Lägga ett viltspår till valp
Jag har tänkt att träna min aussie i viltspår bl.a. men jag funderar då på hur jag ska lägga spåren. Jag har lagt ett spår med köttbullar ca.5m och ett spår med nötblod också ca.5m. Men så fick jag höra att det inte va så smart att lägga spår med blod till en valp.. Dock så anser jag att det ska vara lätt i början så att hunden inte kan misslyckas.
- Kan man lägga spår med blod och sedan trappa ner blodmängden?
- Ska man lägga godis som belöning i spårslutet eller ska man ha med sig godis att belöna med? Med tanke på att man gärna inte vill att hunden äter upp det som är i spåret utan att hunden bara ska markera.
Hunden ska inte få äta i spåret, om den hittar bajs från det skadeskjuta rådjuret och börjar äta det i spåret då den egentligen ska spåra
Lägg blodet relativt ofta i spåret vart 4:e steg ungefär. Ta lite mer än vanligt om det ska vara enkelt. Lägg 10-20m långt, ungefär 15min liggtid om det ska vara enkelt! Tänk på vindriktningen! Öka längden sakta. Lägg inte godis i spåret blir helt annat då, godisspår och viltspår ska inte förknippas med varandra. Sedan kan du bestämma om du vill introducera rådjursklöven innan om du vill använda dig utav den. Allt ska vara en lek :)
#1 och #2
Okej, då skippar jag godiset i spåret alltså. Tack för svaren!