Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1887 ggr
Jetaime
0

Helgen 11-13/10.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det helg igen! Några planer inför helgen? :)

Jetaime
0

Själv ska jag nog mest ta det lugnt då jag är rätt slut efter veckan.. Har egentligen inte varit så mycket, men det tar på kroppen när man har körtelfeber. Ska till läkaren igen på måndag och ta leverprov och sen får vi se hur det ser ut.

[Neoverona]
0

Ska bara ta det lugnt! Nox ska få köra mycket passivitet, men båda ska även få köra ett lydnadspass. Imorgon ska vill jag bara sova hela dagen, men det kan man icke, har ju hundar. 17 år fyller man imorgon (hatar att bli firad). Bara ett helt år till myndig, körkort och massa andra möjligheter ;)

Sugar Mist
0

Vi har ganska mycket inplanerat faktiskt, för en gångs skull.. Idag blir det mest fotning och lite andra roligheter, lite DP och sådant, trickträning också. Men imorgon.. ;) Då ska vi först köra slut på honom med sök och uppletningar i skogen, frisbeekastning och sedan ska vi in till GBG och hänga med på Stadsjyckarna's Hundpromenad, vi träffar då även en vän till mig. Miljö, hund och passivitwtsträning står på schemat för oss där, jag lär nog ha en trött hund efter det. På söndag blir det kanske en sväng till BK'n för att kika hur det ser ut där, utan hund då. Han skulle vara alldeles för trött för att vara på en BK efter hundpromenaden..

-

Jetaime
0

#2 Grattis 🎂

Jag ska ev också köra igenom lite lydnadsmoment.. om jag orkar och känner för det :)

LinDajSon
0

Tävling på söndag, ASCA-trial i Kroksbo. Vi ska upp två gånger på anka och två gånger på får. Håll tummarna!

Jetaime
0

#5 Lycka till!

Jetaime
0

Funderar på om jag ska ta mig bort mot skjutbanan i eftermiddag och träna lite med lillan.. Får se om jag orkar. Annars kanske bara köra genom lydnadsmomenten för Lk1. Eller bara chilla. Vad jag än bestämmer mig för så vet jag att lillan är på ;)

Sugar Mist
0

Allt gick över förväntning, när Frida och Nimbus träffade oss för att ta följe släppte han det ganska fort och lät sig avledas bra, och de gick hela vägen utan något som helst problem. När vi sedan mötte upp de andra blev det ljud från både deras och Opsis sida dock så släppte båda parterna det fort och när vi väl började gå så började han skälla men det släppte han efter några hundra meter och fortsatte, vilket tillslut slutade med att Opsis under pausen nästan däckade någon meter ifrån Nimbus(Se bild), fick honom knappt att sätta sig upp. Han fick göra lite saker så som att balansera godis på nos, balansera på bänk och sten m.m. under rasten och lät sig fotas trots att en främmande hund stod en bit bort. Folk kunde glo och en jäkla massa på honom utan att han gav någon respons och munkorgen åkte av väldigt fort efter. Han kunde gå några cm bakom hundar utan att säga ett pip och han var sååååå duktig, tog kontakt och lydde kommandon. När jag och Frida gick tillbaks kunde han sitta på en soptunna med kopplet hängandes i marken(dvs. "lös") och folk kunde gå förbi och Nimbus kunde gnälla och allt och han satt kvar ändå, min lilla superhund. Just nu dock ligger han helt utslagen i sin korg och sedan när mina lillebröder kommer hem ska han få ett lammben eftersom deras extrafamilj har slaktat får så jag har fått massa ben, hjärta, lever och njurar, hehe.

-

Ronja&Ila
1

Vi har åkt 40 mil enkelväg till Sundsvall på utställningen där. Supernöjd med ett VG och så fick vi träffa brorsan också, kul dag! Det var våran första officiella utställning, domaren tyckte hon skulle ha ett kurvigare huvud och mer substans och volym . ( hon är 9 mån & 2 dagar )

Jetaime
0

#9 Du såg inte en liten liten brun aussie som tävlade i juniorklassen? :D

Ronja&Ila
0

#10 Jodå hon gick i samma klass som oss!:) Syster till din väll ?:)

Dock ville domaren inte ens döma henne :(

Jetaime
0

#11 Ja, lilla Lycka :)

Nej jag hörde att det intt gick så bra för henne.

Sugar Mist
0

Vi har degat inomhus hela dagen, varken jag och Opsis har orkat göra speciellt mycket, bara av en snabb fotografering blev han trött av och somnade på plats, haha.. Nä, det har mest blivit fotografering inomhus och lite bentugg, vi ska ut på kvällis och göra av med lite fysiskt i paddocken, dvs frisbee, efter middagen, vi borde gå på hundpromenader oftare xD

-

[Neoverona]
0

En hemsk dag enligt mig, somnade kl 06 imorse och blev väckt kl 12 för att vi precis skulle åka iväg. Svimfärdig och snurrig fick allting göras på mindre än 1h. Kom hem med frukost, lunch och middag vid 17. Hundarna har fått vara ute och "tränat" lite iaf. Går inte så bra när handleden inte vill samarbeta.

Ronja&Ila
0

#12 nej jag tycker det är synd. Kommer man dit vill man ju ha en bedömning. Vart lite förskräckt själv. Var ju våran första officiella och så hör man de där!

