Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 685 ggr
emeliagranstrom
0

inte så taggad längre..

När jag och Lukas tränade när han var mindre så var han huuur taggad som helst jämnt och det va så himla kul att träna för han va alltid så glad. Men nu är han helt annorlunda.. han har dålig fokus och om han inte förstår så lägger han sig ner å typ ger upp.. förut så brukade han bjuda på massa olika saker å när han hittade av rätt och fick belöning så blev han hur glad som helst. Nu när han får belöning och massor av beröm är det som att han ba tackar å tar emot å sen äre inge mer med de..

Är det bara ett stadie som man går igenom eller vad kan det vara? Att tillägga är att det startade när vi tog hem mammas nya valp.. Dom busar jättemycket och då är han superglad och även när jag busar med honom så är han glad men i träning så hittar vi inte glädjen.. Det är inge roligt att träna när han inte är glad…

Sugar Mist
0

Sänk kraven, ta det på valpnivå igen. Belöna små små små saker, typ som sitt. Lär in avståndsbelöning, börja lekbelöna? äFinns mycket som kan höja belöningens värde. Ta en paus ifrån träningen annars. Bara gå ut och gå, lek och stojja, ha inte så höga krav. Jag har inte höga krav alls på Flynn, han kan inte ens ligg, utan bara sitt. Däremot går vi ut mycket, tränar följsamhet och inkallning, människo- och hundmöten och bara att hålla sig nära. Man behöver inte lära en valp allt som finns att lära i trickväg, utan det bästa man kan göra i dethär stadiet är att lägga alla grundläggande saker och göra det stadigt, då får man mycket gratis under unghundstiden.

-

LinDajSon
0

Hur gammal är Lukas nu?

emeliagranstrom
0

Han är 5,5 månad ungefär.

#1 - ska göra det, har kanske gått för fort fram..

Ronja&Ila
0

Jag skulle säga att de handlar om att du ställer för höga krav. Skit i att träna in saker utan lägg fokus på följsamhet. Lek mycket, eller lek bara.

De är snabblärda hundar vi har så jag skulle inte oroa mig alls. Ila kunde sitt första kommando typ när hon var 7-8 månader. Vi startade Rallyn när hon var 11 månader med två godkända resultat i rallylydnaden. Hon kunde inga moment utan bara med hjälp av följsamheten så gick det!

Nöt inte sönder utan ut och ha kul och bygg relation istället!:)

emeliagranstrom
0

Okej, tack! :) har alltid haft problem själv att jag ställer för höga krav för mig själv och sa till mig själv att jag inte skulle göra de med Lukas men det har nog blivit så ändå..:( nu ska jag sura lite över att jag har varit taskig mot min lilla vovve och ladda upp för imorgon ska vi på kennelträff å bara ha KUL!!!

Sugar Mist
0

#5 Det är inte lätt alltid, det är flera gånger jag har behövt ta ett steg tillbaka och se varför det inte går, oftast är det för höga krav/för fort fram :)

-