Passar en Aussie mig?
Tror ni att en aussie passar mig? :)
Är intresserad av att träna bruks, rapport, sök och spår, men också rallylydnad, ev. tävlingslydnad och agility. Ambitionen är att tävla i rallylydnad och rapporten och ta oss så högt upp som vi kan, vill gärna tävla i lydnad också.
Jag vill ha en hund som gärna vill arbeta och har mycket will to please. Så lite jakt i hunden som möjligt, och gärna lite vakt men det är inget krav.
Har ni några funderingar så är det bara att fråga, har rätt okej inblick i aussies tycker jag personligen men det är alltid bra att få höra ägare av rasens åsikter. Jag har koll på hur viktigt passiviteten är.
Självklart :-D Låter som ett optimalt liv för en aussie.
Dock kan du få lite jakt och vakt i hunden, men jag tror inte att det kommer besvära dig.
Ja, helt klart :)
-
Känns som jag glömt något viktigt men jag kan verkligen inte komma på vad det skulle vara…
#1 - Kul att höra! 😃 Lite vakt har jag inga problem med, och har den jakt i sig så får vi ta det därifrån.
#2 - Kul att höra!
En fråga jag tycker man bör ställa sig när man överväger aussie är hur skarp hund man vill ha.
Jag kan vara ganska hettempererad, och då var det viktigt för mig att ha en hund som ej tar åt sig för mycket och inte är alltför förarvek när jag får mina meltdowns (vanligtvis inte direkt riktat mot hunden). Därför valde jag aussien och också en individ som var tuff och självständig - Fidel.
Will to please har de absolut, men jag tycker inte att den är så självklar som hos vissa andra raser.
Jag berättar hellre om individ än ras då jag ej träffat så många att jag anser mig kunnna säga hur rasen är.
Min Fidel har en väldig will to please, men du måste förtjäna den. Den är inte alls lika självklar som hos min kompis border collie till exempel. Men när du väl lyckas förtjäna den, i Fidels fall med en kombination av belöningar och väldigt tydliga krav, gör han vad som helst för dig. Men är du det minsta inkonsekvent kör han över dig direkt. Det märker jag tydligt bland vänner och familj som tror att de kan vara lite myskompis med honom och sen gör Fidel som de säger. Så funkar det inte.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Av det du skriver så tror jag absolut det skulle kunna vara en hund som passar dig :)
Min Zuki är dock väldigt vek och gör allt för att alla ska tycka om henne. Hon är en underbar och glad hund som utstrålar så mycket glädje och energi. Dock till skillnad från Fidel så är hon inte alls självständig eller tuff. ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Självklart är det olika med individer om hur självständiga och förarveka dem är, men genom att kolla på föräldrarna och vara tydlig med uppfödaren om vad jag vill ha för valp så hittar jag nog en valp som passar mig utmärkt. Så jag är inte så bekymrad över det. :)
#6 Nej det tror jag inte heller :)
Ang. vakt så vaktar Zuki endast när jag är hemma/när hon är med mig. Men mest på det viset att hon skäller när det kommer någon/när hon tror det kommer någon (eller hon "hör i syne"). Hon vaktar inte om någon annan hund kommer nära mig eller så :)
Ja, de är ju individer, såklart. Försök träffa så många som möjligt, och framförallt från tänkta föräldrar och övriga släktingar - men det har du ju redan koll på.
Hojta till om du har vägarna förbi Stockholm och vill träffa mitt kräk.
Ja, och är du nere i skåne någon gång så får du gärna hälsa på oss också ;)
#7 - Så gör min pojkväns hundar också. Vi har ju småbarn så vakta saker osv är inte tillåtet (men det är ju mycket av en träningssak och framförallt lära barnen att hunden ska vara ifred om den äter osvosv), men att skälla när någon är på dörren tycker jag inte är så farligt, snarare uppskattat.
