Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettot-off-topic
Läst 688 ggr
Ell
0

Aktivering för valp

Min 18 veckor gamla valp har mycket energi och svårt att koppla av. Vi tränar mycket passitivitet men jag skulle vilja ha lite tips på hur mycket och med vad man kan aktivera sin fyra/fem- månaders valp med? Vad är lagom? Vill ju inte överaktivera henne men inte heller att hon ska vara understimulerad. Vad svårt det är att hitta en bra balans.

Hur mycket aktiverade ni era valpar i denna åldern? Vi ska börja valpkurs i december och sedan har jag väl tänkt testa agility och lite annat under nästa år.

Jag har visserligen en blandras aussie/bc men tänkte att aktiveringsnivån ändå borde vara ungefär lika hög så hoppas det är okej att jag ställer frågan här. :)

Sugar Mist
0

Spår. Godisspår, viltspår, personspår, allt ;) Annars är miljöträning uttröttande för en liten valp det med.

-

Jetaime
0

Vi tränade eller gjorde inte så mycket när Zuki var i den åldern. Det var mer miljträning och vardagsträning och scialträning osv. Vi körde dock en del aktiveringsleksaker så hon fick tänka lite.

mingman
0

Fokusera framförallt på lunga saker och mentala utmaningar. Som tidigare nämnt är aktiveringsleksaker och nosarbete utmärkt. Jag jobbar mycket med min Fidel att han ska vara lugn och sansad.

Tex när han ska hoppa upp på något på mitt kommando har han ofta så mycket fart att han hoppar direkt ner på andra sidan. Då får han ingen belöning innan han står på saken och kanske även gör några sitt-ligg-stå där han verkligen får tänka för att hitta balansen.

Just hoppa upp på saker och fjärrdirr är kanske din hund för ung för. Det gäller ju att anpassa träning efter individ. Men en yngre valp hade jag tränat mycket på 'stanna kvar'. Det är ett väldigt användbart kommando och nog så svårt för en hund som helst vill ha 100% aktivitet hela tiden. När hunden väl kan ligga still i två minuter kan du börja röra dig runt hunden, och så småningom kasta bollar, hoppa och vifta med armarna. Det är också en utmärkt träning i impulskontroll. Glöm ej att alltid vara jättenoga med frikommando!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/