Pälskvalité på aussien
Hur är pälsen på er aussisar? Mjuk, sträv, kort, lång, ullig, flygig, mjällig?
Hur ofta borstar ni och vad använder ni för borste? underullsborste, karda, kam, vanlig borste?
Berätta! :)
När hon är fullpälsad har hon den mjukaste och finast pälsen jag någonsin stött på. Varje gång någon klappar henne utbrister de "vilken päls!" och det är ingen underdrift. Den är verkligen så mjuk och fin. Under fällning ser hon däremot ut som en rabiessmittad skabbräv, och när hon fäller som värst så blir pälsen lite mjällig men så fort pälsen är tillbaka så är hon lika fin igen.
Under fällning 2 ggr om året så borstar jag varje dag, med furminatur, tovutreda (öron och svans) och karda. Annars är det väl typ varannan månad, om ens det. Öronen kan behöva några drag med tovutredare men annars så sköter pälsen sig själv.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Athos har för mjuk päls egentligen. Silkeslen som sin mor. Blank med en bra mängd underull. Kan få minitovor runt öronen men aldrig någon annanstans. Jag borstar aldrig, husse borstar ibland men mest för att hunden gillar det. Älskar hårfönen med. Använder människoborste eller stålkantsborste. Athos är mest pälsad av mina. Jin har kort sträv päls på ryggen, men han har fluffig man, byxor, svans. Kan få någon liten tova mellan bakbenen eller på baksidan av dem. Borstar bara när jag duschar honom någon gång om året sådär. Behövs inte annars. Han gillar det inte heller särskilt mycket. Lillan håller på att få vuxenpäls. Ytterpälsen är rätt grov och på ryggen är den längre än man tror, så hon kommer nog fluffa till sig en hel del. Underullen börjar komma nu också, hennes krage syns det mest på. Har aldrig borstat henne. Lär inte behövas.
Nox har sträv rygg, men silkeslen överallt utöver det. Han har lite underull, otroligt blank och fin päls. Han fäller pytte lite hela tiden, men behöver inte borstas utöver fällningsperioden. Använder då en liknande furminator och karda.
Mycket underull och korta täckhår förutom under magen! Väldigt len och mjukpäls överlag, tovar aldrig. Vi fällning använder jag ullkam och karda.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Zuki har inte så mycket underull, utan mest täckhår som är långa och rätt grova, men ändå "lena" sen har hon lite fluffigare just runt halsen och fluffiga byxor och svans! Bostar med karda lite då och då. Behövs nästan aldrig.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
En kompis till mig har en aussievalp som har väldigt mycket mjäll, är det något man bör vara orolig över?
Vackra har rätt sträv päls och fäller som satan så borstar henne 3-5gånger iveckan för att bli av med det värsta. Använder en sån borste som hjälper till och är bra när hunden fäller! :)