#8 - Absolut, jag vill framför allt hänga med några aussie ägare och se dem träna med sina hundar. Så jag inte köper en hund jag bara sett i vardagen eller utställningar som nu, utan sett de arbeta också. Kommer vara grymt noga med uppfödare också, och träffa så många individer från kenneln som möjligt, och helst ha kontakt med någon som har hund från uppfödaren.
Har pojkvän i Sthlm men är aldrig där, men ska absolut säga till om jag åker upp. Hojta till om du ska ner mot Gbg också! Du ska inte på MyDog eller? :)
#9 - Skåne har jag faktiskt aldrig varit i, men någon gång ska väl vara den första gången. Och som jag sagt förut, säg till om du ska upp till MyDog! :)
Hur tuffa, självständiga, förarveka, mjuka, skarpa, vaktiga, lättmotiverade de är skiljer sig mycket mellan olika linjer. Och individer såklart. Träffa föräldradjuren innan du bestämmer dig för en valp, så vet du ungefär vad du har att vänta. Min mellanhund är en kanontrevlig aussie och pappa till valpen som är lite tuffare än far sin, min äldsta aussie tillhör kategorin "svår hund" och är inget för en förstagångshundägare. Av mina tre passar valpen mig bäst, föga förvånande eftersom hon mer eller mindre togs fram för att matcha mig och mitt sätt att vara. Älskar hennes mamma otroligt mycket, bästa aussien jag sett valla någonsin och en mycket trevlig rastypisk personlighet. Min hane var nog ett bra komplement.
Jag ska antagligen träna Agility i veckan på GHU med MelvinMimmiLufsen om du är intresserad av att se Opsis i action. Tror du kan hälsa på honom också om du vill men vet inte riktigt hur han kommer vara men det är bara att hojta till om du vill se/träffa oss, även om han inte är det bästa exemplaret inom aussievärlden.
-
#12 - Citerar mitt eget inlägg i #6; Självklart är det olika med individer om hur självständiga och förarveka dem är, men genom att kolla på föräldrarna och vara tydlig med uppfödaren om vad jag vill ha för valp så hittar jag nog en valp som passar mig utmärkt.
Det är självklart för mig att träffa individer från uppfödaren, och vara noga med linjer. Tack iallafall :)
#13 - Det beror på vilken dag, men pm:a när ni bestämt dag så ser vi om jag kan ta mig dit osv. Vore kul dock! :)
#10, Tyvärr blir det ej MyDog iår. Jag är nämligen på Teneriffa hela den veckan, så har ingen möjlighet att åka. Kom till Stora Stockholm istället ;) !
#16 - Haha "i år", nej det vore några månader för sent. :D Jag funderar faktiskt på det, men har ingen att åka dit med, ingenstans att sova osv…
#14 Jag börjadebörjade faktskt skriva mitt inlägg långt innan jag postade det så det komkom tydligen in ett helt gäng inlägg medans jag skrev, haha… Ser att du har koll på läget, bra där. :) Jag brukar påpeka det där med att träffa föräldrar-släkt för det är hiskeligt många som inte bryr sig… Eller ja oftast inte tänkt på det. :)
#18 - Ah okej, du får börja skriva lite snabbare. ;) Jo jag vet, det är bra att påpeka om man inte vet vad den andra personen har för hunderfarenheter. :)
Haha ja vi var uppe i en ikeamontering så jag skrev men blev avbruten haha ;)
Jag vill också understryka det som #4 skrev, ang att fundera över hur pass skarp man vill att hunden ska vara. Om man inte är förberedd eller vet hur man ska hantera det, kan aussien bli ganska svår. Det är tuffa hundar som inte tar skit, så man ska vara förberedd att bygga upp en stark relation byggd på tillit och sammarbete :) (Nu är det just det jag ville ha i min hund, och tycker hon arit otroligt lätt, men det som gjort det så lätt är att träning ha varit vägen till att få allt att funka, inte utskällningar och liknande. Dvs, visa vad jag vill att hon ska göra, istället för att skälla ut för saker jag inte vill att hon ska göra)
#21 - Okej.