Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettutställning-och-övriga-sporter
Läst 855 ggr
Sugar Mist
0

Godisspår- How to?

Jag har aldrig spårat riktigt.. bara droppat ut lite färskfoderspad på en 50m's linje och låtit honom spåra upp belöningen… Hur gör man ett simpelt spår? Godisspår t.e.x.? Funkar färskfoderspadsspår, det jag gjort innan eller blir aallllttt fel? Han var också väldigt intensiv när han spårade det och gick väldigt fort… S tips på det med uppskattas.

-

Jetaime
0

Jag kan berätta hur jag började med Zuki.

Vi la spår på åker (eftersom det är lättast att hitta här nere i skåne) och sen använde vi snusburkar som vi la godis i (eftersom fåglarna åt upp godiset annars, haha). Tyckte även det var bra med burkarna för hunden lärde sig att markera burken, vilket är bra sen när man ska byta ut till pinnar (inom bruks).

Markeringspinne i början så man vet var spåret börjar, sen la jag en godis precis där och i början. Sen gick jag väl en 20 steg la en burk med godis i, gick 20 steg till, la burk, gick ett par steg till och satte markeringspinne för att veta att man fortfarande var på rätt spår, gick ett par steg till, la burk, och 20 steg till la burk + markeringspinne - slut. Ungefär något sånt.

Jag hade även vanligt koppel och halsband när jag började för att man ska kunna hjälpa hunden lite mer innan den lärt sig.

Man kan dessutom hämta hunden och gå spåret direkt första gångerna :)