Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 1166 ggr
LekGott
0

Mer energi i utförande

Hur får man hunden att utföra ett moment ¨sitt, ligg  osv¨ snabbare?
Att han liksom inte ska göra det i slowmotion? 

Och en fråga till.. När han lägger sig på kommando lägger han bakbenen åt ett håll ¨på sidan¨, hur får jag honom att förstå att han ska lägga sig med benen på ¨var sin sida¨?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

mingman
0

Jag har upplevt att det kommer lite med åldern. Lego är väl ganska liten ännu?

Då Fidel också föll ner på sidan hade jag kommandot "lägg dig" istället för ligg. Först nu när han har bättre kroppskontroll och mer motivation använder jag kommandot ligg, och tränar korta perioder. När jag säger ligg är det fel att falla ner på sidan, då bryter jag och börjar om. När det är något som hunden verkligen vill ha är han ju också snabbare och ligger redo i väntan på nästa kommando.

Med valpFidel fokuserade jag endast på stadga och ordförståelse, inte alls byten och hastighet.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LekGott
0

Ja han är bara 13,5v än så jag får nog bara ha lite tålamod helt enkelt!

Tack för svaret!🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Neoverona]
0

Det kommer oftast med tiden. Men det kan ta tid. Jag gjorde läggandet roligt för Nox, att han skulle lägga sig i farten. Men då var han ett antal månader. Jag skulle vänta med att träna det, ska bara vara roligt i några månader framöver :)

Diablo låg med benet på sidan tills han blev 3-4år, sedan kom "lydnadsläggandet" fram.

Jetaime
0

Zuki är 1,5år och gör ff "sitt" och "ligg" i Sloooowwwmmooootiiiiooon.. Stå är däremot roligare. Jobbat en del med det här, men går inte direkt framåt.

LekGott
0

Känns skönt att det bara inte är Lego som är seg i starten då😉

Må gott!! 
Nathalie & Lego

emeliagranstrom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tog gott godis osså överdrev jag med rörelserna för ligg och sitt och då fick vi till ett snabbt läggande och hopp-sitt. Här är en lite film, lite dåligt ljus med det går att se ändå.

LekGott
0

#6 Vilken fart det blev!😃

I början gick Lego dock bara på rörelser och inget för rösten ¨kommandot¨ vilket vi håller på att träna bort… Nu sitter nästan allt för bara rösten och vet inte om jag vill gå in med massa rörelser igen.. hmmm

Må gott!! 
Nathalie & Lego

emeliagranstrom
0

Ja, visst blev det!

Jag hade också tagit bort rörelserna men för att få in snabbheten så la jag till dem igen och han kan ändå sitt och ligg på kommando:)

EmmaVipEssi
0

Fart kommer ofta i mer säkerhet, men även upplever jag med mina två att ju högre motivering och belöning ju snabbare fart…

Varför ska jag genomföra någonting fortare om jag får samma belöning för det som när jag gör saktare.. Ju högre krav ju större belöning skulle jag säga..