Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1385 ggr
LekGott
0

Valp och rumsrenhet

Hur gjorde ni när era vovvar va valpar på nätterna? Satte ni klockan för att gå ut med dom eller vaknade ni när dom var uppe o tassade? Eller klarade dom sig hela natten? Om ni satte klockan, hur många gånger på en natt gick ni upp då? =) Och när gav ni era valpar frukost?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
0

Zuki var väldigt duktig på att sova hela nätterna, och behövde sällan gå ut med henne. Men jag ställde aldrig klocka utan vaknade i såfall av att hon bökade runt och då tog jag ut henne. Eller om jag vaknade av att jag själv behövde gå på toa tog jag alltid ut henne först, för då vaknade hon alltid också.

Jetaime
0

Och frukosten fick hon på morgonen när vi steg upp. Jobbade nästan alltid när hon var valp så det blev rätt regelbundna tider, så frukosten blev vid halv 8. (Sen fick hon äta mitt på dagen, runt 2 när jag hade lunch, och sen middag vid 19-19.15 när jag hade slutat och vi räknade kassan och stängde osv.)

Sugar Mist
0

Tassar här.

-

LekGott
0

#1 Skönt om man vet att man vaknar när som bökar runt, tyvärr sover jag väldigt tungt så tror inte ens att jag hade vaknat om valpen pipit. Men får se om de ändras när jag får hem honom, kanske sover lättare då och vaknar när han rör på sig! 

Hade du henne i sängen eller sov hon i egen bädd på golvet? =)

Lät som bra mattider, känns viktigt att skapa rutin från början! =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
0

#4 Jag tror det är lite av en instinkt att man vaknar faktiskt :) (iallafall för oss kvinnor haha!) Men jag skulle nog inte varit så orolig över det, händer det en olycka så är det inte hela världen! :)

Hon sov i egen säng, 1,5 m från min säng ungefär.

LekGott
0

#5 Med min tidigare hund vaknade jag aldrig haha men kan ha o göra med att han var betydligt mindre som valp (hade en chihuahua tidigare) så de lät inte så mkt när han va uppe o gick. Men det är nog som du säger, man är lite mer på sin vakt. 

Nej självklart är inte en olycka några problem men vill ju undvika så många som möjligt! =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

JohannaSixten
0

Jag vaknade när min lilla Sixten började tassa runt. Trodde först inte jag skulle höra det men det gjorde jag tydligt^^  Han lärde sig sova hela nätterna ganska snabbt. Sen hände det bara att han vaknade under nätterna någon gång då och då. 

De första månaderna han var hemma hos mig så hade vi bestämd frukosttid vid 7. Nu äter vi när vi går upp ^^ På vardagarna blir det tidigare då vi ska till skola och dagis men på helgerna sover vi lite längre ^^ 

Nu är han 6 månader.

LekGott
0

Ja de e nog så sålänge man inte är alldeles för trött =) Vad är det för ras? Aussie? 

Ja mattider brukar ju rubbas lite på när dom blir äldre men känns ändå bra o hålla de som rutin i början för valpens skull =)

Åh va mysigt, då börjar det ju bli lite hund av krabaten!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Neoverona]
0

Nox väckte mig när han behövde gå ut, alltid kl 2 och 4 på natten. Jag vaknar automatiskt när valpen vill ut på nätterna :) Frukost som vanligt vid 11:30! :)

LekGott
0

#9 Okej va skönt! Jag e så rädd att inte höra haha eller inte hinna vakna… =) sover han till 11:30 eller gör ni grejer innan frukost?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Ställde nog klockan först, sen vaknade jag rätt lätt första tiden. Nu väcker hon mig om hon vill ut men sover oftast tills jag vaknar. :) Jin var lättsammaste valpen någonsin när han var liten, sov i sängen och sov hela natten, aldrig en olycka nattetid. Athos var jobbig, mycket spring natt som dag och gjorde ändå inne… tills jag hittade rätt rutin. En gång i timmen, sedan en gång varannan timme. Minskat utrymme nattetid. Blev betydligt bättre så mitt tips till den som känner att det blir onormalt många olyckor - skapa en rutin så hunden lär sig att fästningar kommer regelbundet. Vissa har lättare för att hålla sig än andra, till stor del är det en fysisk fråga. De kan inte hålla sig från början. Tålamod är nyckeln, ;)

