Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettmh-mt-bph-och-problem-beteenden
Läst 2117 ggr
MelliPirelli
1

Rottweiler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För nästan exakt ett år sedan skulle vi skriva om vår egna ras i skolan och sedan jämföra med en annan ras. Jag skrev såklart om aussie och valde att jämföra rasen med rottis.

Här på bilden ser ni rasernas medelvärde, visste ni att de var så lika mentalt?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Ronja&Ila
0

Jo det visste jag men tror inte att det är jätte många som vet det !

EmmaVipEssi
1

Jag kollade även upp detta 2012… och gjorde två upptäckter.. först att dom är så fruktansvärt lika..

EmmaVipEssi
1

sen idealen å önskvärda som rasklubbarna vill nå.. Det som skiljer sig åt är markerat i rött..

MelliPirelli
0

Kanske ska tillägga att diagrammet jag la in är från 2012, så det kan ha förekommit förändringar.

#2 #3 Mycket intressant!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

Det visste jag faktiskt inte, intressant!

EmmaVipEssi
0

tycker de mest intressanta är att aussiens önskvärda är att dom har mer kamplust, nyfikenhet och kontroll.. och mindre rädsla än en rottweiler önskvärda… aussien är ju trots allt en vallhund också och inte enbart brukshund som rottisen är..

LinDajSon
2

Aussiens önskvärda är under omarbetning, klubben ser inte (längre) det där som idealet. Jag är inte helt säker på varför den utformades som den gjorde, satt själv och funderade över den innan jag fick beskedet att den skulle omarbetas..  det kan dock vara intressant att se om den blir mer eller mindre lik rottweilerns idealprofil. Lovar att återkomma med den nya så snart jag får tag på den!

[Neoverona]
0

Väldigt intressant!

EmmaVipEssi
0

#7 kanon, det ska verkligen bli spännande å se hur den blir.. :)