Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 629 ggr
[annakarolinaa]
0

Den perfekta aussie-ägaren?

Hur är den perfekta ägaren till en aussie? Både till en bruks-avlad och en show-avlad.

LinDajSon
0

Erfaren, tydlig/konsekvent, aktiv.

[annakarolinaa]
1

Erfaren som i vad? Har haft hund förut (en bichon frisé som sällskap eller en aktiv ras som man tränat med?), är utbildad inom hundar?
Aktiv som i vad? Långpromenad en gång om dagen, kvällskurser på hundklubben, vilken sport bör man vara aktiv i?

Finns så många olika åsikter. Och nästan alltid när folk ställer frågan om en aussie passar så får dom svaret nej. Så jag är nyfiken på VEM som då passar :)

Sugar Mist
0

Erfaren, tålmodig, har en stor potion humor, konsekvent, aktiv. Det är en tuff och skarp hund som verkligen kräver sin ägare, min bruks/vallavlade aussie var vekare än de flesta och ganska lätt att ha och göra med i hemmet medan min show/bruksavlade aussie är tuff och tar inte skit i hemmet, han är dock väldigt lätt och neutral utanför hemmet, mycket modig men även mammig. Min bruks/vall aussie var rena katastrofen utanför hemmet, men det var en kass start i livets fel. Där ser du ungefär hur mycket det kan skilja sig på aussies.

-

LinDajSon
0

Erfaren som i "har haft krävande hundar förut", vet vad unghundsfasen innebär, förstår hur man tar fram det bästa ur en hund som "är lite mer".

Aktiv som i kontinuerligt aktiv i minst en hundsport "på allvar", så att svårigheterna och kraven ökar och hunden får en utmaning. Det är bättre än att lulla runt i något den redan kan.

Vilken gren handlar om hunden. För valltypen, helt klart ett vallande hem om det nu ska vara "perfekt". De flesta övriga skulle nog ha ett brukshem som ideal.

:)

[annakarolinaa]
0

Tusen tack för svaren! :)