Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 2041 ggr
Jetaime
0

Skäller/vaktar.

I vanliga fall är inte Zuki så vaktig av sig utan skäller endast när det kommer någon, eller ringer på dörren eller om hon tror att hon hör nått ibland.. tex om pappa är i garaget eller nått sånt.

Men hos min pojkvän som bor i lägenhet så hör man jättetydligt alla som går i trapphuset och vad grannarna pysslar med. Hon är klart bätttre nu än vad hon var första gången vi var där… Men tänk er en fredag eller lördag kväll/natt när folk kommer hem tittsomtätt och smäller med dörren upp till trapphuset och klamapar upp för trappen. (han bor på första våningen)

Hur kan man träna bort det på ett bra vis? Jag menar man tänker inte sååå jättemycket när man vaknar av ett signalhorn mitt i natten som tokskäller.. Det blir mest "Men för helvete hund, vad håller du påååå med, gå och lägg dig. TYYYYST!"

Salsbring
1

Då min hund börjar skälla för att han vaktar på något belönar jag. Han är oftast nöjd med att veta att han har lyckats varnat mig och fortsätter inte efter det, samtidigt som det inte gör mig något att han skäller/moffar 1-2 gånger. 

Det är ju förstås inte en bra metod om man märker att hunden triggas av belöningen dock.. 😉

emin
0

Vi ska flytta in i en egen lägenhet för första gången i april. Vi testade ju bo mitt i centrum i en trea i somras som kattvakter. Då var Vix väldigt liten, och reagerade inte alls på ljud utanför. Nu när han är äldre kan han dock till och med reagera på ett litet knak utanför huset med massa skall… Så jag är nervös inför flytten kan jag lova, vill inte att han ska tokskälla av minsta lilla. Hoppas det kommer funka… 😐 Ska be grannarna höra av sig direkt om de hör honom skälla mycket då vi är borta osv.

Men tänkte att man kanske kan kasta ut godis på golvet som avledning om man direkt märker att dom hört något..? Men som du säger så är det ju väldigt lätt att man blir tooookig om man väcks av massa tokskall.

LinDajSon
0

#1 föreslog samma lösning som jag tänkte på. :P

Jetaime
0

Får testa mig fram lite då helt enkelt! Lättare på dagen när man liksom redan är vaken och hinner tänka lite, haha! Vi är ju inte där så jätteofta heller. Är säker på att hon hade vant sig om vi bott där helatiden :)