Hur säger jag ifrån?
Jag har problem med att folk ska leka, busa, göra trix, gosa med Alva hela tiden. Hon vet inte vart hon ska göra av sig själv tillslut och jag blir lika stressad och frustrerad som hon. Mest problem är det med mina svärföräldrar som inte låter henne va en sekund. De fattar ingenting och har ingen hundvana/sunt förnuft verkar det som. Vi ha R inte vart "familj" speciellt länge så vill inte riskera att stöta mig… Hur säger jag ifrån till folk på ett bra sätt utan att de tar illa vid sig eller blir griniga på mig?
"På natten är alla katter svarta"
Om du redan har talat om för dom vad som gäller och dom inte respekterar det, även om man kanske inte vill så är det bara att säga till på skarpen och "ta" med hunden ut på promenad när dom är på den. Sedan får dom inte umgås med hunden innan dom fattar, har funkat för min del. Men allt passar ju inte alla, har gjort det för många gånger! :) Tar de illa vid eller blir sura, deras fel, du bestämmer vad som gäller. De kommer över det.
Det hjälper inte att du förklarar att det är stressande för hunden och att dom måste få lära sig att bara ta det lugnt också tex?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Att "bara säga ifrån" är svårt. Jag förstår helt att du inte vill göra det, trots att det kanske är det bästa. Kanske är det lättare att du "tränar" själv. Träna en halvtimme platsliggning tex (dvs säg till svärföräldrarna att ni tränar, hunden behöver bara ligga och vila).
Eller hitta på en annan vit lögn "idag har vi sprungit så mycket/vaccinerat/vadunuhittarpå. Jag tror inte att lögner är det bästa, men det kanske är en enklare lösning för alla ett par gånger (så kanske de vänjer sig att ha hund ikring sig utan att konstant stojsa med den).
Jag gillar #2 s förslag också. Många är nyfikna och vill gärna lära sig hur det ska kommunicera med hundar och hur de skall bete sig runt dem. Berätta om stress, passivitet och hur viktigt det är att vila och ta det lugnt
Och om du verkligen inte vill ta diskussionen är det kanske lättast att ta ett steg tillbaka, inse att de är som de är och kanske försöka låta bli att ta med henne dit under en period.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Och om inget av det ovanstpende funkar- stäng in hunden i ett eget rum.
-