Miniature American Shepherd
Tyckte att den här tråden kunde få bli samlingstråd för MAS! Är det någon här inne som äger en sådan? Skulle ni kunna tänka er en?
Har träffat och sett rätt många, men vet egentligen inte så himla mycket om dom. Skulle inte vilja ha en i alla fall.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Förstår inte riktigt vad en annan ras ska ha en egen sida här, MAS/NAS eller labrador kvittar… det är ändå en annan ras. Med det sagt så har jag vänner som träffat en del sånadär och mentalt är de tydligen överlag inte så roliga. Skulle aldrig falla mig in att skaffa en av mer än en anledning.
#2 Varför skulle rasen inte få ha en egen tråd? De har ju trots allt väldigt mycket gemensamt med "vanlig" aussie, det är inte för intet som de kallas mini-aussie.
Intresserar dig inte ämnet behöver du ju inte läsa tråden 😉
Ja, BC'n har ganska mycket gemensamt med Aussien också, lika så har kelpien det med. Ska de få egna sidor här? :) Nej, jag tycker inte Mini-Aussien är speciellt lik den riktiga aussien, och jag skulle inte tänka mig att ha en, de är för lata för min del.
-
Jag har ingen erfarenhet av MAS men skulle ändå inte kunna tänka mig att ha en sålänge de klassas som blandras.
Jag vill kunna tävla allt med min hund och därför känns det viktigt att det är en ras som är registrerad i SKK. Det är så jag känner nu iaf.
Sen är det säkert fina hundar för det, så inget negativt sagt om dem :)
Jag orkar inte diskutera saken igen, 'ven om jag tycker att det är så väldigt tråkigt att folk inte ser problematiken… men kortfattat… ASCA skriver såhär:
The Miniature Australian Shepherd, North American Shepherd, North American Miniature Australian Shepherd, and/or Toy Australian Shepherd breeds are not recognized as a variety of Australian Shepherd by ASCA. The club considers such dogs to be a distinct and separate breed and will not accept them into its registry.
"Our bylaws state that ASCA's purpose is: 'To encourage members and breeders to accept one breed standard for the Australian Shepherd as approved by the Club as the only standard of excellence by which Australian Shepherds shall be judged.' It is the mission of this club ASCA and the mission of its members to preserve the breed rather than change it."
Fast dom har ju lobbat otroligt bra o är på god väg att bli godkända av AKC, som av någon outgrundlig anledning frångår sina egna regler om att inte godkänna varianter av redan befintliga raser som nya raser.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja och det är fullständigt förkastligt men samtidigt är det faktiskt så att det inte är som en storleksvariant de blir godkända - utan som en ny fristående ras. Den här fascinationen folk har av att skapa söta miniatyrer av arbetande raser borde inte uppmuntras.
Egen ras till namnet, inte genetiskt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det där blir som att diskutera huruvida en oregistrerad schäfer fortfarande är en schäfer. På papperet likställs den med en blandras. Genetiskt ursprung är irrelevant. På samma sätt är en north american shepherd eller vad namnet nu blir inte en aussie. Stamboken stängs. Du kan inte välja att registrera en liten aussie som en north american shepherd. Alas, en separat ras. En arbetande ras som plötsligt selekteras på storlek istället för något vettigare kommer att frångå sitt ursprung mer än storleksmässigt. Att kalla det en miniatyraussie blir falsk marknadsföring. Vill man ha en aussie skaffar man en aussie. Hoppas jag.
Hej jag har en Miniature American Shepherd som dem heter. Och han är en helt otrolig hund. Just nu är han 7 månader så mycket händer vid den åldern. Och när man läser runt om "mini aussien" så är det ofta dåliga saker man läser, men oftast är det ingen som har träffat en. Men jag förstår att det är lätt att få förutfattade meningar, och tro att dem avlas fram på storleken och inte på mentaliteten. Men det är fel för dem uppfödare jag har träffat är mentalitet viktigare än utseendet. Min hund han är nu 47-48 cm hög och han har kullsyskon som är 39 cm. Så det kan bli ganska stora variationer på storlekarna. Men så är det ju för Aussiens också. Och något som många glömmer är att "mini Aussien" kommer ju endast från aussien, det är ju ingen annan ras inblandad. Men som ni skriver så är ju "mini Aussien" en egen ras nu Miniature American Shepherd. Om ni frågar mig en helt otrolig ras.
Har aldrig träffat någon så kan inte uttrycka mig hur vida dem är i mentaliteten och sådär. Men skulle inte skaffa mig någon, tycker den riktiga aussien duger mer än väl!
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Jag föreslår att ni skapar ert eget iFokus-forum för er ras. Det är inte en aussie. Punkt.
#14 Ja ett eget forum hade nog vart bra. :) Det är ju synd att folk ska störa sig på varandra..
Jag har inget problem med blandraser (vilket det är i Sverige) men det måste ha varit några riktigt idioter som inte kan nöja sig med Aussien. Varför avla på Aussies som inte följer stamtavlan så det blir en egen ras? Sådana ska inte ens ha den rasen, men det ska alltid alltid vara någon som ska börja på nytt. Det är ju så Aussien är för söt för sitt bästa, men tydligen för stor? Det är en brukshund och ska förbli en brukshund. Amerikaner som ska ändra allting.
#17 Ja hon är verkligen ett ögongodis ;)
Står fast vid att MAS inte hör hemma på australian shepherd iFokus. Sättet dom tänkte på när dom avlade fram rasen och hur dom gjorde det är inget som hör hemma på sajten som jag tycker försöker visa den arbetande aussien, inte en "miniaussie" som endast avlades fram för att få en mindre sällskapsaussie. Inget jag gillar, mao. #13 Väldigt fin men liknar inte en aussie för fem öre.
