Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 3211 ggr
bellisan
0

Australian Shepherd

Hej var andvänder ni eran Australian Shepherd till? Tex sällskap, spår, vallning mm ? Det är ju en vallras men kan man ha den som enbart sällskap om man tränar agility, spår, lydnad mm dagligen?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
Sugar Mist
0

Man kan inte ha de enbart till sällskap. Det är en krävande, arbetande ras, ingen soffpotatis och sängvärmare.

-

bellisan
0

Asså tänkte mest, sällskap men endå träna agility, spår och lydnad men inte tävla det

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

• Paul Walker
mingman
0

#2, Tävling i sig är ju inte grejen. Grejen är att de måste få arbeta, sen om det sker på en brukshundsklubb, med tävlingar eller i ditt vardagsrum spelar ingen roll, men aussien behöver jobba med huvudet mycket och ofta. Om de ej får aktivering aktiverar de sig själva.

Men om man ska kategorisera ska du ju främst ha den till "arbete" och sekundärt som sällskap.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Ronja&Ila
2

Om du skaffar en Aussie så kom ihåg att träna passivitet! Gärna ha dagar där du inte aktiverar hunden mer än promenader. De är en krävande ras som ska och älskar att arbeta , just därför är det viktigt att inte glömma att lära hunden koppla av.

mingman
2

Som #4 säger, passivitet. Jag jobbar nu på att lära Fidel att slut betyder slut. Tex om vi tränar att hoppa upp på stenar: När jag säger att vi är färdiga fortsätter han hoppa upp på stenen. Han står där, väntar på belöning. Hoppar upp på en annan sten och försöker försöker försöker göra allt han kan för att få en belöning.

De måste verkligen lära sig skillnad på arbete och vila, annars blir det en hund som är väldigt jobbig att hantera i vardagen.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LIMOUSIN
1

Jag har turen att ha fått en aussie som nästan inte kräver något :)

En otroligt lätt hund som kan inte behöver träna speciellt ofta, utan nöjer sig med lite träning nån gång i månaden. Väldigt skönt att ha en sån enkel hund men som ändå är väldigt taggad och på när man väl tränar! :)

Anibaz
1

Jag har min aussie till sällskap, precis som jag har min Tervueren till sällskap. Utesluter det ena det andra?

Just nu håller jag på att utbilda mig till certifierad klickertränare via Canis så hon är min kurshund, så just nu tränar vi nästan uteslutande inför examinationen. Annars kör vi lydnad, rally, spår, freestyle - lite allt möjligt helt enkelt.

Fialialej
1

Bra att påpeka hur viktigt det är med lugna dagar. Min hund blev mycket bättre "i huvudet" när jag började lägga in soffpotatisdagar typ två ggr i veckan och sluta köra med henne hela tiden. Många hundar blir nog stressade för att de tror att de förväntas vara på alerten hela tiden också.

"På natten är alla katter svarta"

Jetaime
0

Med Zuki så tränar jag lydnad, agility, spår och vallning, samt en del trick och vardagslydnad och allmänt vett ;)

[Neoverona]
0

Aussie är en allroundhund. Jag tränar i agility, lydnad, rally, personspår och viltspår. Tävlar i rally för tillfället. Passivitet ÄR otroligt viktigt! Utan det så får man en galen hund som inte mår bra. Just nu så blir det fler latis dagar än träningsdagar, det har gjort gott. Alla mina hundar är och kommer alltid vara till sällskap, men självklart tränar och tävlar jag!

LinDajSon
6

Vill man ha en sällskapshund så väljer man en annan ras. Inte en ras där man måste ställa frågor som "vad är det minsta jag måste göra för att hunden ska fungera i vardagen som sällskapshund". Skillnaden på en aussie som får göra minsta möjliga för att vara trevlig i vardagen, och en aussie som verkligen får utnyttja sin fulla potential… den är stor. Jag personligen skulle bli fruktansvärt besviken om jag köpte en aussie som i första hand var en trevlig och helnöjd sällskapshund. Jag vill ha arbetskapabla hundar som inte begränsar mig. Är man däremot rädd för att bli begränsad av hundens aktiveringsnivå… så finns det bättre rasval. :)

Anibaz
1

En hund som inte används i tjänst eller i ett faktiskt arbete är i mina ögon en sällskapshund, oavsett hur mycket man tränar och tävlar och oavsett nivå.

LinDajSon
3

Jag förstår hur du menar men håller inte med, och tycker att man ska vara försiktig med hur man använder ordet.. alltså tänka på hur gemene man uppfattar det. Vi vill knappast sälja in aussien som en sällskapshund jämställd med tant Agdas mops. Eller hur. ;)

Anibaz
1

#13 Självklart inte, det vill nog ingen. Eftersom du förstår hur jag menar behöver jag ju inte förklara vidare, men man ska helt klart vara lite försiktig med ordet, även om innebörden för många är lite fel 🙂

LinDajSon
0

Som sagt så håller jag fortfarande inte med om att din definition av ordet är "rätt" (MEN förstår hur du resonerar), så att innebörden "för många är lite fel" håller jag förstås inte heller med om. Men det är ingen diskussion vi behöver ta vidare, ibland är man helt enkelt inte överens. :)

MikkansBuse
0

En ägare till min hunds kullbror, hennes kompis som har stora erfarenheter av aussie och BC, sa med mycket tydliga ord att BC:n har otroligt mycket lättare att koppla bort arbete till vila när inget erbjuds. Aussien har ju ändå också den arbetskapaciteten att jobba hela dagen, men är tröttare i huvudet när dagen är slut. Säger som många har nämnt här redan. -Passivitet är A och O för aussien. :)

BettySue
0

#16 Min uppfattning är helt annorlunda. Jag har erfarenhet av både BC och aussie, och av dem jag mött har aussien än mycket bättre avknapp. Detta varierar mellan linjer och träning. En bra aussie ska ha en ordentlig av och på knapp i min mening. När det gäller trötthet när jagen är slut, har jag inte märkt någon skillnad alls mellan bc och aussie, iaf inte mellande hundar jag mött.

LinDajSon
0

Helt enig med #17. Framför allt som vallhund har aussien lättare för att slappna av under arbetspauserna.

MikkansBuse
0

#17 och 18 Alla har helt olika uppfattningar.