Kloklippning
Hur gör ni när ni klipper klorna? Hur ofta? Är hunden lättklippt? Vilken sorts klotång har ni?
Har dom antingen ståendes på golvet eller liggandes på rygg. Klipper var tredje dag just nu, ibland så filar jag också. Otroligt lättklippta, Diablo gillar det dock inte men är lugn. Använder en klotång från Setter, men ska köpa en ny lite mindre.
Jag använder Millers klotång, väldigt lätt och enkel. Brukar klippa 1-2 ggr i veckan, brukar passa på då Lukas ligger å sover, dock så är han väldigt kittlig och speciellt på baktassarna så ibland blir det en liten kamp annars är han väldigt duktig. Brukar fila ibland också så att klorna inte ska vara så vassa.
Jag har klippt alvas klor tvp ggr sen jag fick henne i juni förra året. En gång på hindtrim och en gång själv. Vet inte om vi går väldigt mycket så de slits (skulle inte tro det), eller så växer de helt otroligt långsamt.. Praktiskt är det iallafall att inte behöva klippa så ofta. Löttskött. ^^
"På natten är alla katter svarta"
Jag har haft lite olika rutiner med mina. Athos var ett rent helv…e. Vi fick vara två, en som höll fast. Först i vuxen ålder och efter mycket tålamod och träning på hans villkor gick det bra, sen blev han väldigt lättklippt fast gillar det gör han fortfarande inte. Står dock snällt och väntar. Klipper som man skor en häst. Jin klippte jag när han sov det första halvåret, i dag klipper jag när han är vaken och han tycker väl inte om det men skulle inte protestera heller. Han är inte så förtjust i borstning, duschning och föning heller (Athos älskar sånt, mest föningen) men står ut med det. :P Feng har jag haft i knät, på rygg. Trodde hon skulle bli jätteliten så därav att jag tänkte testa den varianten, nu blev hon ju normalstor så det var kanske dumt. Hon är den som varit absolut lättast att klippa, hon bryr sig i princip inte om att jag klipper Och visar aldrig obehag och som i dag så låg vi i soffan (hon mellan mina ben). Hon får godis för varje klipp för att det ska vara extra mysigt fast ibland blir hon lite sprattlig när hon försöker sno mer godis än hon förtjänat haha… :P Tror jag klippt Fengs klor fem-sex gånger sedan hon kom, mest innan vi började promenera. Jin klipper jag fyra gånger om året ungefär, mest vintersäsong när vi inte går lika mycket. Athos klipper jag oftast för han har väl fått minst "vägtid", klipper honom även nu när han flyttat för att han inte ska bli svårklippt igen. Gissar att jag klipper honom 6-7 gånger om året. Klipper alla hundar först när det finns ett par millimeter att spela på. Jag använder två olika klotänger, gråa Dogman och en avlång avbitarlik, en rundare "saxlik" till lillans lite mindre klor. Byter 2-3 gånger om året trots att jag inte klipper ofta, vill ha dem riktigt vassa så de inte blir dåliga. Just kloklippning är ett moment jag aldrig gillat, inte för att jag är rädd för att klippa dem men för att det blir väldigt tråkigt när det blir fel, och hunden tycker att det är obehagligt. Det är ju en rätt vanlig sak att ha problem med.
Båda mina ligger på sidan, båda är lättklippta och jag klipper en gång i veckan, använder Millers klotång.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Trassel tycker inte om att klippa men han är fullt mutbar. Jag har honom liggandes på golvet medan jag sitter framför och klipper en klo - ger godis. Nästa klo - en godis. Funkar bra om man bara håller ett stadigt grepp och är beredd på att han kan försöka dra undan tassen 🙂 Använder Millers klotång, klipper ungefär en gång i veckan.
Vad har ni för vinkel när ni klipper?
"På natten är alla katter svarta"
Kallar på Zuki, säger hon ska ligga på sidan, tar en tass i taget och klipper. Done! Använder den lilla klotången från dogman, funkar bra!
(hon ligger på sidan med ryggen mot mig och jag sitter på golvet bakom henne).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Och hur ofta beror på när det behövs. Tex om hon bara gått i skogen och på stranden blir det oftare, mn går hon mycket på hårt underlag mer sällan, men kollar klorna rätt ofta sen hon spräckte en..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har använt klotong från dogman och millers. Jag älskar millers-skärpan men jag fick nog ett måndagsexemplar. Det är lite för stort avstånd mellan bladen som gör att den inte klipper bra tyvärr. Dum nog sparade jag inte kvittot.
Det känns som jag klipper stup i kvarten, kanske en kortis varannan vecka.
Fidde gillar det inte men står ut. Jag försöker bara vara snabb och effektiv och inte göra någon stor grej av det. Jag ska nog förresten iväg och klippa klor nu, det börjar bli dags!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Hanterbar, ligger på rygg mellan mina ben med huvudet mot min kropp. Gnäller efter ett tag o smårycker i tassarna emellanåt men är helt okej om man jämför med min förra hund (chihuahua som vi fick va två för att kunna klippa klorna på). Klipper ca 1-2dagar i veckan för att han ska vänja sig.
Må gott!!
Nathalie & Lego