Vall/bruks eller utställning?
Gillar verkligen inte det här om att aussien är nästintill uppdelad till arbetandelinjer och utställning. Men är intresserad av att se hur skillnaden utseendemässigt är mellan dessa linjer.
Vilken "typ" är din aussie? Mankhöjd? Vikt? Gärna bild också :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Min är efter vall/brukslinje och en är liten nätt skit! Hon går inte alls hem, utseendemässigt, hos domarna på utställning ;) (denna bilden är dock lite orättvis då hon precis fällt av all päls, men hade ingen annan bra bild där hon stod).
Hon är 14 månader, mäter ca 47-48cm och väger 14kg.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Här har vi min bonus-aussie också. Hon är snart 11 månader och något högre än Zuki och väger säkert runt 18-20kg. Har inte jättebra koll på hennes stam, men det är framförallt utställnings iaf.
#2 Dragonora har väl bara(i princip) Thornapple i sina hundar? Utställning med andra ord^^ Opsis har vad jag vet främst vall men även brukslinjer. Med en vikikt på ca 27kg och höjd på kanske 56cm är han bara muskler ;) Absolut inte snyggast när det kommer till utställning med sina fina kroksvans, hihi.
-
Win är rena "utställningslinjer", ca 52 cm hög och 20 kg :)
Bloggar om hunderiet
#5 Han är verkligen grymt snygg! Riktigt riktigt fin!
Det där med utställning och arbetande… Jin är väl mer eller mindre definitionen av vad man kallar vallningslinjer. Men, hans pappa är utställningschampion (och lydnadschampion, vallningschampion och tävlat elit sök, högre eller elit spår), faktum är att det finns många hundar på hans pappas sida (minns inte hur det ser ut på mammans men jag tror det finns några där med) som är utställningschampions utan att vara det folk brukar kalla "efter utställningslinjer". De är, helt enkelt, snygga rastypiska vallhundar. De ser inte ut som det man ser i Hundsports ringrapportering men mycket rastypiska hundar som följer standarden. Utmärkt bevis på att man inte behöver dela upp en ras eller bortprioritera utseende ELLER förmåga. Egentligen. Jin är fin att titta på men meningslös att ställa ut. Han har en godkänd exteriörbeskrivning och är KORAD men utställningsmaterial är han inte. Trots snygg pappa. ;)
jag gillar inte att använda mig av de begreppen "utställning eller vall/bruks" typ.. fast jag har själv gjort det flera gånger, ett tag tyckte jag inte speciellt mycket om "utställnings hundarna" heller för dom var "sega".. någonting som totalt spräcktes när jag skaffade min egen lilla Essi, som är efter b.la. thornapple linjer.. men nu var de ju inte mentaliteten som skulle diskuteras..
Essi är 52cm hög och väger 20kg…
#10 Jag gillar inte heller att använda det! Frågan är vad man ska kalla det? :/
Bloggar om hunderiet
Då uttrycket utställningslinjer inte innebär att hunden inte kan eller vill jobba, och vallningslinjer inte betyder atr hunden måste vara mindre snygg att titta på så kanske man inte ska använda uttrycken överhuvudtaget. Inte minst för att det lurar folk att tro att om de köper en hund att ställa ut så behöver den inte aktiveras mer än så för att vara glada. Egentligen ska man ju ha allt i samma paket. Problemet är väl att det som prioriteras på utställning inte ger hunden fördelar som vallhund. Men det är ju ingen nyhet att utställningsdomare har svårt för uttrycket "lagom" oavsett hundras… Samtidigt kan problemet bli det motsatta om man inte tar hänsyn till exteriören när man tar fram vallhundar. De ska fortfarande följa rasstandarden, de ska inte heller vara extrema åt något håll. Å andra sidan är de sällan det, det är någon form av kollektiv inbillning… för att man inte i sitt huvud mäter mot rasstandarden utan mot "de oslagbara" i ringen. Min poäng för den som orkat läsa är att vi inte borde använda uttrycken eftersom de tenderar att bli missvisande…
#12 jag håller helt med dig.. begreppen borde inte användas, då det är rätt så missvisande.. då de som kanske vill ha just en utställningshund som du skriver inte tänker på det andra som också finns i hunden..
Mina hundar, är av linjer sett väldigt olika, men båda har driv, aktivitetsnivå, pondus, lek, å är väldigt lika varandra och kräver minst lika mycket.. det enda som skiljer sig dem åt är hur man bör träna dom.. ena är lite mjukare än den andra.. men då är dom ju tik och hane också..