Vad använder ni? Valptips
Nu har jag några veckor att förbereda mig till när min lilla skit kommer hem. =)
Så tänkte höra lite med er:
Använder ni klosax eller klotång? Vad föredrar ni?
Hur är era hundar att klippa?
Började ni borsta valpen tidigt för att den skulle vänja vig? Isf vilken typ av borste?
Vilka tuggben, ¨vanliga¨ ben gav ni era valpar?
Vad använder ni för godis till era valpar?
Sele eller halsband vi rastning?
Sele, isf vilken typ av sele?
Och bara för att jag har fastnat mycket för Hurttas sortiment, vad tycker ni om dem? Hållbarhet och pris ex?
Vilket foder har era valpar fått från uppfödaren? har ni fortsatt med detta eller har ni bytt efter ett tag och isf vrf?
Många frågor men roligt att veta vad ni föredrar =)
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag använder klotång, lite svårt att klippa aussieklor med en klosax
Opsis är ängeln själv. Supersnäll och ligger och suckar i knäet.
Började ni borsta valpen tidigt för att den skulle vänja vig? Isf vilken typ av borste?
Jag ska skaffa valp om några månader och kommer borsta den en gång i veckan med en karda utan plastbollar i ändarna.
Valpen kommer få råa, ätbara ben då det är skonsammast mot både tänder och mage, och man vet precis vad man ger. Valpisen kommer få revben av lamm och lårben/Ryggrad från kanin.
Kommer använda främst egentorkad kycklingmage, ungnötslever och grishjärta.
_Båda
_Sele, isf vilken typ av sele?
H eller Y sele. Kommer nog främst bli billiga H-selar under valpens uppväxt.
Och bara för att jag har fastnat mycket för Hurttas sortiment, vad tycker ni om dem? Hållbarhet och pris ex?
För en växande valp hade jag aldrig köpt en hurttasele, alldeles för dyrt. Till en vuxen funkar det fint, Opsis har haft sin sedan han kom till mig(5mån. sedan) och den har inte en enda skråma.
Vilket foder har era valpar fått från uppfödaren? har ni fortsatt med detta eller har ni bytt efter ett tag och isf vrf?
Jag vet inte vilket foder valpen kommer ha hos uppfödaren men jag kommer med största sannolikhet byta ut det till VoH färskfoder
Just nu, har jag ingen valp, Men, under vintern/våren nästa år ska det förhoppningsvis komma en liten skrutt hit.
-
Använder ni klosax eller klotång? Vad föredrar ni? Klotång, filar även ibland. Hur är era hundar att klippa? Enkla! Ibland kan dom vara lite emot, om det finns annat roligt att göra ;) Började ni borsta valpen tidigt för att den skulle vänja vig? Isf vilken typ av borste? Karda, från 8v. Det är viktigt enligt mig att dom accepterar det. Vilka tuggben, ¨vanliga¨ ben gav ni era valpar? Denta sticks (hårda som mjuka) och märgben. TorkadLammhals, ibland vomben (någon gång i månaden) Vad använder ni för godis till era valpar? Leversnittar och korv (köttbullar om det är något speciellt) Sele eller halsband vi rastning? Använde halsband ett bra tag, men varierade mellan halsband och sele. Sele, isf vilken typ av sele? Kaninsele använde jag, rekommenderar Y-sele. Och bara för att jag har fastnat mycket för Hurttas sortiment, vad tycker ni om dem? Hållbarhet och pris ex? Riktigt bra! Kommer aldrig gå i från dom. Har både selar, halsband, täcken och koppel från dom. Vilket foder har era valpar fått från uppfödaren? har ni fortsatt med detta eller har ni bytt efter ett tag och isf vrf? Doggy. Bytte vid 4 månader till Halla Medium. Det blev jobbigt att jaga runt efter maten som var dyr till, samt att han inte gick upp av valpfodret. Då kunde båda hundarna gå på samma foder. Tillslut så blev det färskfoder som är det enda han går upp av.
