Dogparkour
Ni som håller på med Dogparkour, hur började ni? Vilka ¨föremål¨ använder ni er av? Ex. bänkar, stubbar, stenar osv…
Vad är viktigt att tänka på?
Bygger det upp relationen mellan er?
Blir hunden modigare? Får bättre balans?
Vrf valde ni att börja med detta?
Finns det några nackdelar?
Jag och Lego har de senaste dagarna börjat studsa upp på stenar och fallna träd. Han tycker det är jätteroligt om han får lite stöttning och sin leksak som belöning 🙂
Må gott!!
Nathalie & Lego
Jag har hållt på mycket med sådant tillsammans med Zuki (dock aldrig kallat det för dogparkour…) Men det blir mycket hoppa upp på stenar, bänkar, upphöjningar, ställa sig med framtassarna på osv. Gå på smalare stänger (men hjälp så hon inte skadar sig eller ramlar ner).
Vår absoluta favorit är elskåp och smala typ.. jag vet inte vad man kallar det.. men inne i stan för att skilja av trafik eller nått… 20x20cms pelare som kanske är en halvmeter höga. (Hon har alltid mitt stöd där så hon inte ramlar ner eller missar). Sen har jag lärt henne att hon inte får hoppa ner själv (har läst någonstans att dt kan vara påfrestande för frambenen att hoppa ner från högre saker än deras manke?) Hur som helst slänger hos sig i famnen på mig!
Fast vi hittar iofs alltid på en massa bus när vi är ute.. Leker på lekplatser och kollar in läget när vi hittar tex. metalltrappor osv ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag körde mycket med Opsis för att stärka hans självförtroende och bygga upp en bra relation- det funkade VERKLIGEN! Han kunde fokusera på mig med hjälp av det, liksom, sätta upp tassarna för en leksak istället för att jobba dig mot hunden var bättre. Vi började bara smått, stockar, stenar, murar. Ökade senare, besökte lekplatser m.m.
-
Stockar och stenar och lekplatser ser jag som vanlig miljöträning :) Dogparkur för mig är när hundarna i snabba frekvenser hoppar mot väggat och gör vridningar och sedan snabbt in på nästa. Hoppas ni förstod min luddiga förklaring :)