Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikett: aussieprat
Läst 344 ggr
Fialialej
0

Hur aktiva är ni på vintern?

Ja, frågan lyder: hur aktiva är ni med era hundar nu på vintern när det är snö?

Vi har i princip gått i ide här hemma men det verkar inte vara nån som klagar direkt. ;) Det finns saker som gör att det är svårt att ta långa promenader i det här vädret; både underlaget, sikten, och mörkret gör det svårt att ha alva lös och hon går inge vidare i koppel ärligt talat. Allt detta blir förenat med halkrisk/livsfara så vi håller oss till korta rundor mest. 

Där vi brukar ta långpromenader är det skidspår nu på vintern så hon kan inte vara lös (för hon har nån kärlek till folk med stavar och springer gärna efter dem) vilket jag tycker är det som är mest tråkigt, och också det hon antagligen saknar.. Tycker det är löjligt kul att springa runt som en idiot.

Fram tills snön kom var vi (nästan) lika aktiva som i somras. Lite tråkig vändning. Snö är ju ändå rätt skoj!

"På natten är alla katter svarta"

Salsbring
0

Vi är lika aktiva med träning som vi var innan vintern, kanske tack vare milt väder (inte enligt de som bor här utan enligt mig som kommer 120 mil norrifrån ^^ ) och tillgång till inomhushall. 
Skogspromenaderna där han får springa lös har minskat medan samhällspromenaderna i koppel har ökat. Så vi har snarare ändrat form av aktivitet än att minska. 🙂

MikkansBuse
0

Vi gör lite som #1, dock är jag en skogsmulle själv så det blir ändå att jag lyckas hitta en skogsvandring trots snön. Koppelpromenader är bland det tråkigaste ;)
Vi har börjat att åka längdskidor och både pulk-drag och "åka" pulka i backen. Dock är killen inte färdigvuxen än så det blir bara några ynka km på skidorna. Vi är nog mer hurtiga med den fysiska aktiviteten på vintern än på sommaren då det blir mer psykisk. :)

[Neoverona]
0

Vi är inte aktiva alls, nu har ju dock snön försvunnit tyvärr. Men vi tränar på balans och bygger muskler i den djupa snön på promenaderna inte mer. Kan bli ett klickerpass i veckan. Men det har varit så i några månader nu, ingen träning ;)

LinDajSon
0

Vinter säsongen vilar vi mycket. Blir inte mycket vallning. Promenader, ja, men intri samma utsträckning som på sommaren. Spår och dylikt… mjeh. Lydnad, vi började starta upp i går faktiskt och ska köra något pass om dagen. Snart är det vår!

Jetaime
0

Vi har tyvärr haft en rätt ofrivillig lugn vintern pga skadad och bortplockad klo och mycket jobb för mig. Har mest blivit promenader (med träning), pilatesövningar och trick samt aktivering inomhus (framförallt när hon inte fick anstränga sig så mycket så att hon slet upp pulpan). Men när snön kom hann vi även med att dra lite pulka.. två dagar innan det inte gick längre.