Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 3671 ggr
emeliagranstrom
0

Öronfråga!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lukas är nu 5 månader och har ett öra som ligger ner efter huvudet och ett öra som är tippat, tror ni att de kommer ändra på sig och bli lika eller kommer han att ha olika öron? 

Bifogar en Bild så ni får se!

LinDajSon
0

De kan växla fram och tillbaks länge. Ofta stabiliserar de sig vid tandlossningen, men min äldstas öron växlar fortfarande. De andra två har rosenöron båda två, lillans ställde sig upp ibland när hon var yngre och fokuserade på något men nu är de färdiga och rör sig inte.

MikkansBuse
0

Ser ut som han har ett rosenöra och ett hängande. Det är fullt godkänt på utställning med att ha båda dom öronen. Vare sig de har båda slagen :) (Om det nu är så att du är så noga)
Ägaren till Jax ena bror har börjat fått båda dessa öron. Vet dock inte om han bara har "härmat" den andra vuxna aussien de har.

Under tiden valparna tappar tänderna kan öronen förändras ganska mycket. Jax öron steg lite mot collie öron, men gick tillbaka med hjälp av tejp när han hade tappat alla :)

Så svar på din fråga, svårt att säga hur de blir.

emeliagranstrom
0

Okej, tack för svaren! :) 

Han har tappat alla tänder utom 3 huggtänder så än är han inte färdig men öronen har legat som dom gör nu ett bra tag så det återstår väl bara att se hur hans öron blir :)

MikkansBuse
0

Du behöver nog inte vara orolig för att de stiger något högre med tanke på att de är så långa, troligtvis lite tyngre. Riktigt fina öron har han! De ska gå ungefär i ögonhöjd, de är snyggast så! ;)

Ett tips är att klippa försiktigt bort håret (se min tumme) för att hjälpa till extra så öronen stannar kvar liggande :)

emeliagranstrom
0

#4 - Okej, va bra!! Okej, bra tips, ska på utställning nu den 4:e januari så väntar nog med klippningen tills efter det (om det skulle bli fult) haha. Jag kan ju säga att jag är inte världsbäst på klippning! ;p Skulle snarare säga världssämst!! haha

MikkansBuse
0

#5 Haha, allt pryder en skönhet ;) Lycka till!

emeliagranstrom
0

Haha, tack så mycket! :D

neapeaw
0

Precis så är texas nu, fast ibland ligger båda öreonen sådär på sidan och iböand ett frammåt! :) Skickar med en bild när båda ligger utåt;)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Jetaime
0

Zuki har ff rätt busiga öron och hon är snart 1,5 år ;)
Men minns hon hade en särskild period när hon var yngre som hennes öron var precis sådär också, ett framtippat och ett åt sidan.

emeliagranstrom
0

#9- gud vilken gullig bild!!

Jag har masserat lite på Lukas öra och nu verkar de ha lagt sig som det andra, alltså att det har tippat över. Kanske har med tandlossningen att göra, tror att han tappat alla tänder nu..

På bara några dagar har det också flygit massvis med tänder ur munnen på honom.. han sväljer aldrig ner sina tänder han spottar ut dom! ;p Är lite kul för han kan stanna upp mitt i leken osså spottar han ut en tand och sen är det full fart igen! ;p

Jetaime
0

Jag tänkte ett tag om Zuki att "Herregud, så kan hon ju inte se ut!" Men hon turned out pretty great anyway ;) Hon har lite busöron då och då. Fortfarande ibland så ligger ena örat fram sådär och ibland står ett annat rakt upp osv :)

Zuki spottade också ut dom flesta av sina tänder när hon höll på att tappa tänder, så kom hon "spottandes" med den hehe!.

emeliagranstrom
0

För att inte kapa Sugar Mist's tråd så livar jag upp den här tråden igen! ;p 

Jag ställde en fråga till min uppfödare men hon visste tyvärr inte. 

Det finns ju så kallade rosenöron och hängöron om jag inte har fel. Och det jag undrar är om vilken typ av öron hunden får beror på föräldrarna å mor/far-föräldrar osv. Eller om det är bara slumpen hur öronen blir?

Någon som vet?

LinDajSon
0

Det är ärftligt ja. Men det kan också bli "som det blir" eller komma längre bakifrån än föräldrarna. Feng har en bror med ståöron, ingen aning om var det kommer ifrån. :) Hiskeligt söt dock!

emeliagranstrom
0

Okej! :) Haha, kan tänka mig det! Det är typ som om en jämthund skulle ha hängöron.. haha. Det blir liksom lite charmigt på nåt sätt! ;p

[Neoverona]
0

Beror på om föräldradjuren har lätta eller tunga öron :) men självklart kan det bli helt olika i en kull! Ståöron till exempel!