Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 915 ggr
LekGott
0

Jagar sin svans...

Nu börjar jag bli lite fundersam.. 
Sen vi kom hem för 4veckor sedan nu har Lego mer eller mindre varje dag, någon eller några gånger/dag jagat sin svans… Detta kommer inte i några specifika situationer och jag har drf svårt att förstå vrf han gör det. Trodde förs att det kunde bero på tillfällig stress (dom gånger det kom efter vi hade lekt eller vart ute och han hade fått springa lös.) Nu händer det dock även utan större aktivitet innan.. 

Någon som vart med om detta själva? Eller som har någon aning om vad det kan bero på?

Har sagt ifrån att det inte är okej att han gör så och då slutar han men 20min senare kan han göra det igen…🤔

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Små valpar brukar göra så vid överstimulering så jag gissar på det. Menar inte överaktivering utan överstimulering; många nya intryck. :) De bombarderas ju med nya saker hela tiden eftersom de inte upplevt så mycket i ung ålder men ibland blir det lite för mycket. Inte hela världen. :) Man får ta det lite lugnt ett tag bara så att det "går ur systemet".

LekGott
0

Tack för ditt svar! Jag hade det i tankarna också men det kommer liksom dagar när vi vart hemma och bara varit i ett par dagar också. Han har bara gjort små utflykter för att jag vill att han ska vänja sig vid människor och miljöer. Och nu menar jag inte att jag har varit på 100olika ställen utan 2-3 under lugna och kontrollerade förhållanden. Men det kan var bra och tänka på. 

Tack igen🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LekGott
0

Kanske även ska tillägga att han är en coollugn valp. Har inga som helst problem att gå och lägga sig trotts att det är folk hemma eller om vi gör annat och inte lägger all fokus på honom. Även när vi har varit borta de få gångerna har han haft lätt att lägga sig och vila/somna. Självklart blir det mycket intryck ändå men han har iaf inte vart stressad och så väldigt berörd av det.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Jin hade en sväng runt 10-12 veckor där han plötsligt började tokslicka på sin tass. Var helt övertygad om att han fått något frätande på sig men det var bara en släng av överstimulering. Han var också världens coolaste valp, det var det enda det märktes på och han behövde bara vila sig ur det. :)

LekGott
0

Ja, jag får ta det lugnt närmsta dagarna/veckan med nya intryck o se ifall det lugnar sig! :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sugar Mist
0

Flynn brukar jaga sin obefintliga svans när han är uttråkad/när jag plockat bort alla leksaker, samt när det blir för mycket av allt, jag bryter honom helt enkelt när han gör det och håller honom i famnen så han lugnar ner sig, vilket funkat bäst.

-

LekGott
0

Hmm ja jag vet inte, vill ta reda på vad som utlöser det så att jag eliminera beteendet! Har avlett Lego också men det kommer tbx och vill inte behöva bli arg/sur på honom varje gång känns så onödigt om jag kan göra så att det inte händer alls.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Neoverona]
0

Diablo gör det ibland, men jag bryter direkt. För Diablo är det understimulering/uttråkning som utbryter beteendet!

LekGott
0

Okej! Ja jag bryter beteendet såfort han börjar också. Jobbigt bara när man inte kan komma underfund med vad det är som utlöser det =/

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Ibland så överanalyserar man saker… se om det ger med sig med lite tid, troligtvis är det inget allvarligt utan en helt vanlig valp-tok-grej. Vänta bara tills han kommer in i tonåren, hahaha, du kommer garanterat slita ditt hår både en och två gånger. ;) Slappna av medans du kan.

LekGott
0

Ja jag får nog göra det! Lätt att man blir hönsig o tror att det beror på något jättehemskt…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LinDajSon
0

Så är det, så är det… har själv en vän som konstant får påminna mig om att inte överanalysera allt. ;)

LekGott
0

Haha ja det är lätt hänt! Vill ju inte att dom små ska må dåligt över något!

Må gott!! 
Nathalie & Lego