Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: lydnad-ipo-bruks-drag
Läst 1535 ggr
emeliagranstrom
0

Tävlingslydnad - hur gammal vid kurs?

Ni som håller på med tävlingslydnad.. gick ni någon kurs i början och hur gammal var er hund då?

emeliagranstrom
0

Jag ringde idag till Strandvallens Hundskola i Nordmaling och vi ska börja en kurs redan på söndag :) Lukas blir 6 månader på lördag så det är ju i tidigaste laget som vi går en tävlingslydnadskurs. Men jag har inga krav på Lukas utan vi anmälde oss till kursen mest för att denna sport är helt ny för mig och jag behöver veta hur jag ska träna osv. Lukas syster Walla går också tävlingslydnadskurs där och en till av hans syster ska börja tävlingslydnadskurs nästa vecka. En av hans brorsor började rallylydnadskurs för någon vecka sen också.

mingman
0

Vi började på en kurs i höstas, då var väl Fidel 8-9 månader. Också ganska kravlöst. Det handlade mer om att få honom att jobba bland andra hundar och för att jag skulle lära mig lite.

Vi har börjat precis nu igen, och det är en oerhört skillnad på honom. Mycket mer fokuserad, bättre kroppskontroll, jobbar på ett annat sätt. En mer lättarbetad hund helt enkelt. Men jag tror absolut inte det är någon fara att börja tidigt så länge man har rimliga krav på hunden.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LinDajSon
0

Jag tror jag lärde in i princip hela ettan när Jin var… 8 månader kanske? Vi började träna överhuvudtaget vid 7 månader om jag inte minns fel, det var då det märktes på hunden att han behövde få börja JOBBA. Vi gick ingen tävlingslydnadskurs men jag gick en sådan med Athos ett par månader innan, han kunde dock i princip redan hela ettan han med vid det laget… Som sagt, det är inga svåra moment. :) Lillan däremot har jag inte börjat träna lydnad med än, annat än att vi kikat lite på position och så kan hon ligg. Hon är 9 månader.

Jetaime
0

Jag gick med zuki när hon var… ja vad kan hon ha varit 9-10 månader :) Sen hade vi extra utmaning då syster indi (zukis favoritsyster som hon träffat rätt mycket sen dom var valpar) var med i samma grupp som oss :p Jag hade heller inga direkta krav på henne då det var helt nytt för mig, dock skulle jag nog gärna gått om den nu när hon mognat lite och jag vet vad det handlar om lite mer :)

emeliagranstrom
0

Det var min uppfödare som rekommenderade den här kursen till mig och Lukas. Jag hade anmält honom till en kurs som skulle starta i Mars och det va bara 2 mil ifrån där jag bor, dock så visade det sig att det va ganska oseriöst, alltså inte mot tävling. Och jag behöver ju lära in momenten. Josefine (uppfödaren) gick samma kurs när en av hennes hundar var 6 månader och nu ska hon gå en till kurs som är mer avancerad. Så jag tror på det. Man börjar lite lätt för att lära sig själv och bra för hunden att träna med andra hundar. Sen när man vill komma längre och hunden är äldre så får man gå en ny kurs där man kan ställa krav. :)

EmmaVipEssi
0

Jag gick min första tävlinglydnadskurs hos uppfödaren när vip var 4 veckor.. ;) men sen gick vi en tävlingslydnad när han var 5 månader.. För höga krav för fort.. Han och jag tappade glädjen i lydnad vid 11 månader..

Så med Essi bestämde jag mig för att fokusera på relation och grunder.. Var först när hon var 12-13månader vi började ordentligt med tävlingslydnaden.. Essi och jag älskar lydnad! och bra tycker jag det har gått också, vi har inte bråttom utan fokuserar på glädje och attityd.. Första kursen med henne var hon 18månader..

emeliagranstrom
1

Jaa, alltså jag får akta mig för att inte ställa för höga krav. Mitt mål just nu är att inte ställa några krav alls. Endast krav på mig själv så att jag lär mig på rätt sätt så att jag inte tränar in fel sedan. :)

Ronja&Ila
0

Vi har börjat nu och ila är 1 år och 3 v :)