Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 2059 ggr
Sugar Mist
0

Koppeltvång- Liv för en aussie?

Då Opsis riskerar att få borde koppel och munkorgstvång börjar jag se för vad det finns för saker att göra. Han älskar saker där han får röra sig fritt och jobba mycket fysiskt,cså som rapport, frisbee, uppletning, agility m.m. men inget av de är något alternativ om det blir koppeltvång på honom. Han kommer då få sina favoritsaker borttagna ifrån honom. Lydnad går inte heller, inte freestyle heller, inte vallning heller. Vad är då, ett liv med koppeltvång, för en aussie? Visst funkar spår, men att köra spår varje dag, livet ut, låter inte speciellt roligt… Pratar inte om att avliva utan främst vad det finns för möjligheter som är bra och uttröttande för ett energiknippe till aussie.

-

lindbergarn
0

Trist att höra… Vad är det för problem som har orsakat det eventuella tvånget?

En tanke kan ju vara att försöka få tillgång till ett stort inhägnat område och ha honom lös där och träna. Det måste väl isåfall vara typ ett hemligt område på något sätt, men du kanske känner någon bonde eller nån som har mark och är villig att låta er vara där helt själva i smyg?

Annars vet jag inte… När får du besked om hur det blir med koppel/munkorgstvånget?

Sugar Mist
0

#1 Han strosade iväg ifrån gården när jag var på skolresa och föräldrarna hade hand om honom. Fick syn på en joggare, manlig, och han har svårt för män och gick in i försvar och nafsade honom i vaden.

-

lindbergarn
0

2# Okej. Är det enda gången han gjort så eller?

lindbergarn
0

Glömde fråga. Blev det blodvite?

Sugar Mist
0

#3 Nej. Han har nafsat min granne i handen när grannen gick in på vår tomt. Vad betyder blodvite? Om det blödde? Nä

-

lindbergarn
0

#5 Jag visste inte att man kunde få munkorgstvång för ett eller två nafsanden utan att det ens börjat blöda…

Ja, det betyder så. :)

lindbergarn
1

Kan ett alternativ vara att köra mycket spår med honom då, men inte exakt varje dag. Tänk om ni kör 2-3 gånger i veckan till exempel. Eller blir det för enformigt ändå?

För att få ur fysisk energi kan du kanske cykla med honom?

Sugar Mist
0

Det blir nog för enformigt för min grabb. Cyckla går inte, han gillar inte andra hundar och drar alldeles för mycket för att det ska vara bra, stannar mitt i diken och får frispel av lycka.

-

MelliPirelli
1

Drag? Sätt fast han i midjebälte och spring :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Neoverona]
0

Mina två har koppeltvång nu för tiden, det funkar! Tränar mycket passivitet, lydnad (vi gillade det inte förut, men nu har vi inget val och gillar det), personspår och viltspår . Drag tycker de flesta hundar om, man behöver inte använda sig utav cykel. Lugnt och skönt, inte stressigt. Diablo kör drag med cykel, en riktigt bra dos energi försvinner :) Man hittar alltid något att göra! Du kan alltid träna inne eller i inhägnat område.

Synd om han får koppeltvång/munkorgstvång när han inte gjort något, finns tyvärr sådan personer som vill ta ut sin rätt, även om det inte hänt något!

mingman
1

#10, Ursäkta en nyfiken fråga, men varför har dina koppeltvång? (Ta dig frihet att ej svara om du ej vill =) )

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Anibaz
4

#10 Fast nu har han ju faktiskt gjort något då han bitit en människa i benet. 

Du kan visst träna freestyle, lydnad, agility, kasta freesbe, köra upplet, valla osv osv. Så vitt jag vet så är fåren i en hage, det borde finnas inhägnader runt omkring dig och så länge det är inhägnat kan du fortfarande träna allt ni gör nu.

Och om han drar så hemskt i koppel kan du ju börja där, med att koppelträna.

[Neoverona]
0

#11 Inget allvarligt, skadade hundar bara! Inget speciellt "tvång", bara inga lösa hundar på några månader. #12 Menar allvarligt, dvs skador. Lite otydlig.

Anibaz
0

#13 "Väl där hade han träffat på en joggare och vad jag tror skällt ut denne, men joggaren hade nog sparkat/försökt sparka bort honom(vilket jag har full förståelse för.) och det hade nog blivit droppen för Opsis och han hade då nafsat såpas hårt i vaden att de gick hål. "

http://hundar.ifokus.se/discussions/5244222d8e0e7456a20003b0-avlivning

Detta är från TS tidigare tråd, och om han biter hål så orsakade han skada.

Sugar Mist
0

#14 Jag fick reda på innan att det inte ens gått hål. Bara skrapsår.

-

lindbergarn
0

#8 Okej, men spår en gång i veckan då och sedan andra saker. Typ springa med honom, träna på inhägnat område som jag och någon annan föreslog, träna koppelgång, lydnad i lina.

Du kan ju vara på något stort öppet område, typ en äng, och så har du honom i ordentlig långlina. Du kan ju ha 30 meter eller mer om du så vill. Huvudsaken är ju att han inte är lös… :)

Fialialej
0

Jag tänkte också på inhägnad. borde väl vara ok?

"På natten är alla katter svarta"

Ove-D
0

Jag vet en hund som var tvungen att ha munkorg för att en granne (med hund) var rädd för hunden. Behöver jag säga att grannens hund var den som skällde mest? Hunden med munkorg var alltid kopplad även på deras egna tomt. Grannen anmälde till polisen och när polisen gjorde hembesök tyckte de att hunden kunde ha munkorg tillfälligt för att se om grannen lugnade sig. De bedömde inte hunden som farlig, utan det var enbart för att lugna tanten (grannen).

Hiro
0

Kan du inte försöka hitta ett ställe där kan kan få vara lös eller göra staket runt hela huset så han ej kan springa iväg? Eller får ha inte var lös trots att han har staket som han inte kan hoppa/krypa över?

Sugar Mist
4

Opsis kommer inte att få något koppel eller munkorgstvång, fick jag reda på nu.De hadevarit här i freddags när ingen var hemma så mamma och pappa ringde och förklarade allt och de beslutade att munkorgs och/eller koppeltvång inte är nödvändigt.

-

Lamina
0

#20 Vad underbart! Är verkligen glad för eran skull! :D (Har följt tråden lite i smyg då jag ville veta hur det gick för er.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Neoverona]
0

Härligt att höra!! Underbart! :)

Hiro
0

#20 Skönt att höra! :D

Jetaime
0

Jätteskönt ju! Superhärligt :)