Rektangulär kropp
Hej alla!
Jag funderar på att skaffa en Aussie, har sen tidigare en tollare. Häromdagen satt jag med en sheltieuppfödare som också intresserat sig av Aussie, och jag visade kenneln jag funderar att köpa ifrån (Nikkitorpets) och även någon annan sida. Den här uppfödaren är aktiv (mer förut än idag tror jag) inom SKK, och när hon fick se hundarna, utbrast hon att de inte var 'fina' rent kroppsligt. Hon förstår ju givetvis skillnaden mellan individ osv. Det hon nämnde var att hundarnas kropp var för rektangulär, och inte kvadratisk.
Jag har läst i rasstandarden och där ser jag ingenting om rektangulära kroppar, bortsett från det att de ska vara något längre än hög. Så det är ju uppenbart att de skall kunna vara rektangulär.
Ni har inte hört någonting om detta? Kan inte förstå riktigt varför hon säger någonting sådant. Har era hundar varit på någon SKK utställning, och hur har de isf blivit dömd om de har en lite rektangulär kropp?
Ps. vet inte om gruppen jag lade till var den rädda, men eftersom det till viss del handlar om utställning så lägger jag in den där.
Har personen läst rasstandarden överhuvudtaget skulle jag vilja veta, är de insatta i rasen - hur de ska se ut och varför? Eller är det bara "jag tycker att det ena eller andra". Man kan naturligtvis tycka något hur mycket man vill men ska man uttala sig om potentiellt utställningsmaterial och då som i det här fallet om en annan ras än den man själv har, så bör man kunna backa de åsikterna med något konkret. :)
Jag vet ingenting alls om Nikkitorpets hundar… :)
Står något i stil med "Något längre än hög" i rasstandarn, så man skulle väl kunna säga att det är rektangulärt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tack för svar! Jag tycker precis som ni där, förstår verkligen inte var hon vill komma med de åsikterna. Jag har sett många hundar med mer rektangulär kropp men jag ville fråga er som faktiskt har rasen först och främst. Jag finner det konstigt att hon säger så. Men sen är den här damen väldigt bestämd i sina åsikter också, så jag antar att det kan vara därför.
En tjej som har en halvbror till min hund har även en till hund och han är från Nikkitorpets, han är superfin i kroppen, mycket massa. Jag har aldrig träffat honom men de har just börjat agilitykurs och det verkar han tycka är roligt, annars så verkar han ha ganska mycket egen vilja men han är iofs bara drygt 1 år så han är ju fortfarande lite "valpig".
Nu är ju hundar också olika individer så jag kan liksom inte säga så hemskt mycket om just nikkitorpets hundar, men jag kunde iaf berätta om Malte. Och till sist så ser han ut som vilken annan aussie som helst, alltså rektangulär. haha.
Jag tror att vissa aussiesar med mycket päls kan framkomma som lite kvadratiska och jag vet inte om det är dem aussiesarna som din kompis sett. De flesta eller typ ALLA som jag träffat har haft en rektangulär kropp.
Aussies ska ha något längre rygg än höjd :) Vissa kan se jätte långa ut, beror på pälsen och hullet.
Det där med kvadratiska kommer förmodligen från att hundar med stubbsvans automatiskt ser mer kvadratiska ut, så fort de får svans luras ögat. :)
Jag tycker inte man ska snöa in sig för mycket på utséende när det gäller aussies då ingen aussie ser likadan ut som den andra.
-
#7 Beror ju förståss vad man ska ha den till, men kan hålla med lite grann där annars. (sålänge man ändå ser att det är en aussie)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#8 Fast att fokusera på att "Såhär ska en aussie se ut" är rena rama idiotin(Ta den inte för hårt) för man kan aldrig komma dit i en såhär spridd ras. Alla har sin bild av en perfekt aussie utseendemässigt och rasen ser inte likadan ut, t.e.x. som Kelpies/Mallar/Holländare o.s.v(ANvände dom raserna där hundarna är någorlunda lika varandra). Min Flynn är inte lik Winnie, och Winnie är inte lik Zuki och Zuki är inte lik Enya. Finns många kroppsformer, pälstyper och pälslängder på aussien, jag tycker inte man borde snöa in sig på hur en aussie ser ut för aussien ser aldrig likadan ut som en annan aussie.
-