-
#19 Nej det är inte direkt samma hund längre :) Det som gjorde att jag valde MAS före standard var att MASen har man försökt avlat ner på den hämska stress nivån och vakt. :) Sen är detta också en aktiv hund som inte är till för att ligga i soffan hela dagarna. Men jag håller med er om att ett eget forum hade vart passande nu när fler och fler verkar vara intresserade av MAS.
Hemska stressnivån och vakten… ja jösses amalia.
Först vill jag säga supersöt hund! Verkligen. Men dock förstår jag inte va du menar med den höga stress nivån och vakten? Har du ägt en aussie? Träffat många? Tycker det där med stressen mer har med hur du gör din hund, passitivitet kallas det. Det jag menar är att en så kallad "mini aussie" vet du aldrig säkert om du får en stessad och vaktig hund? Lika som med alla raser. Men däremot så är aussien reggad och godkänd i skk och därmed är det gansla så lätt att kolla upp linjer mm.. det är däremot inte "mini aussien". Så kort sagt, du kan inte säga att du valde den för mindre stress och mindre vakt för du kan omöjligt veta hur din hund blir som.vuxen. speciellt inte när den inte är reggad..
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#20 Jag har själv nosat på MAS'en och den avlades fram för att få en mindre sällskaps aussie. Man tog små aussies och fortsatte att avla på små individer, för att få fram detta. Man tog inte hänsyn till arbetsegenskaper eller dylikt. Att säga att MAS är en arbetande hund är som att säga att sheltien och/eller pudeln är arbetande hundar. En aussie SKA ha vakt, det är en del av aussien och det kommer man inte undan. Långt ifrån alla aussies har den hemska stressen du snackar om, och sätter man sig in i rasen hittar man snabbt flera uppfödare som avlar fram skitbra hundar. Men bra för dig att du väljer en "ras" som inte har någon som helst riktlinje för hur de ska vara eller se ut, inte något register i sverige heller, där man kan kolla linjer, hälsa och mentalbeskrivningar. Lycka till! :)
-
Precis x2.
Jag är säker på att era aussies är supertrevliga etc och jag har inget mot rasen alls. Men jag har så att säga både träffat väldigt stressade aussies och sedan helt underbara. Men jag bollar mycket tankar med uppfödare och kunniga vänner som ägt båda. Mentalt så kom vi fram till att MAS var bättre. Men detta betyder inte att stamdars aussie är en dålig hund. Jag vill inte ha någon pajkastning för mitt val av hund och jag vill inte trycka ner assuie alls. :)
#25 När du säger att MAS är bättre mentalt blir jag lite fundersam. Vad är bra mentalt? De egenskaper som gör aussien till en sån häftig arbetshund är också de egenskaper som gör aussien till ett hemskt nervvrak i fel händer.
Det är självklart att om du i ett par generationer enbart avlar på de som är sällskapligast istället för de mest arbetsdugliga så får du en lättare hund. Om du däremot får en bättre hund beror nog väldigt mycket på vem du frågar.
Jag hoppas att du kan se att vi inte tycker personligt illa om dig eller din hund. Men det är väldigt tråkigt när en arbetande ras ska göras "lättare" för att många tycker den är söt och vill ha hunden fast den inte passar personen.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag kan tycka att det är märkligt att ni då fortfarande envisas med att bli förknippade med aussien som ni själva beskriver som sämre mentalt (eh ja, jag skulle säga att sällskapsmentalitet vore det värsta som kunde hända vår ras, har träffat sådana AUSSIES och det gör mig gråtfärdig… vad som sedan sägs om NASen är inga trevligheter på något ställe, men visst, era hundar är säkert fina och snälla eller hur var det vi sa).
Men för att inte vara den som är den. Se då DET om inget annat som en anledning till att sluta envisas med att kalla era hundar "miniatyraussies" (de kommer aldrig bli godkända som det eftersom storleksvarianter inte godkänns, punk). Och intressant att det finns kennlar som föder upp, hundarna går ju inte att registrera annat än i Jordbruksverket…
Jag retar mig något otroligt på att man försöker sälja dessa oregistrerade hundar som "små aussies". Jag retar mig på att man anser att det är en bra idé att skapa en sådan ras, och jag retar mig på att folk vill göra söta sällskapsvarianter av något som verkligen inte har i den kategorin att göra. Huvva.
#26 Bättre mentalt som passar mig kan jag i så fall säga om det känns bättre? Eftersom jag har pratat med båda parterna så tycker jag därför att jag har en rätt klar bild för mig vilken jag helst vill jobba med. Enligt alla jag pratat med så säget varenda människa att aussie har högre stress förmåga och vakt i sig. Sen har den mer vall i sig också (vilket inte är något negativt). Eftersom MAS har mindre av allt det där så blir det klart mer åt det aktiv sällskaps hund hållet. Jag hoppas att den kommer bli godkänd som egen ras så man slipper konflikter mellan parterna. MAS är ingen sämre eller mer sjukare hund än en vanlig hund. De mår inte dåligt på något vis om man ger den vad den behöver. Jag ville bara visa min hund i denna tråden som jag är stolt över att äga :) Sen vet jag redan sedan innan att man skulle få ta en del skit när man skaffade en sån här. Men jag skulle bra mycket hellre ha en MAS än en schäfer elr mops. :)
Jag låser denna tråden då den inte verkar leda till något vettigt! Vill man fortsätta diskutera kan man ta det via PM :) Självklart är alla välkomna att skriva i forumet oavsett ras/blandras man har, men man får gärna lägga upp en liknande tråd på tex hundar eller blandrashundar där man kan presentera sina små MAS:ar.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!