Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettfoder-hälsa-sjukdomar-skador
Läst 1252 ggr
emeliagranstrom
2014-01-14 23:55
0

Färskfoder frågor

När Lukas har blivit 1 år så ska han övergå till ett vuxenfoder, just nu äter han Bozita Robur bredder and puppy. Jag lägger det i blöt så att det får svälla. 

Det jag funderat på är om jag ska byta till ett färskfoder när han blir 1 år. Jag skulle då vilja ha lite rekommendationer. Hur stor är prisskillnaden på ett bra torrfoder och ett bra färskfoder? Vad är negativt och vad är positivt med ett färskfoder?

[Neoverona]
2014-01-15 09:48
0

Jag har provat Sundhundmat och Bravo på mina men det som enligt mig är bäst är VoH (vom og hundemat). Det är dyrt (enligt mig) med färskfoder men mår hundarna bra av det så! Jag ger 700kr för 20kg som räcker i 40 dagar. På det ger jag också Standardt original 13kg för 450kr. Det enda negativa är väl att man behöver en kylväska när man ska iväg, blir lite mer packning. Och att tänderna inte arbetar, men det är det ben är till för ;) Är väldigt nöjd med att ge mina färskfoder :)

Stormblomma
2014-01-15 10:06
0

#1: Hundens tänder "jobbar" inte av att äta torrfoder heller. Det är för mjukt för att det skall ha någon påverkan på tänder eller tandkött. Däremot har veterinärforskningen visat att torrfoder stort ökar risken för tandsten och annan ohälsa i munnen då det (till skillnad från färskfoder) lägger sig i beläggningar på och framför allt emellan tänderna.

TS, varför blötlägger du hundens mat?

Färskfoder är kanon! Mina äter Vom og Hundemat. Jag har även testat Musch och Fodax. På hundarna ser jag ingen direkt skillnad på något av fodren utan för mig har det blivit ett val grundat på innehållsförteckning, pris och tillgänglighet.

Som sagt. Det enda negativa är väl möjligtvis när man skall resa långt och länge. Å andra sidan har det alltid löst sig smidigt för mig så jag ser det inte som ett problem.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

LinDajSon
2014-01-15 10:31
0

Jag kör Fodax som grund på mina men de får "allt möjligt" om jag ska vara helt ärlig… Valpen har fått en hel del Musch också de senaste månaderna, gillar det men det lär vara svajnigt dyrt för stora hundar. Jag har dessutom turen att ha en välfylld frysbox med både vilt- nöt- gris- och lamm. Fast ibland får de torrfoder som när jag fick en halv säck skräptorrisar av svärfar (jamen man kan ju inte bara slänga det), eller glömt tina upp fodaxen, eller vad det nu kan vara. De är som måsar, äter allt.

Det största problemet med frysfoder är att man ska ha plats för det, och komma ihåg att lägga det på upptining. Ja, och så kan det vara lite knivigt att ta med om man ska vara borta länge i t.ex. husvagn. Vissa frysfoder kostar väldigt mycket, Fodax som är helt dugligt men inte i topp av de olika färskfodren är billigt som tusan. Köper tillsammans med andra så det blir mängdrabatt för min del. Leverans var 6:e vecka med lastbil till upphämtningsplats, lite krångligt kanske men för min del funkar det kalas. Hämtar åt mina grannar också, de började ge sin hund som fungerat suveränt på det, till och med deras ena katt gillar Fodax så de har börjat köpa lite extra nu. :P

[Neoverona]
2014-01-15 10:49
0

#2 Aha aldrig tänkt på ;) Tänkte väl mer på att hundar tuggar maten, ibland ;)

mingman
2014-01-15 11:43
0

Den stora fördelen med färskt är ju att det är mer naturligt för hunden. Detta brukar märkas på att de skiter ur mindre, bättre päls och klor, mindre gasig mage mm. Nackdelen är såklart att det tar plats. Sen finns alltid risken att du hämnar i barfträsket och blir tvungen att köpa en jättefrys xD. Priset beror på din bekvämlighet. Kör du voh kan du tex köpa 5-kg-korvar och dela i portioner själv. Eller köpa de dyrare med 500 gr i varje.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

emeliagranstrom
2014-01-15 12:37
0

#2 - Han äter så fort så om jag ger honom torrt så tokhostar han efter osså flyger det upp massa hundmatskulor.. haha. 

Frys är inget problem så länge jag bor här hemma med mamma å pappa, vi är jägare hela familjen så vi har 3 st frysboxar och en är nästan tom, ligger bara några klövar där som vi använder till spår ;) haha. 

Är de nån här som vet nåt om Klass färskfoder?

LinDajSon
2014-01-15 13:36
0

Testade klass för några år sedan, minns att jag inte gillade hur grötigt och rinnigt det var och att jag inte gillade "korvarna" eftersom de tog sån tid att tina. Lat. :P

emeliagranstrom
2014-01-15 13:41
0
Jetaime
2014-01-15 15:28
0

Sen om jag inte minns fel är det rätt mycket spannmål i klass också, iallafall i vissa sorter..

Men i butiken i lund där jag jobbade var det väldigt populärt iaf. Folk kom dit och köpte flera lådor. Relativt billigt också..

emeliagranstrom
2014-01-15 15:30
0

Ja, har hört att det är den lite billigare sorten men kollade också lite närmre och ganska mycket spannmål som du säger..

Stormblomma
2014-01-15 18:19
1

Vad som är viktigt att tänka på är att spannmålen i sig inte nödvändigtvis är dåliga för hunden. Det finns hundar som går utmärkt på torrfoder med spannmål beroende på Vilka spannmål det är (och hur mycket naturligtvis)
Det sämsta i torrfoder är inte "vanliga spannmål", dvs sådana som finns i färskfoder, utan främst en massa andra konstiga tillsatser och främst den stora bristen på näringsämnen pga upphettningen som sker av torrfodret.

Dvs. ett färskfoder med spannmål är oav nästan utan undantag alltid bättre än ett torrfoder med spannmål :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/