Australian Shepherd iFokus

Australian Shepherd

Etikettutställning-och-övriga-sporter
Läst 3753 ggr
MikkansBuse
0

Trim av öron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får mycket hjälp av min uppfödare när det gäller att trimma min gosse. Hittills har jag trimmat själv väldigt bra, - tassar, svans. 

Vet att det är mycket personligt hur man trimmar sin aussie, alla gör vad som passar dom. 

Är drygt en månad kvar till vår tidigaste utställning.
Men jag tänkte ändå höra med er angående öronen. Hur trimmar ni för att få bästa resultat? Det är ju väldigt fint hår runt öronen, tycker det är lite knepigt. Visa gärna med bilder! :)

Jaxens otrimmade öron (bild). På senaste tid har han fått vääääldigt mycket hår

MelliPirelli
0

Jag (alla gillar olika som du skrev) klipper allt hår som "sticker ut" och förstör siluetten :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

MikkansBuse
0

#1 Okej :) Som tex på bilden, på sidorna på Jax, att jag bara klipper "runt" efter kanterna? "Förfinar" formerna lixom? :)

[Neoverona]
0

Klipper enligt denna sidan :) På Nox så klipper jag inte bort mycket päls runt öronen då det inte finns så mycket ändå plus att vi inte ställer ut längre :) Sedan ska man vara väldigt försiktig med öronen. http://www.sealevelaussies.com/groom/grooming.htm

MelliPirelli
0

#2 Ja precis :) men hellre för lite än för mycket!

#3 Brukar ha den sidan som hjälp, men göra det lite till min egna version :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

MikkansBuse
0

#3 Åh vilken bra sida! Det var exakt det jag letade efter. Tack! Tyvärr har jag ingen urtunningssax. Har du tips på bra och billig? :)

MikkansBuse
0

#4 Ah, precis. Risken finns att man tar för mycket och inte är nöjd sen

[Neoverona]
0

#4 #5 Ja den är bra den sidan, om man inte riktigt vet hur man ska göra :) Man lär sig med tiden, nu för tiden så kör jag på känslan när jag har gjort det i några år. Köp en effileringssax från Dogman, den har jag, funkar bra. Den är dubbelsidig så du behöver inte vara rädd att den tar för mycket!

LinDajSon
2

Mja,… ;D Mjeh, jag har en katt som tuggar dem i pälsen, det är det närmaste jag kommer är jag rädd….

MikkansBuse
0

#7 Okej, ska se efter den saxen :) 

#8 Hihi, så skönt att du slipper ;)