Allmänna valpråd
Hej allihopa!
Den 10e hämtar vi vår lilla valp Silver och vi är så förväntansfulla att vi nästan spricker!
Här tänkte jag bara be alla om lite allmänna råd när man får hem valpen, allt ifrån matvanor, promenader, skötsel och träning, ja allt man kan tänka sig. Även "självklara" råd är välkomna! :)
Tack på förhand!
Besök oss gärna på Instagram! @SilverAussie 
TA DET LUGNT.
Valpen kommer i värsta fall vara helt och håller GALEN och det kommer behöva en stor portion tålamod.
Miljö och socialträna mycket, utsätt inte valpen för sådant som du tror kan ge hunden rädslor och den behöver inte leka med alla hundar.
Är valpen social, låt den inte hälsa förrens den får tillstånd, är den reserverad sätt dig på huk nära personen och erbjud en godis i närheten/låt personen ge godis. Är valpen rädd för något, sätt dig brevid och klappa på saken och belöna mycket när hunden visar intresse för det.
Mycket löst, belöna närhet.
LYCKA TILL!
-
Mitt tips är att inte ha för bråttom. Börja ned att lära känna varandra. Jag skulle inte ta hem någon första dagarna utan låta valpen landa i sin nya hemmiljö och dig först. Lek mycket och bygg upp en stark grundrelation och trygghet med det kommer ni att komma långt! Har du en hund som litar på dig kommer de bli lättare att ta sig förbi problem som ev uppstår i framtiden. Jag skulle leka väldigt mycket , många olika typer sv lekar, våga bjuda på dig själv ;) Sedan så skulle jag säga skit i att lära in "moment" vi har en snabblärd ras och har ni en stark relation så borde det inte ta lång tid när ni väl kommer igång. Jag hade som mål första året att hon skulle kunna inkallning och stanna. Sedan en trygg relation. Vilket vi har idag, började vid 11 månader att träna in lite annat och hon har redan lärt sig nu hur mycket som helst. Vi gick ut med två godkända resultat i Rallylydnad och vi hade knappt tränat något och då menar jag endast tre gånger. Men det gick! Jag har fokuserat väldigt mycket på följsamhet vilket egentligen är grunden för allt ! Lycka till med valpen och fråga mer om du har funderingar :) ( skriver från mobil så ber om ursäkt om det blev kladdigt skrivet, ev stavfel)
Belöna mycket spontan kontakt och glöm inte passivitetsträningen! :)
Lilla söta Cloud aka Silver! Kommer många bilder på honom idag ;)
Ta det lugnt, mycket passivitet och har inte för bråttom med träningen, det kommer senare under livet. Kontakt är viktigt, helst spontant. Låt valpen landa hemma innan ni tar emot besök och besöker den stora världen. Ha valpen lös i trädgården och kör valpinkallning ofta, det lönar sig i längden. Men framför allt så ska det vara roligt!
Ge gärna valpen mat 3 ggr/dag, i någon månad (eller mer) vissa ger 4ggr. Vänja valpen vid klotången och borsten, så det blir en vana och inget läskigt :) Har du problem med att vänja in halsbandet, ha det på inne också.
Glömde också nämna den spontana kontakten som ovan det är väldigt viktigt!
Är det något särskilt som du själv tänker på eller som du undrar över, alltid lättare att svara på frågor än att komma på själv vad man ska berätta om :) Det är många här inne som skaffat valp för inte så längesen eller har unghundar :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#4 Neoverona: Hahaha här är det någon som har koll! Ja jag såg bilderna! Verkligen jättefina bilder! Får man spara/lägga ut om man anger dig som fotograf? :) Och tack för tipsen :)
#5 Tack ni andra för era tips också!
#6 Jetaime: Nej jag känner att jag fick svar på de mest basic sakerna. Skönt att de flesta har samma råd och tips :)
Jag skulle vilja veta NÄR man kan börja promenera kortare sträckor och vad just kort innebär.
#7 Va bra! :)
Jag började promenera med min valp korta sträcker när hon var 10 veckor då jag var tvungen att kunna ta mig till och från bussen när jag skulle till jobb. Annars blev det oftast mer miljöträning än promenad när vi var ute ibörjan :) Kunde kanske efter hand bli ett par promenader i veckan.
Jag prommenerad någon/några km med min valp lös så hann får bestämma takt själv, blir inte varje dag men någon/några dagar i veckan blir det (: Började promenera när han var 10-11v.
-
#7 Absolut får du det! :) Började promenera korta sträckor max 700m vid 8v i valpens takt, bar honom en del. Har ju en annan hund att rasta också då räcker inte in och ut, utan en liten promenad skadar inte. Blev det längre så tog jag väskan med mig så han fick vila upp sig :) Tycker att promenader på gräs skadar inte, har alltid gått promenader med mina valpar, men undviker så gott det går asfalt, även nu när de är vuxna.
#7 #8 tack! skönt att höra att man kan börja gå litegrann ganska så snart :)
#9 va snällt! måste ju visa upp honom ;) det skall bli så otroligt roligt och spännande att få hem honom!
En sak jag önskar att jag gjort annorlunda är hundmöten.
Jag lät Fidel hälsa på hundar som verkade snälla, och för det mesta fick han leka och stojsa runt. Detta har skapat jättestora förväntningar på andra hundar som idag ofta slår över i frustration.
Försök låta valpen träffa äldre, lugna hundar. Den ska lära sig hundspråk, inte springa runt som en tok och leka i flera timmar. Om hunden leker med andra, bryt ibland och påminn om vilken rolig människa du är med lek eller godis.
Detta beror såklart på vilken individ du får, men nu när Fidel är ett år önskar jag att jag lärt honom att andra hundar bara finns där och är tråkiga, snarare än att andra hundar betyder aktivitet och galenskaper.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Att låta valpen umgås med en eller två SPRÅKSÄKRA vuxnas hundar som beter sig som vuxna hundar och inte härjar hela tiden, gärna att de är väluppfostrade… det hjälper fantastiskt mycket, mest med hundspråket men övrigt smittar också sv sig. :) Viktigt att låta valpen få lära känna i alla fall en förebildshund så att den får en positiv bild av andra hundar och lär sig kommunikation. Problem med andra hundar beror så himla ofta på missförstånd och språksvaghet… osäkerhet osv. :)
De första veckorna rastar man hunden på gården eller runt knuten, promenader kan vänta. Utöka sakta. Vid 12 veckor gick jag kanske 500 meter. 4 månader, en kilometer. Ett halvår, då kunde vi gå en halvmil någon enstaka gång men oftast två kilometer som långis (fortfarande mest bara korta skogspromenader där de fått springa lösa, de springer ju mycket längre än jag så går jag en kilometer går de minst 3 - viktigt att tänka på). Små valpar behöver springa av sig men de behöver inte regelrätta promenader, motion, från början.
#12 ja gud va bra att tänka på!
#13 ja det låter vettigt.
Tänkte även passa på att fråga vad ni tycker man skall göra när man kommer hem. Skall valpen få tillgång till mycket yta hemma att utforska direkt eller bör man begränsa utrymmet något först och hur skall man utöka det isf?
Mina valpar har fått vara i vardagsrummet, köket och mitt sovrum (=deras sovrum). Till en början, vill det följa med in i något annat rum om de är nyfikna så får de det.
Jösses så söt!