Hur lära in Backa?
Hur ska jag få Texa att backa? hur lärde ni in det?
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Sätt ner hunden. Stryk lite godis från nosen och över huvudet på honom. Då kan man börja få honom att fatta. Lyckas han minsta lilla, ge honom godiset. ….så gjorde vi med alla hundar vi hade. Kanske finns andra knep.
Jag började mot att gå mot min hund, och vid hennes minsta rörelse bakåt klickade jag och belönade bakåt (kasta godis bakom henne tex). När hon förstod det drog jag ner på min egen rörelse, och låtsades bara röra mig mot henne, genom att luta fram överkroppen en aning, och kilcka vid minsta rörelse bakåt. Sen körde vi på så, minskade ner mina rörelser och satte komando på :)
#1 - började du med hunden sittandes? Funkar det bra? :)
Jag har gjort ingefära lika som #1 fast i början klickade jag bara för att hunden stod upp så att han inte skulle lägga sig när jag sätter mig på golvet som han ofta gör. Sen hade jag en godis i handen och förde min hand från hundens nos och mellan frambenen. Klickade för minsta lilla rörelse bakåt, om de bara va att han luta sig lite bakåt så klickade jag sen ökade jag svårighetsgraden till att röra baktassarna och sedan gå steg. När han kunde steg så satte jag upp en gräns på golvet som han skulle backa över. Efter det så la jag in kommando "backa".
Att tillägga är också att när han lärt sig att ta steg bakåt så satt jag inte längre på golvet utan stod upp. Har inte tagit bort hjälpen i form av handrörelse och steg emot hunden men det jobbar vi på.
Jag har frishejpat in det på mina äldre, lillan har inte lärt sig det ännu. :)