en så himla envis/egensinnig ras, vill ju framför allt träna och förhoppningsvis även tävla i diverse grenar. Så till sist föll valet på aussien, en mångsidig, arbetande och väldigt spännande ras.
Har även varit sugen på finsk lapphund. :)
Stod mellan BC, Tollare, Kelpie, Mudi och Aussie då jag. ville ha en hund som orkade och krävde mycket så jag kunde lägga min tid på något vettigt istället för att gå och lulla runt hemma. BC'n krävde vallning vilket jag inte kan erbjuda(För tillfället), Tollaren var lite för självständig och envis för mig och Kelpien kändes inte helt rätt för mig. Mudin kunde jag inte riktigt hitta någon vettig info om. Sedan kom jag i kontakt med aussien, kunde inte varit nöjdare med hund, uppfödare och ras trots min hunds brister.
-
Måste ha de mest olika raserna när jag valde. Italiensk vinthund eller whippet. Australian shepherd eller Berger des pyrénées à face rase. De två första för att jag har en förkärlek till vinthundarna och kommer nog alltid att ha, vill gärna hålla på med hundkapplöpning men tycker greyhounden är lite för stor ( kommer säkert bli en sådan endå i framtiden) . Sen de andra två då jag vill ha en hund som älskar att jobba som jag kan prova lite allt möjligt med inom hundsporterna, en hund som är påhittig som man kan skratta åt men likväl slita av sig håret ;) Kom fram till att jag borde börja med en mer aktiv hund som är mer lämpad för bruks och agility och sedan ta en vinthund som hund nr två. Har inte ångrat mig en sekund, aussien passar mig som handen i handsken och ska definitivt ha fler!;) Att de inte blev en Berger des pyrénées à face rase har med att göra att jag blev osäker med tanke på aveln på hundar med c-höfter pga sv lite avelsmatrial och mentaliteten.