En annan fråga, på tal om Dental sticks o munhälsa, borstar ni tänderna på era små troll? Får dom lätt tandsten osv? =)
Hur e de med fågelben egentligen? Är alla rykten om att de flisar sig i magen borta eller hur ligger de till? Har ju tidigare varit ¨inga ben från djur börjat med F, fisk, fågel o fläsk)
Må gott!!
Nathalie & Lego
#3 F-ben är bullshit, kommer ifrån när man gav hundarna matrester(tillagad mao). Råa ben är mjuka, testa och böj ett rått och ett tillagat och se hur lätt det är :) Jag ger min hund råa ben istället för tanborstning och det kommer jag göra med valpen också. Kommer inte ge några vanliga tuggben, råhudben eller liknande utan jag kommer ge ben från kanin, lammrevben och nötrevben.
-
#3 Jag ger bara mina dental sticks som godis. Annars så får dom märgben eller som jag skrivit lammhals/vomben. Mina hundar äter inte vanliga tuggben/råhudsben när jag började ge dom riktiga ben. Jag borstar tänderna på mina hundar. #4 Var får du råa ben från? Leta nämligen efter BRA ben :) Ska börja BARF:a lite bättre, är så gott som nybörjare inom detta med att ge dom ben och kött.
#5 Slaktar kaniner själv, köper på citygross och får lite gratis ben från nära och kära ibland. Händer också att jag köper slaktrester ifrån gårdsbutiken här i Lindome, 10kr/kg :)
-
- Använder klotång, den liten mindre varianten.
- Lägger henne ner, klipper, klart ;)
- Tycker det är bra att börja tidigt även om man inte direkt behöver borsta, för att den ska vänja sig. Använde en vanlig karda.
- Zuki fick både "vanliga" och märgben.
- Använde framförallt Planet Pets godis.
- Varierade lite, men hade henne oftast lös ändå.
Sele, isf vilken typ av sele?
- Har hurttas y-sele.
- Jag älskar hurtta, har nästan bara hurtta till Zuki, bra priser och väldigt hållbara, samt snygga ;)
- Zuki åt royal hos uppfödaren men jag började byta över direkt till precept när hon kom till mig, då royal enligt min mening inte är ett bra foder för en valp att växa upp på :)
Och ang. tandborstning så är vi liiite slarviga med det, blir max ett par gånger i månaden.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 …Sedan får de ben ifrån mina kotletter när vi köper det, då jag inte gillar ben i kött så skär mamma bort det och ger till vovvarna. Ett msart tips om man har en familj som äter mycket kött med ben i :)
-
#6 Jag PM:ar dig med lite frågor ;)
#9 Do so!
-
Jag har en läst hela tråden, men angående att hurtta är dyrt för en växande valp:
I många köp/säljgrupper med hundsaker tycker jag det verkar som det är stor åtgång på hurttaselar. Många verkar villiga att betala 150-frakt eller till och med lite mer för en begagnad hurttasele i bra skick. Så det kan vara mer värt än en billigare sele om orkar sälja sedan.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#11 Jag orkar inte sälja selar och kör på biliiga ställbara H-selar istället, de slits nog ganska fort också 😇
-
#12, nej precis, alla orkar ju inte det. Jag köper med tanke att jag ska sälja och så blir det aldrig av. Jag ursäktar mig med att jag sparar dem till nästa hund. Hehe.
#13 Och när nästa hund är där så är selen borta ;) Nejmen, så brukar det vara xD
-
Tack för alla svar =) Man blir så sugen på att köpa både halsband, selar o koppel redan innan man får hem sin lilla knodd men får nog lugna mig lite och ta med honom när vi kommer hem så de går att prova lite också. Matskålar, klotång o sånt kan man ju köpa innan. Blir även lite miljöträning om valpen får följa med efter nån/några veckor! Blir väl bara ett simpelt valphalsband o ett enkelt koppel när jag hämtar honom men vill kunna ha honom så mkt lös jag bara kan =) En fråga till, va har ni haft för leksaker? Kan tänka mig att mkt "mjukisdjur" lätt går sönder med de vassa valptänderna…?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag hade lite olika, mjuka som hårda :)
#8 Skär du bort benet innan tillagning då? sparar du lite kött på?
