funderingar inför valpen!
Som sagt får jag troligen hem min 4 månaders aussie valp om ca 12 dagar. Nu har jag lite funderingar kring den, har ju som sagt aldrig haft aussie bara schäfer så vill inte göra några misstag med henne. När kan man börja åka buss och liknande med henne efter att hon kommit hem? Alltså hur länge ska hon få landa innan man fortsätter med socialträningen? Vad är viktigt att tänka på när man får hem henne? Ja skriv gärna allt ni kommer på och va jag ska träna mycket på och sådant. Mycket tacksam för svar!:-D
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Jag fick hem Zuki på en fredagkväll och var hemma med henne helgen, och sen började jag jobba på måndagen. Så hon fick ju både komma utanför huset/trädgården och åka buss och träffa mycket människor rätt fort. Sen var hon med mig på jobb om dagarna där hon var innanför kassan (djurbutik). Många sa till mig att hon kom till att bli en stressad hund och att det var alldeles för tidigt osv, men hon var 10 veckor då, och det funkade bra för oss. Hon låg oftast och sov när vi åkte buss, hälsade på människor och träffade andra hundar i butiken och hade absolut inga problem att slappna av och sova mitt i all röran. Det blev en del av hennes vardag och hon blev minsann hur bra som helst.
Hade jag haft möjligheten att vara hemma med henne längre hade jag ju självklart gjort det, men vi fick lösa det på det viset, och det blev superbra :)
En sak som jag verkligen kan rekommendera när man åker buss och tåg eller är hemma hos någon osv är att man har med en filt/handduk som man säger till hunden att den ska ligga på. Tillslut blir det en trygghet för hunden och den kommer antagligen lägga sig där självmant. Det är något som jag är väldigt glad att jag lärde Zuki. Från början hade jag alltid med en filt som var hennes, men nu spelar det inte så stor roll, kan vara en filt/matta/handduk, vad som helst. Hon lägger sig där helt enkelt.
Såhär kunde det se ut på jobb ibland ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!