LekGott
0

#11 Tack för svaret! Får nog bli att jag ställer klockan en eller två gånger den första tiden, han kommer inte att sova i min säng (som de ser ut nu) och då känns det som att jag inte kommer märka om han är uppe… Men som du säger, det är ju upp till varje individ. Jag lägger mig dock ofta väldigt sent och om jag går ut sista gången vid 00-01 så känns det som att han ändå borde kunna hålla sig till 4 o sen går jag ändå upp vid 6 =) Jag får ta de som de kommer och göra ändringar om jag märker att de inte fungerar!

Hur lång tid tog det för er alla tills ni kunde säga att nu är min hund verkligen rumsren? =) (ni får gärna lägga till om det var en tik eller en hane)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Neoverona]
0

#10 Vi gör annat. Tar det lugnt, leker och ibland ett litet träningspass. #12 Allt för långt tid, 6 månader kanske ;) Då räknar jag med upphetsolyckor när allt var för roligt.

LekGott
0

#13 Varför gör du det? Är det för att få igång kroppen osv på hunden innan eller frö att det inte ska bli så lång tid mellan frukost och middag? Du få ursäkta min nyfikenhet =)

Vi fick inte får gamla chihuahua rumsren förän han va 8månader haha… Han ville helt enkelt aldrig lära sig säga till trott extremt mycket beröm när han gjorde ifrån sig utomhus och total ignorans om han gjorde de inne…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Neoverona]
0

Jag har ingen aning, det är väl för att det funkar bäst. 7-19:30 är lite för lång tid att vara utan mat :) Har alltid haft det så. Blir inte att vakna direkt och få mat och gå ut, lika bra att vänta några timmar.

LekGott
0

#15 Ja de kan jag hålla med om o känns som att de är bättre för valpen o komma igång lite innan den fyller magen med massa mat =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Jag ger inte mat på regelbundna tider men gör ungefär samma sak. Vi vaknar, går ut en sväng, jag tar frukost och sen får hundarna mat. Kan ta en timme eller två innan de får mat på morgonen.

LekGott
0

#17 Verkar va väldigt olika de där med o ge mat innan eller efter promenaderna, på regelbundna tider osv haha men man får väl känna efter va sin hund passar bäst med! =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sugar Mist
1

Jag ger efter första promenaden för har hört att man inte ska låta hunden röra sig för hetsigt(vilket en valp lätt gör) efter att den ätit då den kan få tarmvred/magomvridning(?)

-

LekGott
0

#19 Det låter sunt och har också hört det! Vet inte om det är så att vissa raser har lättare för att få de eller inte men känns dumt att riskera det. Samma sak tror jag dock att det är precis efter att man har lekt o busat eller vart igång mkt att man ska varva ner några minuter innan man matar hunden… Eller har jag fel nu?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Precis så. Inte mat innan eller strax efter fysisk ansträngning. :)

LekGott
0

#21 Vet du hur lång tid man bör vänta och vad är egentligen fysisk aktivitet? Är där även inräknat en vanligt promenad? =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sugar Mist
0

#22 Jag hade väntat en-två timmar innan man går ut och rör på sig lite mer krävande än en liten kissning utanför dörren efter måltiden, men då är det bara ut, kissa, in.

-

LekGott
0

#23 Okej, det var längre än jag trodde men det är ju klart, maten måste ju hinna sjunka undan i magen så hade jag tänkt efter hade frågan nog inte kommit. Men tack =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Säger inte att det äe såhär man ska görs men såhär gör jag: En timme efter mat, men det beror på vad det är för aktivitet. Ska jag gå en kort koppelpromenad så kan jag gå efter en halvtimme om det känns passande. Löspromenad där jag vet att det kommer springas - en, en och en halv. Simning eller riktigt hundrace, cykeltur, löpning, sandtagsrace - där snackar vi en och en halv, två timmar. Fast jag har säkert tummat på det. Och väntat längre, för säkerhets skull. Jag är inte så strikt i mitt hundägande… ;)

LekGott
0

#25 Tack för tipset. Kan va skönt att tänka på så dem kan få frukost eller middag i ordentlig tid efter eller innan man ska göra något =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego