Vilken kennel?
Hej alla!
Det är så att jag spanat in aussien i ett antal år nu och vet att om/när jag skaffar en ny hund så blir det en aussie.
Har för tillfället en keeshond tik som fyllt 10 år nu i sommar och detta skulle komma på tal först när hon inte finns längre, så känner redan nu att jag vill ta kontakt med kennlar, träffa hundar och så vidare så jag hittar den rätta uppfödaren för just mig.
Jag vill ha en aussie som är utav "utställningstypen" vet inte om ni delar in rasen på det sättet? Men är intresserad av en uppfödare som ställer ut mycket. Självklart skulle vi göra mer än att bara gå på utställningar, men vill ha den typen på hund. Och vad gör man för tester på föräldradjuren? Vad ska man som valpköpare vara noga med? Är ju lite olika från ras till ras.
Har ni några tips på vilka uppfödare jag ska kolla upp?
Tacksam för svar :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Leding angels i danmark har riktiga utställningshundar, många kommer från de amerikanska thornapplelinjerna , och har många väldigt framgångsrika hundar i utställningsringen på höga nivåer. I göteborgsområdet finns dragonoras kennel, vet dock inte om hon pausat uppfödningen lite just nu.. Runt stockholm finns kennel Easy.
Om man i första hand vill ha en aussie till utställning så hade jag rekomenderat att ta en annan ras. Det är en bruks- och vallhund. Om man då sätter utställning som det första kravet så finns det massa andra fina raser att titta på som lämpar sig bättre.
#1 Eike har vad jag 2 kullar på G om jag minns rätt, Dragonoras då alltså :) Slår också ett slag för Dragonoras, min plastsyssling och hennes hundar är jättetrevliga :)
-
Jag har inget förslag på kennlar men jag kan svara på dina frågor om vilka tester föräldradjuren ska genomgå samt vad man som köpare ska beakta.
För att få registrera valpar ska föräldradjuren ha officiell höftledsstatus och ha känd mental status (genomfört MH). Föräldrarna ska alltså vara höftledsröntgade (HD A eller B) samt gärna armbågsröntgade (ED ua) och ögonlysta (ua). Kontrollera att föräldrarna är skottfasta, över 24% av hundarna visar rädsla för skott (enligt en nyligen genomförd hälsoundersökning), så skotträdsla är ett problem inom rasen. Skottberörda hundar visar även större rädsla rent generellt.
Kraven för valphänvisning hos Svenska australian shepherd klubben är även att minst ett av föräldradjuren ska vara utvärderade exteriört (exteriörbeskriven eller utställd öppenklass/bruksklass med 2:a eller very good) samt inneha en provmerit inom bruks eller vallning (GK lägre klass bruks, TJH, godkänd vallhund eller 1 leg OTD).
Att en av föräldrarna ska inneha någon arbetsmerit tycker jag är självklart även för "utställningstypen". Att alla inte är intresserade av att meritera sin hund inom vallning kan jag förstå, men att bli godkänd i lägre klass är något som alla avelshundar SKA klara av - det är ingen saftig merit. Klarar hunden inte av det anser jag den inte lämplig för avel och har uppfödaren inte intresse för att meritera sin hund inom bruks/vallning/tjänstehund kan jag inte förstå varför denne har valt att avla på en vall- och brukshund.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 Tack så mycket! Ja, Thornapples har jag läst en hel del om :)
#2 Jag vill inte ha den i första hand som utställningshund, men jag vill att den ska se ut på ett visst sätt. Du har ju ingen aning vad jag tänkte träna/tävla med den i?
#4 Tack för mycket utformlig text!
#4 Lite OT - Bra text, men med meriter inom bruks/vallning/tjänstehund tycker inte jag. Säg om jag skulle som uppfödare (vilket jag inte är) skulle ta en kull men med inga liknande meriter, då jag hatar allt som heter tävlingslydnad/bruks och vallning. Ska inte jag få ta en kull även om jag vet att hundarna har arbetshjärna och tävlar i annat?
#5 såg att jag stavar fel, det är såklart Leading Angels kenneln i danmark heter :)
Jag hittade ändå! Riktigt fina hundar! Precis den typ jag letar efter, får ta och maila dem :)
Kul att du funderar på en aussie! Tycker Tina förklarade väldigt bra om föräldradjuren :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#6 Jo, det är klart att du får det. Det jag skrev är endast mina personliga åsikter samt vad som gäller för att få valphänvisning från SASK. För att få registrera en aussie behöver föräldradjuren endast ha genomför MH och höftledsröntgen. Sen skulle kanske inte jag välja att köpa en valp ur den kullen, om jag inte med egna ögon sett att föräldrarna har den arbetskapacitet inom bruks/vall som jag önskar. Tåss far är exempelvis inte meriterad inom bruks eller vallning, men han arbetar som vallhund på gården där han bor och gör det jäkligt bra. Hans mor är dock meriterad och därmed uppfyllde kullen kraven för valphänvisning. Att ETT av föräldradjuren är meriterat är inte mycket begärt.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#10 Det är inget krav för registrering, det vet jag. Lite otydlig kanske, men svarade såklart på dina egna åsikter!
Folk har så olika definition av vad "kapacitet" och "arbetshjärna" innebär. Samma när det gäller motor/drive, även samma när det gäller vallningsegenskaper om vi ska snubbla in på den linjen… Folk har olika definiton av alla dessa uttryck och ofta grundar det sig i olika erfarenhet(er). Har man "åtminstone" någon form av merit på hunden så kan man kanske lite lättare ta folk på orden… letar man efter "sällskap, testa lite olika grenar med" spelar det kanske ingen roll men vill man ha en hund som inte begränsar en så ska man vara försiktig med att ta folk på orden när de säger att "det är en extrem arbetshund" utan att ha något att backa det med. Senhar jag ett tillägg; det är inte alla som SKA ha en "extrem arbetshund" även om många tror att det är det de vill ha. Ibland är lagom bättre. Man måste vara realistisk för både sin egen och hundens skull. :)
Som jag alltid säger; se till att få träffa föräldradjuren. Be att få se dem i arbete, socialt, runt andra hundar och i lek. Det är ingen garanti men alltid något.