Förberedelser inför nyår
Hur förbereder ni era hundar, som antingen är skotträdda eller de som aldrig varit med om nyår innan, inför nyår?
Jag började idag med att spela upp detta klipp https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6uTK5VoDcXQ
och samtidigt leka med favoritleksakerna. Det kommer ju bli Lukas första nyår och vår borderterrier är skotträdd så han behöver också träning, sen på juldagen får vi hem en till valp som också behöver nyårstränas. Blir spännande på nyår!!
Iaf så kommer jag spela upp de här klippet varje dag fram till nyår och höja ljude mer och mer för varje dag och leka som bara den, i slutändan så ska jag inte behöva leka med dem utan då ska de bara inte bry sig om ljuden. Får se hur det går!
Spelade upp samma klipp precis, Lego tittade till på mig och sen la han ner huvudet och började snarka igen. Men kommer, som du, spela olika fyrverkeri-videos i olika volymer varje dag vid olika tillfällen och sammanhang så att det inte är några problem på nyår 🙂
Glad att han var så oberörd idag! Bådar gott för framtiden
Må gott!!
Nathalie & Lego
Härligt! :) Ja, det är verkligen tråkigt med skotträdda hundar.. Mammas borderterrier som är en omplacering blir rädd bara man smäller i tuggummit eller blandar en kortlek.. Han bodde tidigare hos en psykopat så det är väl kanske inte så konstigt att han är rädd. Men det går iaf framåt för hans del och jag tror att Lukas gör stor nytta när de kan leka med varandra och att Lukas kan visa att det inte är så farligt. Även fast han är valpen! ;p haha
Tråkigt att höra… Tur att han fick komma till er!
Ja, om Lukas är lugn och oberörd smittar ju de lugnet av sig litegrann iaf. Med träning så kommer det säkert bli mycket bättre.🙂
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag brukar några veckor innan, spela lite klipp.. även filmer på tv:n med massa ljus också då de oftast är kombinationen ljud å ljus som dom kan reagera på.. Brukar köra de på surroundljud i högtalarna så golvet skakar tillslut.. så väl förberedda..
När det väl kommer till nyårsafton ser jag till att hundarna är väl motionerade, både dagen före och efter.. Dom får minst en mil på morgon så dom är trötta och nöjda innan allt börjar, sedan stänger vi in oss i ett rum, drar för gardinerna och tänder lampor och ser film med surroundljud.. så vi dämpar de som händer ute.. Sen rastats dom senast 21.30 på kvällen så man inte riskerar att dom är ute när allt börjar smälla..