Lydnadsträning, tips!
Jag har lite problem med att få in ett riktigt fint frittfölj (eller linförighet som man kallar det i ettan.. när man har koppel på) med Zuki. Hon gör väldigt bra ifrån sig när det händer något och när hon sitter bredvid mig har hon perfekt kontakt och position. Men när vi börjar gå framåt så antingen travar hon på jättelångsamt, eller går för långt ut, börjar snusa på marken osv.
Testat att använda godis och leksak och att vara superrolig! Men hon verkar tycka det är supertrist.. Kan man dela upp det i olika delar så det blir bättre på något vis? Hmm.. tar gärna emot tips :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ett tips är att köra korta,korta pass. Ca 20 sek bara. Sedan jätte belöning, belöna när hon går bra. Många tror jag tränar för länge. Kör mycket svängar och kort korta pass!:)
Nox hade en period då han hatade linförighet och frittfölj, då tog jag en paus på ett antal månader. Nu har vi börjat igen, belönar riktigt ordentligt med leksak när vi går och då varje gång han kollar upp! Det blir inget långt avstånd, men det kommer senare.
Vi får väl fortsätta jobba på det bara! Kontakten är ju iallafall bättre, så det är definitivt bättre iaf ;)
Kanske någon som har tips för apporteringen också… Lillan har absolut inga problem med att greppa när man ger apportbocken och bära den (varken trä eller metall) men när man kastar och hon ska hämta så så hon bara ta i kanten av den.. haha.. vilket är rätt olågiskt! Men något tips för hon man tränar henne på att ta den korrekt? ;)
Hmm, vet inte hur bra det hjälper men jag har ett vagt minne ifrån kennelträffen och bör inte över huvud taget funka för just Zuki.
Men de gjorde såhär att när hunden kom in med fel doftpinne(Men i ditt fall fel buret) sa ägaren "bra!" men hunden fick ingen belöning. När hunden kom in med rätt doftpinne(Ditt fall, rätt buret) blir det superbelöning m.m. därav blir inte hunden tveksam om den ska komma in eller inte, kanske är en idé? Jag är inte alls bra på att förklara men jag tror jag får fram poängen iaf.
-
#4 Ja kanske.. kan ju alltid testa! Alla tips och idéer är välkomna :).
Belöna vid olika tillfällen, så hon aldrig vet när belöningen kommer. Ena gången efter bara något steg och sedan efter fler. Så hon får gå och vara på "hugget". Utöka sedan. :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#3, hur håller du själv apporten?
En ledare på en kurs påpekade för mig när Fidel tog apporten på sidan att jag alltid höll den på sidan. Där finns mest av min doft, och där väljer han att ta den. Att jag istället bar apporten i mitten, med min doft koncentrerar exakt där han ska ta apporten hjälpte faktiskt oss väldigt mycket. Såna där små detaljer man själv aldrig skulle tänka på!
Fast jag kan ju förståss inte lova att det kommer hjälpa dig, men värt att testa.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#7 Tjaaa.. vi kan ju testa! Fast tycker jag tagit lika mycke överallt på den, samma med metallen. Men ska absolut testa,