Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettaussieprat
Läst 231 ggr
neapeaw
0

utställnings fråga!

Nästa helg blir de texas första utställning, hon ät ju lite halv galen, skäller lite på hundar och så, dock brukar hon inte skälla när de blir många hundar. Men till min stora fundering, när domaren bara går fram och bröjar känna på henne, är rädd att hon kommer backa. Hon gillar inte alltod när främande kommer fram utan att hon får hälsa först.. Så ja har ni några tips hur jag ska göra?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
LinDajSon
0

Oj, jag skulle nog inte ställa en hund som inte var hanteringstränad, för hundens skull. :) Inte för att jag pysslar med utställning men det är ju samma med all hantering av främmande. Det kan bli väldigt jobbigt för dem om de blir pressade till det. Framför allt om de har hög integritet, eller är lite osäkra på folk. Men även en social hund kan tycka att det är skumt, framför allt om de är unga.

Mitt tips till nästa gång är att du fixar trevliga figuranter på närmsta BK, eller hitta en ringträningsgrupp i närheten, där de är hundvana och lyssnar på dina anvisningar. Sedan ser du till att det blir en positiv upplevelse, de behöver inte komma fram och hantera hela hunden från början utan vänj henne vid att stå uppställd och att det kommer fram främlingar, hälsar lite, ger en godis och så utökar du tiden och hanteringen allt eftersom hon börjar tycka om det mer och mer, de brukar fatta att det är en positiv sak. :)

neapeaw
0

Nej men nu är det betalt och klantiga jag tänkte inte på det, vart så glad när det var en utställning nära mig :/ Men vi provar och går de inte är det så:) Ja det va väldigt bra tips! Ska absolut ska till klubben och höra om dom kan hjälpa mig med det:) tack så mycket!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
[Neoverona]
0

Gör ALLTING för din hunds bästa! Sätt dig ner när domaren ska kolla, det får man göra även på officiella. Säg till domaren att hon är lite skygg av sig, och hoppas att domaren förstår och hälsar korrekt. Om du inte vill sätta dig ta ett snäll tag i halsband så du rör henne och prata lugnt :) Det gör jag med mina än idag.
OM hon vill hälsa först så säg det till domaren, gillar dom det inte så får dom ta det ändå. Hunden är fokuset..
Nox klarade det perfekt hela tiden, och han är reserverad/osäker mot främlingar men inte på utställning för då stöttar jag honom mycket :)

Träning innan är ännu bättre! Med både känningar och främlingar.

Jetaime
0

Jag hade tränat ännu mer på det, men inte för utställningens skull utan för att man inte ska ha en hund som är skygg/rädd :)