Mobilbild som är tagen snett men här ser du både henne och oss :)

Jetaime
0

#15 Nej riktigt tråkigt. Men det är få domare som sett den lite nättare varianten med mindre päls. Zuki har ju fått sufficient på båda våra officiella inom SKK, men däremot BIR och HP på en inoff. inom SBK. Vilket är lite lustigt.

Ronja&Ila
0

# 16 Precis, är dock super nöjd med ett VG!

Jetaime
0

#17 Tycker jag att du ska vara :) Hon är så pass ung än, så hon kommer bara bli snyggare!

MelliPirelli
0

Lite nyfiken, men vad är det som gör att Zuki och hennes syster fått sufficient? :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

#19 Jag tror inte ens att Lycka fick sufficient, jag tror hon fick "Kan ej bli dömd" eller vad man kallar det?

Domarna gillar helt enkelt inte den typen av aussie.. Dom är mindre, nättare och har mindre päls…

Kan ta och leta fram mina utställningskort om du vill se vad dom skrivit?

MelliPirelli
0

#20 Jättegärna! Tycker det är galet att man kan ge en hund det om den inte har några mentala brister.

Bloggar om hunderiet 

Jetaime
0

#21 Jag är dock inte helt hundra på det…

Jag TROR att det beror mycket på att dom inte är så vana vid att se lite nättare hundar på utställningarna.. men jag vet inte.

Ska försöka tyda deras handstil.. eller så tar jag en bild så kan du försöka tyda själv, haha..

MelliPirelli
0

#22 Spelar ingen roll om du skriver eller tar kort! :)

Bloggar om hunderiet 

Sugar Mist
0

#21 Jag skulle tippa på att de är för nätta, för lite päls och för små. Aussies ska ju vara grova, redigt med päls och relativt stora, öronen ska ligga "platt" vid skallen, medan Zukis(Vad jag sett på bilder iaf) är lätta, kan inte uttala mig om syrrans.

-

[Neoverona]
0

Antar att domaren inte tyckte att Zuki och systern var tillräckligt "aussie lik" har sett det överallt. Dom vill ha grova, mycket päls och öronen ska vara perfekta. Inga rosenöron. Medan SBK utställningar ser på raserna som brukshundar!

Sufficient

Hund som motsvarar rasens standard men som inte har rasens alla karaktärsdrag eller har bristande fysisk kondition.

Jetaime
0

Hässleholm jr-klass, 130519:
"fem tik m alltför tunn benstomme. rör sig mycket instabilt och trångt. fem huvud. päls i utveckling. (Vilket faktiskt låter mycket snällare än det hon faktiskt sa till mig, för då förklarade hon att vi inte hade något där att göra och att hon egentligen inte ville dömma oss).

Hbg jr-klass, 130914:
"Lacks lot of breed type. especially in body and coat. feminine head. correct bite, frnt is very straight. (Sen står det något som jag inte kan tyda… ser ut som "Hind augulation OK", men vet i fassen vad det skulle betyda..) Exeptable coat colour. Moves quiet parallell. Very sweet temperament"

Jetaime
0

#25 Jo precis (dock kan dom inte klaga på den fysiska konditionen ;))

MelliPirelli
0

#26 Kul att läsa! :)

Bloggar om hunderiet 

[Neoverona]
0

Låter dock väldigt konstigt att dom inte vill dömma hunden! Synd för dom! Domare är ju lite konstiga (verkligen de från utlandet) ;)

Jetaime
0

Här kommer från TBK också. (Inoff) 130606

"Tik med härlig utstrålning. Tilltalande huvud, passande ögonfärg. Bett enl. intyg. Bra nosparti. Ännu något fladdriga öron. Stark rygg, välkroppad för åldern. En aning brant i korset. Rör sig ok från sidan, något trångt bak. Instabil i fronten. Behöver mer tid. Härligt temperament"

Vissa saker av det dom skriver förstår jag inte ens vad det betyder :)

Zuki har alla gånger hoppat upp och pussat domaren och lyckats charma dom på annat vis ;)

Jetaime
0

#29 Fast det var nästan likadant för mig i Hässleholm, hon övervägde att inte döma oss också.

LinDajSon
2

Sicken bullshit. Inte rastypisk, hahah..Jag kanske ska trycka upp min lilla Feng i ögonen på dem, skulle väl skrämma livet ur sådana domare. I dag har vi gjort det där som aussies SKA kunna (ärligt talat… har man bara utseende men inte vallet så kanske man också skulle klaga på ingen breed type… suck…). Inte Feng alltså men pappa Jin. Fyra starter, tre qualifying - alla tre vinster och alla de tre rundorna gav mig även High in trial (högst poäng i klassen - mätt mot alla djurslag - open, open igen och advanced). Det enda jag inte tog hem var ena vändan på anka, mitt fel inte hundens. Så ja… storslam för Jinson och jag, wohoo!

Jetaime
0

#32 För mig handlar det inte enbart om utseende och rastypiskhet.. Allt beror helt på vad just den domaren tycker. Hihi *-*

Grattis till dagens prestationer!

Sugar Mist
0

Vi gillar kvällsrundorna mest för då får Opsis gå löööös :)

-