Hur är de med råa kycklingben? Tänker sjukdomar mest…?
Må gott!!
Nathalie & Lego
#17 Skär bort innan tillagning och sparat kött på. Kyckling ben går utmärkt att ge till valpar. Mjuka, flexibla ben. Salmonellan bryts ner av hundens magsyra eller åker ut ur andra änden då tarmsystemet är kort.
-
Okej, super, va bra då slipper jag köpa massa dåliga vita tvinnade ben som man hört så mkt dåligt om! =)
Må gott!!
Nathalie & Lego
#15. Mjukisdjur blev inte slaktade här hemma förrän han var cirka ett halvår gammal, men det är nog högst individuellt. Försök hitta ett fåtal tuggleksaker av bra kvalité. Undvik pip som tyvärr ofta stressar väldigt mycket.
Jag rekomenderar kong, som även finns i valputförande. De är väldigt tåliga och dessutom kan de fyllas med gott för långvarig underhållning. När valpen sen blir bättre och bättre på att få ut maten ur kongen (jag fyller oftast med färskfoder) kan du frysa så blir det en ny utmaning.
#15 Tack för tipsen! Allt är uppskattat! =)
Vet att många hundar blir väldigt stressade av pipdjur men även bollar, hur är era med bollar? Funkar de som belöning eller är kamp bättre? Eller har ni andra förslag som inte involverar godis?
Må gott!!
Nathalie & Lego
#21 Kamplek, jaktlek brottningsmatch m.m. funkar bäst för min hund öht
-
#22 Hur är han med pipdjur och bollar? Lättstressad?
Många hundar som gillar kampen medan vissa inte alls fattar grejen och mycket hellre jagar ett trasdjur som dras längs marken =) alla är olika
Må gott!!
Nathalie & Lego
Zuki har alla möjliga sorters leksaker här hemma. Men favoriterna är dom platta djuren utan fyllning och några av mjukisdjuren :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#23 Opsis gillar inte bollar eller pipljud. Men mot de båda kombinerad plus mjukt är det näst bästa som finns. Det stressar honom lite och den bollen slaktades fort.
-
#1, ska du skaffa valp? Vad blir det för nåt? :)
#26 Aussie såklart ;)
-
Åh herregud, läser tråden och inser att jag inte borstat lillan en enda gång… Använder oftast klotång men har kört klosax till valpen av någon anledning. Byter ofta. Klipper sällan, klippt valpen 5-6 gånger sedan hon kom och hon är ett halvår gammal. Ingen fara, jag är ingen djurplågare, det behövs bars inte oftare. Jag klipper när der behövs. Hon nöter dem rätt bra. Hon är lätt att klippa, helt oberörd av klippandet men kan flaxa med benen helt orelaterat till själva klippningen. Sprattelmaja. Borstar inte tänderna utan ger mina hundar ben. Älg nöt gris fågel får. De får varsin snurrad liten tuggpinne efter maten också, har blivit rutin. Promenad: Mina går vanligtvis lösa men jag har lite olika attiraljer hemma. Selar, halsbandskoppelkombo, halsband. Bra för stadsturer med mera. Gillar y-selar, har en Hurtta till lillan. Har en nomesele som spårsele till de andra. Godis, ofta små torrfoderkulor nu för tiden, Doggys pyttepytte. Torrt och bra valpstorlek. Hon hade nöjt sig med sallad, den lilla, allt annat än kräsen… Annars torkar jag gärna köttrester som jag skär upp, eller köper strimlad eller tärnad skinka. Mjukost i tub är en höjdare för många hundar. Leksaker… Jag har varit jättedålig på att leka med lillan men hon är den första av mina hundar som uppskattat gummileksaker. Faktum är att hon gillar de flesta sorternas leksaker… Nu senast köpte jag några teddykampisar, de gick hem direkt.