Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 1204 ggr
ancamalis
0

Valpfunderingar

Hej! Helena heter jag och är helt ny här på forumet. Har hittat en massa intressanta och bra trådar här.

Jag och min sambo hämtar hem våran 8-veckors gamla aussievalp på söndag och jag har några funderingar som jag tänkte att ni kanske har lite tips och trix att komma med!

Vi har läst mycket om att barfa, och hört många bekanta som gått över till färskfoder och är jättenöjda! Våran valp får torrfoder nu hos uppfödaren och vi har handlat hem Orijen men har även tänkt att så småningom börja ge färskfoder som godis till en början i alla fall. Finns det några här som barfar? När och i vilken mängd började ni i så fall?

Hade/har ni sele eller halsband på era hundar? Vad hade ni när dem var valpar?

Har ni några bra tips vid passivitetsträning? Eller kanske några bra sidor, böcker m.m. att rekommendera?

Och sist men inte minst; Ni som gått lydnadskurser, vid vilken ålder började ni? Vill inte pressa valpen för tidigt såklart, det ska vara kul att träna!

Många frågor men hoppas att någon orkar ta sig tid att svara, skulle uppskattas massor :)

Tack på förhand! Mvh Helena

[Neoverona]
0

Jag gav Nox färskfoder Vom og Hundemat från 9 månader till 20 månader på heltid. Nu får han torrfoder + färskfoder några dagar i veckan, funkar jätte bra. På det får han RKB (råa köttiga ben) 2-3ggr/veckan. Ger honom även extra blod.

Nox fick vänja sig vid både sele och halsband när han var valp! Diablo fick använda halsband, han gillade inte sele speciellt.

När jag tränar passivitet så sitter jag antingen på marken med valpen/vuxna hunden och väntar tills den har tagit det lugnt i några minuter, antingen sittandes eller liggandes. Sedan drar jag ut tiden ännu mer.

Ett tips utöver är att hålla fast valpen när den är i varv och vänta på att den slappnar av/somnar, så att den vänjer sig att det inte händer något när man är helgalen, för då får man inte göra något roligt.

ancamalis
0

#1 Tack så jätte mycket för ditt svar! Tanken är att testa som du gör, ge både torr samt färskfoder. Och ska testa med både sele och halsband för att se vad som funkar bäst!

mingman
0

Vi hade både sele och halsband. Halsband vid kortare kisspromenader och selen när vi tex var på stan och miljötränade. 

Jag har barfat Fidel sedan han var cirka 6 månader och hade vuxit det mesta på höjden. Då fick han drygt 500 gr/dag och även idag äter han 5-800 gram/dag (med en vikt på cirka 23 kg). Jag, som många andra, började med färskfoder och började med barf allt eftersom jag kände att jag hade kunskap nog. Idag känner jag mig säker på att komponera Fidels mat själv, och är det någon vecka jag inte har tid/ork/möjlighet att göra det får han färskfoder. Enkelt och praktiskt. 

Som #1 sa om passiviteten, hål vänligt men bestämt fast valpen tills den slappnar av. Att generellt belöna lugn istället för stressbeteenden är bra. Tex när du kommer hem. Om hunden vill hälsa är din hälsning just då belöningen. Får den belöningen (hälsa) när den visar stressbeteenden eller lugna beteenden? Ignorera stress och visa hunden "bra, nu är du lugn, det är så du får vad du vill ha här i livet".

Jag har ingen specifik bok om just passivitet att rekomendera, men just nu läser jag "Kontaktkontraktet" och "Med sikte på tian" två mycket bra, och lärorika böcker. Båda har fokus på kontakt och en god relation.

När du säger lydnadskurs, menar du då tävlingslydnad eller vardagslydnad? Vi började på en valpkurs då Fidel var 12 veckor gammal, och nästa kurs när han var 7-8 månader.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Jetaime
0

Välkommen hit!

Om BARF har jag tyvärr inga egna erfarenheter eller tillräckligt med kunskap för att dela med mig så den frågan överlåter jag till någon annan :)

Till att börja med så hade jag halsband på Zuki, men efter ett tag så använde jag även sele och varierade lite. Hon brydde sig inte om va hon hade på sig.

Valpkurs gick jag med Zuki redan när hon var 10 veckor, vid kursstart. Sen blev det lydnadskurs först när hon var en 9 månader med inriktning på tävlingslydnad :)