Små tänder?
Alltså, jag har fått kommentarer om hur små framtänder Trassel har ^^ Det är ingenting domare på utställning har anmärkt om, inte heller djursjukskötaren som undersökte honom vid ettårssprutan tidigare i veckan, fast å andra sidan så frågade jag inte om det så de kanske inte kollade.
Något att kolla upp eller är det ändå ett korrekt bett?
Varning för en himla snygg bild 😉
Svårt att se på bilden, men menar du små på längden liksom eller brädden? ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Hm, det såg lite lustigt ut. Jag skulle faktiskt gissa att de i mitten är mjölktänder som inte bytts ut än. Antingen för att det inte finns några permanenta tänder som trängt undan dem, eller att de permanenta finns men inte kommit upp av någon anledning. Om jag var du skulle jag be dem röntga när du söver för höft/armbågsröntgen. :)
aha ja jag ser ju det nu! Bilden blev inte stor nog ;)
De två tänderna längst fram i underkäken är yttepytte, typ hälften så stora som intillsittande tänder både på bredden och höjden ^^ Inget jag har reflekterat över dock innan jag fått kommentarer om det
#2 Smart! Röntgen borde inte vara allt för långt bort i tiden så jag ska försöka ha det i åtanke då jag bokar tid :)
Zuki har en tand i underkäken som har "åkt ner" så hennes tänder går liksom "tripp-trapp-trull" där. Fast i hennes fall beror det på att en av tänderna i underkäken får så pass mycket "stryk" och belastning från hennes framtand i överkäken. :)
Fast låter mer vettigt att det kanske är mjölktänder/tand.
Det där har Essi också.. om jag har förstått det hela rätt så handlar de om att underkäken är tunn och skulle varit lite bredare.. men ingenting som påverkar dom negativt å så.. fick en anmärkning på utställning av de i form av "något tunn underkäke" men alla tänder är på plats å inget bettfel så inget problem..
#6 Så kan det säkert vara, det lät inte som en helt tokig förklaring i alla fall :)
Jag tycker att det ser ut som mjölktänder, de är för små för att vara permanenta. Oavsett hur tunn (!?) käken är, tror inte det är därför tänderna är pyttesmå… Det är inte ovanligt att mjölktänder kan sitta kvar om det inte finns permanenta som puttar bort dem (om de sitter på ett ställe som inte utsätter dem för slitage, längst fram är ett bra exempel). :)
Nox har också pyttesmå framtänder, ingen som har sagt något. Och funkar lika bra ;)
Åh, kan inte ni andra som har hundar med pyttetänder fram vara snälla och fota dem? Hemskt nyfiken!
#8 Jag kommer att kolla upp det hur som helst! :)
Men jag förstår inte helt hur du menar, skulle det kunna vara så att det inte finnas några permanenta tänder alls, eller bara att de inte kommit upp eftersom mjölktänderna sitter kvar "ivägen"? 🤔
#11 Japp jag menar att de kan sakna permanenta tänder, om de gör det kan mjölktänderna sitta kvar 'istället'. :) Men det kan också vara så att de permanenta tänderna finns, men inte kommit upp. Kanske för att det är för trångt, eller för att de ligger snett. Om hundens permanenta tänder ligger under mjölktänderna kan man behöva åtgärda det eftersom det kan orsaka problem, har den inga permanenta under under så behöver man inte bry sig men bör meddela uppfödaren om att hunden har en tandförlust så att de vet om det rent avelsmässigt. :)
#12 Det där ser ut som normalstora tänder :)
Precis som för Nox så ser Essis ut också, tog tandintyg på henne när hon röntgades och vet påpekade då ingenting alls om att det inte skulle vara permanenta tänder, tycker det borde ju komma på ett tandintyg.. ska kolla om jag hittar någon bild på hennes också..
Alltså de brukar vara små, men inte så små som på den första bilden i tråden. Det ser ut som valpnålar, vilket är en helt annan sak. Framförallt allt när man jämför med de andra framtänderna, de ska vara lite mindre i mitten men inte yttepytte.:)
http://www.asca.org/DesktopDefault.aspx?tabid=3247 "Dropped incissors". De två centertänderna har fallit ner/fram och ser därför mindre ut, ibland sticker de utåt en bit och kan ge intrycket av att hunden har ett under ett.
… Ett underbett skulle det stå i slutet :)
Trassel har då inte mindre tänder än Essi.. 😃och hon har då helt ok tänder enligt svenska måtten.. Nu är hon ju bara okad av vetrinär och utställningsdomare.. inte exteriörbeskriven ännu.. och intressant länk de andra..
i svenska standarden står det bara..
Käkar/tänder: Saxbett, men även tångbett accepteras. Tänderna skall vara fulltaliga, starka och vita.
diskvalificerande fel - Underbett. Överbett med mer än 3 mm (1/8 inch). I ett för övrigt korrekt bett skall de mellersta incisiver som inte möter i ett sax- eller tångbett inte bedömas som underbett. Tänder som brutits eller saknas på grund av olycksfall skall inte negativt påverka bedömningen.
Ah nej där ser de normalstora ut. Då var den översta bilden lite missvisande. :) Just det här med dropped incissors är väldigt vanligt hos aussie.
Tyckte länken var väldigt intressant, vist inte att de kunde vara så att ena sidan käken är längre än den andra.. har nog aldrig stött på det..
#23 Jag insåg att första bilden var missvisande eftersom underläppen kom i vägen lite.. ^^
Såhär ser det ut i lillans käft! Dock inte varit så från början, utan två av tänderna (framförallt en) har blivit successivt "nertryckt" efter operationen. :)