Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 249 ggr
LekGott
0

Frikommando, fråga

Nu blir det väldigt mkt inlägg känner jag men…

Hur tidigt la ni in frikommando?
Använder ni det jämt?
Annars, hur förstår hunden att den ska ex. sitta kvar vissa gånger och vissa gånger är det okej att dom ställer sig igen utan att ni har sagt något?

Vad använder ni er av för frikommando? 

Hur lärde ni in det? 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Stormblomma
0

Under träning använder jag Alltid frikommando.
Man minskar annars effektiviteten på träningen och är dessutom otydlig mot hunden.

Jag har också skilda kommandon.
Sitt = sätt dig ner omgående där du är, sätt dig fort, sätt dig rakt och sitt kvar tills jag sagt något annat.
Sätt dig = sätt dig ner en stund är du snäll, jag har inga krav på att det måste gå fort och att du måste sitta rakt. (här ger jag inte alltid frikommando)

Så har jag det med mycket.
Ligg vs Lägg dig ner
Stå vs Stanna
Fot vs Här
Hit vs Kom

Osv :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

mingman
0

Jag önskar att jag varit mer konsekvent med frikommando från början, det underlättar verkligen.

Numera har vi:

"Varsågod" som betyder ta vad du vill ha (mat, leksak, etc).

"Hopp och lek" typ far och flyg, tex när jag kopplar lös och han får springa som han vill.

"Ledig/slut" som markerar att nu tränar vi inte mer just nu. Jag har varken valt kommando eller introducerat det ännu, men det ska ske väldigt snart. Jag ville inte ha hoppålek här, eftersom jag inte vill att han ska ränna iväg om vi tex är utomhus.

Frikommando blir ju bättre ju mer konsekvent man är, men jag tycker ändå att Fidel fattar ganska bra vad jag vill även om jag inte är ständigt konsekvent. Jag gör också lite som #1 och har olika kommandon för samma beteende men med lite olika krav.

Ligg tex är enbart tävlingslydnadsligg, då ska han både lägga sig på ett visst sätt och hålla den positionen tills jag kommenderat annat. I vardagen använder vi "Lägg dig" som mer betyder att han ska hitta en bekväm plats och placera sig där och stanna där ett tag.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/