Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 1126 ggr
Jetaime
0

Hur kom ni fram till namnet?

Hur kom ni fram till vad era hundar skulle heta? Eller hette dom kanske redan något när ni köpte dom så ni behöll det? Är ni nöjd med namnet, eller skulle ni vilja att dom hette något annat?

Salsbring
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag valde både stamtavlenamnet och tilltalsnamnet på min Trassel. 

Kullens tema var "kakor" och jag velade fram och tillbaks mellan herrans många namn. Tillslut valde jag "Blueberry Crumble", jag ville ha med något med "blue" och han var pytteliten och minsta av alla 13 valpar hos kenneln, som en liten kaksmula. Namnet passade perfekt ❤️

När vi var ner och skulle hämta hem den underbara lilla valpen hade vi inte bestämt vad vi skulle kalla honom än. Det första han gör när jag lyfter upp honom där på bron vid ingången r att bita tag i mitt hår och bara totalt trassla in sig, klart han var en "Trassel"! Han lever fortfarande upp till sitt namn, folk brukar skratta då de hör vad han heter, men också inse då de lär känna honom hur passande det är åt honom 😃

Min underbara lilla blåbärssmula ❤️

[Neoverona]
0

Skrev detta på min blogg igår så kopierar bara: " Diablo var först ut, många har frågat varför döpa en hund till djävulen? Vissa går iväg, vissa blir chockade. Men namnet betyder något för mig, vilket det flesta inte förstår. Jag letade efter ett namn som tilltalade oss alla, speciellt mig. Kollade runt på olika Aussies och hittade en Diablo på SASK hemsida. Kommer inte ihåg allt idag men antar att den snyggingen var trefärgad ;) Namnet passar honom perfekt och har gjort från första start! En riktig liten djävul har han varit hela sitt liv, och fortfarande är, lilla busen. Nox är nästan likadant, jag ville ha ett namn som symboliserade mitt liv just då. Jag var fullkomligt kär i Harry Potter världen, och ville ha ett annorlunda namn därifrån. Nox tillför mörker, precis som Diablo. Tänkte inte på det först men namnen är länkade. Båda är i kategorin mörker på något sätt." Nox har alltid hetat Nox, Diablo hette Luke i valplådan.

emeliagranstrom
0

Först hade jag tänkt att min lilla kille skulle få heta Molle, det är den pojkiga versionen av Molly. När jag var liten hade vi en hund som hette Molly och hon var min bästa vän så jag ville ha nåt som påminde om henne. Sen när jag hälsade på min valp första gången så passade Molle inte så bra till honom. De namnet lät lite för "töntigt" för han är en sån vacker hund. Min mosters kompis hade en tollare som hette Lukas och sen dess har jag alltid gillat namnet Lukas och när jag hittade vad namnet betyder så blev det perfekt på honom. "Lukas-Den bästa av de bästa!" 

En kompis till mig har en blandis som heter Chalmo, de namnet tycker jag är väldigt fint men jag kan ju inte döpa min hund likadant som min kompis.. haha

Jetaime
0

Zuki kallades Ängla/Ängel/Angel hos uppfödaren (Alabama Angel i stamtavlan) men när jag såg henne så var det minsann en liten Zuki! Zuki (eller Suki) är ett japanskt ord som betyder ungefär "den som är älskad" vilket jag tyckte var rätt passande.

LinDajSon
0

Athos döpte husse. Jin fick sitt namn efter två veckor hos oss, han kallades Iro av uppfödaren men jag gillade det inte så planen var att byta. Hade ingen tanke med namnet Jin i den sekund jag kom på det men Jin betyder guld, och är även en spelkaraktären (och jag är egentligen spel grafiker). Feng bestämde jag namnet på långt innan hon kom till världen, spelade ingen roll vilket kön eller färg utan nästa hund skulle heta Feng helt enkelt. Feng = vind. Mycket passande såhär i efterhand. Jag har redan bestämt namnet på nästa… men det är långt fram i tiden.

MelliPirelli
0

I stamtavlan heter hon Island's Julia och hennes förra ägare valde att behålla namnet Julia. 

Ett halvår efter att jag köpt henne (hon var då 4 år) valde jag att byta namn. Har ett flertal vänner som heter Julia och jag tycker inte det är ett passande namn på en hund.

Win är lätt att säga och mer hundigt!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet