Fryst mat?
Som jag sa i ett inlägg för inte så längesen så äter Lego väldigt dåligt. Jag ger VoH och vill helst inte byta då han är bra i mage och hull med det. Jag fånade glömma av att ta fram en korv ifrån frysen förra veckan vilket gjorde att den inte riktigt hann tina. Han åt just denna måltiden med väldigt god aptit, trotts att en del fortfarande va fruset. Provade då att även frysa in hans lunch och han åt även denna med lika god aptit. Innan har han oftast hoppat över både frukost och lunch så det var en stor skillnad. Har fryst in varje måltid sen dess och han har inte hoppat över någon av dem. Min fråga är nu då, påverkar det magen väldigt mkt om han äter mat som är så kall? Är de farligt? Dåligt? Eller kan jag fortsätta ge honom det så? Han verkar gilla när han får tugga och inte bara slicka i sig sin mat. Tacksam för svar!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Skrev frön mobilen så ska stå: "jag råkade glömma"
Må gott!!
Nathalie & Lego
Skrev från mobilen* jisses det går sådär för mig idag!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Att han vill tugga, kanske skulle råa inävlor i samband med VoH (upptinad som vanligt då) funka bättre? Eller kanske råa köttbitar blandat i VoH? 🙂
Verkar inte gilla de "slemmiga"… Kött o inälvor är ju lite samma sak där, kletiga typ. Äter inte rått kött såvida de inte sitter på ett ben, så antar att han inte hade ätit de.
Må gott!!
Nathalie & Lego
#4 Har du testat? 😉
Den enda "oron" jag skulle ha med fryst mat är att kroppen får jobba en massa med att värma upp maten innan kroppen kan smälta det, och detta i samband med mycket aktivering (jag antar att han aktiveras mycket/behöver mycket aktivering pga hans ras!) kan göra så att han går ner i vikt, och du skrev att han är bra i hullet. Hur länge har du gett honom fryst mat? Du har inte märkt någon skillnad än?
Testa blanda i spisbröd eller kycklingvingar i maten? Mina har fått halvfruset ibland men inte ofta, vet inte hur bra det är.
Ja jag har provat att ge honom råa köttbitar som belöning, slutar med att han inte öppnar munnen och spottar ut de han provat. Han har fått råa ben med kött på och detta har han ätit men antar att han gjort det för benets skull. Har aldrig provat att ge honom kycklingvingar men känns som att han isf skulle plocka ut och bara äta dessa? Det gamla är ju fortfarande som vanligt? Kanske låter korkad nu men vad är spisbröd?
Må gott!!
Nathalie & Lego
Har gett honom fryst i ca 1vecka så nej har inte märkt någon skillnad mer än att han äter med glädje än att bara gå fram, nosa på maten och sen gå där ifrån.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Oj, jag glömmer att spisbröd inte är vad det heter söderut… Spisbröd är hårdbröd, husmans. :) Mina äter det som godis. Man kan smula ner det i lagom stora bitrar i färsfodret precis innan man ger det så blir det knaprigare. Morot i bit ger också crunch. Ge honom fruset du om det funkar. Tror inte det är livsfarligt.
Jax har oxå fått lite frusen VoH i bland. Märker ingen större skillnad. Vet heller inte om det är bra el dåligt med kall mat. Tycker inte att de ska göra något ibland om man ser på vilda djur som äter as på vintern. Jag vet inte?
Värmer däremot VoH i mikron om det är för fruset. Inte så att det blir varmt dock.
Han fick heltinat till frukost idag och ratade de totalt, gick inte ens nära skålen. Hade fruset också och valde att ställa fram det istället, precis efter. Han åt som om han aldrig fått mat tidigare… Han är knäpp!!
Det är fortfarande ingen skillnad på honom i energi eller hur ofta/mkt/konsistens på avföring är… Så bör kanske iaf inte vara farligt?!
Må gott!!
Nathalie & Lego
#11 Nä farligt är det nog inte! Men märker du att hans AT är förändrat inom kommande månad så kanske du ska byta kost (helbarfa t.ex.) eller rådfråga vet 👍
#12 Självklart håller jag koll!🙂
Jag hade gärna gått över till o barfa men jag har lite för lite kunskap och är lite för ¨lat¨….
Må gott!!
Nathalie & Lego
#13 Haha jo jag förstår, det är svårt i början tror jag men är man tillräckligt engagerad så blir det lätt som en plätt senare 😉
#14 Känns lite jobbigt om man behöver lämna bort honom eller om föräldrarna ska passa honom osv. Men visst det är inte omöjligt men jag är glad om det fortsätter fungera som det är nu 🙂
Må gott!!
Nathalie & Lego
#15 Jag tror att det blir lätt för hundpassaren om du förbereder påsar och skriver på ett papper om det ska blandas in en olja eller ägg osv. Jag vet att många som barfar redan har förberett portionspåsar till sig själva så slipper man väga och greja vid varje måltid 🙂
Kan han ha ont i halsen? Har upplevt att hundar med halsont uppskattar kallt, så som vi kan uppskatta glass när vi har ont i halsen… Bara en tanke.
//Lina
Ser inte riktigt vrf han skulle rata sin vanliga mat isf? Snarare att han skulle dricka mer, då han alltid har kallt vatten? Han tuggar även på ben och verkar inte ha några obehagligheter att svälja? Inte godis heller! Borde isf göra ont på honom o hade de gjort de så hade han antagligen valt bort att svälja? Men en bra tanke annars!
Må gott!!
Nathalie & Lego
Mina får oftast de köttiga benen helt frysta, även hel kyckling ges fryst.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Zuki får också alltid benen frysta.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!