Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 5374 ggr
emeliagranstrom
0

Klipper ni era aussies?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klipper ni era aussies? Typ vid öronen, tassar och på benen? 

Lukas är snart 4 månader och har fått värsta tofsarna där öronen börjar, kommer de att lägga sig tror ni? Eftersom jag har tänkt gå på många utställningar med honom så vill jag ju att han ska se så vacker ut som möjligt, hehe. 

Om ni klipper dem, hur, och vad använder ni för sax? Man vill ju liksom inte klippa för mycket. 

På bilden syns det kanske inte supertydligt, det syns mer i verkligheten. Har försökt kamma/borsta ner dem men tofsarna vill ba åka upp igen..

Jetaime
1

Nej jag klipper inte Zuki, inte ens innan utställning. Vi kör på naturlig skönhet ;)

LinDajSon
2

Klipp inte valpen… De utvecklas och pälsen byts ut mot vuxenpäls. :) Kan spreta lite här och där under tiden. Jag klipper pälsen på tårna ibland. När vi bodde vid en leråker klippte jag under magen på hösten för att de skulle dra in mindre dynga. Nu gör jag det inte. Aussien är ingen trim-klippras, vet att folk blev tillsagda att inte frisera hundarna så hårt på en utställning i somras. Diskuteras även vilt bland amerikanska showmänniskor.

[Neoverona]
0

Klipper öron, tassar, mage och svans. Klippte Nox första gången (tror jag) inför första utställningen vid 4 månader. Klipper hundarna inför utställningarna, så de inte ser ut som riktiga monster och är "fräscha" ;) På höstern/vintern så blir det bara snabb fix för att inte samla på sig smuts. Använder effileringssax, vanlig sax, karda, kam, trimkniv och underullsborste.

MelliPirelli
1

Klipper under tassarna och runt tassarna för praktiska skäl. Antennerna på öronen är bara för att jag tycker det ser mer välvårdat ut, men smaken är som baken!

Valpar tycker jag inte man ska klippa alls (ev små fix), mer än att vänja de vid hantering och bli borstade.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Sugar Mist
0

Hah, det är nu fulperioden startar ;) Nejmen, de flesta aussies jag har sett kommer in i en fulperiod där hår spretar överallt och allt är i oproportion, ser så galet sött ut.

Jag klipper Opsis svans och rumpa, även under tassar och på magen av hygieniska skäl.

-

emeliagranstrom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, tack för alla svar! Den är fulperioden är ju nästan lite charmig tycker jag.. hehe. Låter dock bli att klippa honom nu, väntar och se hur det ser ut när han bytt päls. 

Dock så ska jag nog klippa lite runt tassarna, han har väldigt mycket päls där. 

Här är en färskingbild, tvättat honom med torrschampoo och sedan borstat!

Sugar Mist
0

Fulperiod ala Opsis ;) (Bild från uppfödare)

-

emeliagranstrom
1

Hur gammal? 

Nakenfis ju, men sööt som socker!!

Anibaz
0

Jag klipper pälsen under och runt tassarna, på vintern för att slippa kramsnö mellan tårna och resten av årstiderna för att det drar in mindre skit och tassarna torkar fortare utan massa extra päls. Ibland klipper jag även under magen men det är rätt sällan.

Sugar Mist
0

#8 4 månader var han på bilden :)

-

Jetaime
0

#6 Så fruktansvärt söt! :)

emeliagranstrom
0

#10 - Okej, Lukas blir 4 månader nästa vecka!

#11 - Han är ganska charmig faktiskt.. hihi

emeliagranstrom
0

#9 - hur gör du då du klipper under och runt tassarna?

LIMOUSIN
0

Jag klipper med tassarna på vackra :) Klipper ilbland rumpan och magen.

emeliagranstrom
0

#14 - hur gör du när du klipper tassarna? Lukas vägrar ju stå still och när mamma försökte hålla i honom så blev han helt galen.

LIMOUSIN
0

#15 Jag brukar lägga henne ner på golvet, och så lägger jag ett av mina ben över henne. Så om jag klipper framtassarna lägger jag mitt ben över hennes mage/rumpa typ medan jag håller fast framtassen då och klipper och sen tvärt om med bakbena.

Ja det gäller att inte ge sig! Vackra tycker inte om att klippa tassarna men hon har inget val hon får helt enkelt finna sig i det. :)

LinDajSon
1

Träna tasshantering steg för steg annars. Det är som vilket trick som helst. Är hunden rädd för saxen så börja med att avdramatisera den. Sen belöna att hunden låter dig hantera tassarna. Gärna att den frivilligt ger dig tassen först och främst. Sedan vänjer du den vid att tassen är runt tassarna, på tassarna, luftklipper osv. Belöna lugn och passiv.

emeliagranstrom
0

Asså han har ju inget problem med tasshantering eller saxen det är ba just det här med att vara stilla och att ligga på rygg är det värsta han vet! Men får träna att han ska vara stilla en längre stund!

Workingdog
0

#18 när Drop var liten så skrek han, högg, kastade sig, ja allt du kan tänka dig när han satt i famnen. Detta gjorde han redan som 8veckorsvalp. Han kunde hålla på i 20 minuter innan hav gav med sig och slappnade av lite. Jag fick jobba stenhårt på det där. Men körde på så att när han var lugn så fick han gå ner. Krävdes en hel del tålamod men det gav med sig då han senare kunde ligga i famnen hur länge som helst.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus